نباید گردشگران خارجی را جاسوس دانست زیرا این برای آینده کشور بسیار خطرناک است.
کد خبر: ۳۰۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 26 September 2016
گردشگران جاسوس نیستند/ توهم توطئه یک بیماری خطرناک است 
 
به گزارش تیترشهر: توهم توطئه یک بیماری خطرناک است زیرا هرکسی که به این بیماری مبتلا می شود از وجود اطرافیان و تمام کسانی که کنارش هستند احساس خطر می کند. برچسب زدن، سو ظن، احساس دروغ و فریب و در نهایت احساس دشمنی در فرد ایجاد شده و همه را دشمن قلمداد می کند. این احساس در یک روح جمعی نیز ممکن است به وجود بیاید. به عنوان مثال عده ای مدام تصور می کنند که گردشگران کشورهای خارجی، پیرزن ها و پیرمردهایی که از کشورهای اروپایی برای دیدن تمدن ایرانی اسلامی 4 هزار کیلومتر را سفر کرده و به ایران آمده اند جاسوس هستند و باید دست آنها از دامان ایران کوتاه شود.

این مسئله هرچند نمونه های بسیار مهمی را نیز داشته اما باید قبول کنیم که همه گردشگران جاسوس نیستند و دستگاههای امنیتی کشور به اندازه ای بر تردد خارجی ها تسلط دارند که به راحتی می توانند یک جاسوس را از میان هزاران گردشگر تشخیص دهد. این سوءظن به اندازه ای در میان عده ای از مردم و مسئولین ریشه دوانده است که سلطانی مدیر کل اطلاعات استان اصفهان در مصاحبه با ایسنا تاکید کرده بود که این باور غلط است و به هیچ وجه سندیت ندارد، وی در این گفت وگو تصریح کرده بود: نمی‌توانیم قسم بخوریم که هیچکدام از گردشگران خارجی جاسوس نیستند؛ اما می‌توانیم قسم بخوریم که این باور غلط به کشور و منافع ما ضربه می‌زند.این باور غلطی است و از نظر ما هیچ‌کسی مجرم نیست مگر اینکه خلافش ثابت شود. اگرچه عملکرد دولت‌های غربی مناسب نبوده و با ما دشمنی می‌کنند اما این دلیل نمی‌شود که ما همه مردم آنها را که به‌عنوان گردشگر خارجی وارد کشور ما می‌شوند، به دید جاسوس ببینیم؛ درحالی‌که مردم ما به میهمان‌نوازی معروف هستند. حضور گردشگران خارجی بهترین فرصت برای انتقال فرهنگ است، البته برای حفظ نظام باید تلاش کنیم اما اینکه تشخیص بدهیم گردشگران خارجی جاسوس هستند یا نه وظیفه اطلاعات است.

همین مسئله کفایت می کند تا کاسه های داغ تر آش جلوتر از دستگاههای نظارتی و امنیتی جلو نروند و اگر حرفی می زنند بدانند که اصالت موضوع مسئله دیگری است.

متاسفانه عده زیادی سود خود را در آشوب و انزوا می دانند و احساس می کنند اگر ایران رابطه خود را با کشورهای دیگر خوب کند دستاورهای نظام اسلامی از بین خواهد رفت ، بسیاری از این کارشناس نماها اعتقاد دارند زمانی که یک توریست خارجی به ایران می آید تفکر غربی را به همراه خودش آورده و ایرانی ها را از فرهنگ خود دلزده خواهد کرد. اما باید در پاسخ گفت اگر یک گردشگر خارجی که شیفته فرهنگ ایران شده در خاک ایران عاشق فرهنگ ایران نشود ما مقصر هستیم، اگر او به عنوان میهمان این قدرت را دارد که مردم ما را که اکثریت در برابر تعداد محدودی از خارجی ها هستند را فریب دهد مشکل اصلی دستگاههای متصدی امر فرهنگ هستند. هر چند که بسیاری از این موضع گیری ها از اساس باطل است و تنها برخاسته از مطالبات نفسانی صاحبان سخن می باشد.

در این رابطه معاون کنسولی و امور حقوقی وزارت امور خارجه گفته بود :توسعه گردشگری نیازمند تغییر نگرش مثبت به صدور ویزا برای جهانگردان و اصلاح این رویکرد است که بدانیم توریست، جاسوس نیست، خستین گام برای توسعه گردشگری فراهم کردن شرایط مناسب برای صدور روادید است. گردشگر در کشور نیازمند امنیت است و این امنیت نباید با چنین نگاه هایی مخدوش شود. باید برخوردهای فعلی با توریست ها و جهانگردان اصلاح شود. نخستین برخوردها با یک جهانگرد در فرودگاه می تواند آخرین برخورد او باشد بر همین اساس باید اقداماتی را برای آموزش نیروها و پرسنل در این زمینه آغاز کرد.. همه این مناسبات نشان می دهد که یک جریان تند رو افراطی از این که فرهنگ ایرانی در جهان مطرح شود احساس خطر می کنند و باید درهای کشور را همانند حکومت های کمونیستی بست و در انزوا به زندگی نباتی ادامه داد، این در حالی است که هم نظام ایران وهم تعالیم اسلامی تعامل با سایر فرهنگ را سبب آشنایی آنها با اسلام و موازین این دین کامل می دانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار