کد خبر: ۳۰۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳ 26 September 2016

فرهاديوسفي اردبيلي
دانشجوي دكتري تخصصي ارتباطات
و كارشناس معارف اسلامي

سوء استفاده ازاحساسات و باورهاي ديني و اعتقادي مردم موضوعي است كه سابقه آن به بلنداي تاريخ مي باشد. دستاويز قرار دادن مقدسات و ارزشهاي ديني و مذهبي براي تامين منافع فردي و دنيوي و مقاصد شخصي و يا برنامه ريزي سازمان يافته براي هجمه عليه دين با نفوذ دادن عناصر ضد دين و ارتكاب انواع فساد در پوشش و با لباس و رنگ و بوي ارزش كه نتايجي همچون باورسوزي، دين هراسي و دين گريزي را درپي دارد، از جمله اشكال و اهداف اين سوء استفاده ها توسط دنيا پرستان و دشمنان دين ستيز بوده است.

دراين ميان، دين مبين اسلام و ارزشهاي مقدس اسلامي به عنوان منبع حيات بخش و الگويي جامع و كامل در جهت رشد و تعالي، همواره مورد سوء استفاده ها در جهت اغراض و منافع شخصي و همچنين جنگ اسلام هراسي بوده است بطوريكه امروزه سوء استفاده از مقدسات اسلامي، وجه مشترك تمام فتنه گري ها قرار گرفته و متاع دين پردرآمد ترين مطاع شده است.

شاید بارزترین صحنه در تاریخ اسلام که دین وسیله اهداف پليد شد، همان جریان جنگ صفین باشد که به نام قرآن ریشه دین هدف قرار گرفت. معاویه قرآن را بر نیزه می کند و با خطوط نوشته شده بر پوست و کاغذ ، قرآن ناطق علی(ع) را از میدان بدر می کند .کاری که اثرمخربش در جریان خوارج آشکار و نتايج این تخریب تا امروز مشاهده می شود .
این رفتار ناخجسته و شوم در طول امامت امامان معصوم عليهم السلام به شیوه های مختلف ادامه یافت . آنجا که امام حسن(ع) را به صلح وا می دارد و امام حسین(ع) در پوشش خرافه و بی دینی دینداران ، به جرم نامسلمانی!! به شهادت می رسد.
سوء استفاده از دین، امام موسی بن جعفر (ع) را در حبس به شهادت می رساند و امام رضا (ع) را با سم شهید می کند و ... همه این کژ رفتاریها و نامردمی ها به نام دین صورت می گیرد .

امام حسين عليه السلام فرموده اند:
افراد جامعه بنده و تابع دنیا هستند و مذهب، بازیچه زبانشان گردیده است و برای امرار معاش خود ، دین را محور قرار داده اند و سنگ اسلام را به سینه می زنند.پس اگر بلایی انسان را تهدید کند،خواهی دید که دینداران واقعی کمیاب خواهند شد.
ازجماعت سربه سجود آيه خوان به ظاهر متدين دوران زندگاني امام مظلوم و مظهر عدالت علي (ع) گرفته تا داعش و تفكرات داعشي امروز همه و همه جلوه هايي از همان تزويري است كه با لباس ديانت و تقوا به ميدان آمده است.

تزويري همچون سكه دورو كه يك رويش نام خدا و بر روي ديگرش نقش ابليس است. عوام خدايش مي بينند و اهل معرفت ابليسش.

صيانت از ارزشهاي ديني و اسلامي و قطع دست و چشم طمع دنياپرستان از هجمه ها و جلوگيري از باور سوزي هاي مردم در كشور عزيز ايران به عنوان پرچمدار اسلام در جهان، رسالتي بس خطير است كه " معرفت و بصيرت افزايي" در ارتباطات اجتماعي براي ديدن روي ديگر سكه تزوير و رسوا ساختن ابليسان در هر پوشش، مهمترين عامل به سرانجام رساندن اين رسالت خطير مي باشد.

رهبر فرزانه انقلاب اخيرا عالمانه فرمودند كه:" امروز دنیای‌ اسلام كه در يك مرحله حساس تاريخي به سر مي برد نیازمندی‌‌هایی‌ دارد. در یک‌چنین شرایطی‌ که دنیای‌ اسلام درواقع از یک پیچ تاریخی‌ دارد عبور می کند، ما وظایفی‌ داریم، ما تکالیفی‌ داریم؛ هرکداممان به یک نحوی، نمی توانیم غفلت کنیم از نیازهای‌ امروزِ دنیای‌ اسلام؛ در رأس این نیازها هم، نیازهای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ است؛ چون جمهوری‌ اسلامی‌ میان‌دار این حادثه‌‌ عظیم است. بله، بازیگران بسیارند؛ کنندگان و کنشگران و فعّالان در دنیای‌ اسلام زیادند، از همه نوعش؛ امّا میان‌دار، جمهوری‌ اسلامی‌ است."

به اعتقاد ايشان برترینِ این نیازمندی‌‌ها، نیازهای‌ تبیینی‌ و بصیرت‌افزایی‌ و تحکیم معارف انقلاب و اسلام است و اینها در رأس همه‌‌ این نیازها است. دیدار جمعى از شاعران آیینى و مداحان اهل‌بیت / تيرماه
1395
در كنار تمام سوء استفاده هاي فردي و شخصي از نام دين توسط دنياپرستان دورو و منافق، هجمه سازمان يافته عليه اصول و مباني اعتقادي ملت و ارزشهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، استراتژي امروز دشمنان قسم خورده در جنگ تمام عيار نرم كنوني است.
نشانه گرفتن فرهنگ انتظار و مهدويت، ولايت مداري، ايثار و شهادت، عفاف و حجاب، امر به معروف و نهي از منكر، ظلم ستيزي و عدالت خواهي و... اهداف اين مبارزه نابرابر مي باشد. تلاش براي آلوده نمودن عرصه هاي خدمت رساني، فضاهاي مذهبي همچون مساجد و هيات هاي مذهبي و... با نفوذ دادن عناصر ضد دين، جلوه هايي شوم از اين مبارزه سازمان يافته عليه باورهاي مذهبي مردم است كه سوء استفاده هاي فردي براي تامين مقاصد و ارتكاب انواع فساد توسط اشخاص درپوشش ارزشهاي اسلامي و جا زدن خود به عنوان فردي ارزشي با نقاب هاي مقدس، بر شدت آن باورسوزي ها مي افزايد.
می‌گویند روزی دزدی در مجلسی پر ازدحام با زیرکی کیسه‌ سکه مردی غافل را ‌دزديد و هنگامی که به خانه رسید کیسه را باز کرد دید در بالای سکه‌ها کاغذیست که بر آن نوشته است:
خدایا به برکت این دعا سکه‌های مرا حفاظت بفرما..
اندکی اندیشه کرد سپس کیسه را به صاحبش باز گرداند.دوستانش او را سرزنش کردند که چرا این همه پول را از دست داد.

دزدکیسه،در پاسخ گفت:صاحب کیسه باور داشت که دعا دارایی او را نگهبان است. او بر این دعا به خدا اعتقاد نموده است، من دزد دارایی او بودم نه دزد دین او،اگر کیسه او را پس نمیدادم، باورش بر دعا و خدا سست میشد.آنگاه من، دزد باورهای او هم بودم و این دور از انصاف است!

و این روزها، در دنياي پرهياهو برخي ها هم دزد خزانه مردم اند و هم دزد باورهای شان چونکه بنام دین دزدی میکنند.... عده‌ای از دین زده مي شوند و فکر میکنند که این کاری که اینها میکنند تعالیم دین است و به قول آن هنرمند عزيز كه با ذكر اين مثل در يادداشتي، گفت: اگر می‌بری سکه‌ها را ببر نه باورها را...

ارتقاء بصيرت در روابط اجتماعي و نيز ارتقاء سطح سواد رسانه اي درشرايط كنوني عوامل مهمي براي تحليل محتوا و آگاهي از لايه هاي پنهان و ناگفته هاي جريان ها و اشخاص در پشت نقاب ارزشي و معنوي شان مي باشد. آنانكه با دم زدن از خدمت رساني، شعارتكليف، ايثار و از خودگذشتگي و... ساحت مقدس اين عرصه ها را نشانه گرفته اند.
به قول "پارتو" جامعه شناس معروف كه چگونه افراد سعي مي كنند تشنگي شان به قدرت و چهره زشت اعمال ناپسند و غرايز و كردار غيرمنطقي شان را با ايدئولوژي، رنگ و بوي منطقي و ارزشي دهند.

امروز بر همگان مخصوصا كارشناسان ديني و افسران جنگ نرم است كه با تلاش خود به عنوان احیاگران دینی، ضمن زدودن غبار خرافات وتحریفات از ساحت اندیشه دینی، سنت نبوی، سیرت علوی و نهضت حسینی، در جهت آشکار ساختن حقایق پنهان و رسوا ساختن و ناكام گذاشتن منافقان و متزوران جامعه در سوء استفاده از نام دين و مقدسات براي اهداف پليد خود تلاش نمايند.
دراين ميان، شكل و ساختار اداري اين سوء استفاده ها از ارزشها و باورهاي ديني با نقاب معنويت و ارتكاب فساد توسط برخي مديران متخلف به منظور حفظ قدرت، زننده ترين شكل نوع خيانت به دين محسوب مي شود.

ديدگاهي كه اسلام به جايگاهها و مناصب دارد و تاكيد آموزه هاي ديني به شرايط تصدي مسئوليت ها و اوصاف كارگزاران و متصديان امور، چهره زشت اين مسابقات براي تصاحب پست ها را توسط برخي مديران، آشكار تر نموده بر زشتي دستاويز قراردادن مقدسات براي رسيدن به اين اهداف نامبارك مي افزايد.

ياد مردان مرد روزهاي بي رنگي و خلوص دفاع بخير كه دعوايشان سر روي مين رفتن بود نه پشت ميز رفتن. فقط برادري بود و برابري. از تشكيل باند، تهمت زني و برچسب زني براي حذف ديگري و تضييع حقوق و بازي كردن با آبروي ديگران براي ماندن در قدرت خبري نبود. قداست و ارزش جايگاهها با خدمت عجين بود. ريا و نفاق جايگاهي نداشت چرا كه هدف مشترك بود. وقتي براي انتصابي رايزني مي شد افراد ديگري را معرفي مي نمودند اما امروز ديده مي شود كه بعضي ها با لگد مال نمودن حقوق ديگران و با تمسك به ريا و نفاق و بردن آبروي ديگري براي تصاحب جايگاهها چگونه در تكاپو هستند. راستي در كشورهايي كه خبري از دين و ارزش و مقدسات نيست، مگر خدمت رساني در ابعاد گوناگون وجود ندارد؟ چه بسا بخاطر وجود منابع غني از حيث علمي، مالي و... و نظارت جدی نهادهای مدنی از جمله رسانه ها كيفيت خدماتشان بهتر نیز باشد. پس آن وجه تمايز مسلم ايران عزيز اسلامي و برتري به حق و انكارناپذير نظام مقدس جمهوري ايران درچه موضوعي است. موضوع اين برتري همان حلقه مفقوده در عملكرد چنين مديراني است كه همه چيز را منفعت طلبي و ساختن و پرداختن دنياي فاني خود مي دانند. توجه به فلسفه خدمت و تلاش در جمهوري اسلامي ايران كه تلاش براي تشكيل حكومت جهاني به رهبري مهدي موعود (عج) است همان وجه تمايز آن با تمام فعاليت هاي ذكر شده است كه براي تامين مقاصد فردي و گروهي افراد صورت مي گيرد. همان وجه تمايزي كه ريا، برچسب زني، نفاق، دورويي، سوء استفاده ها و... را براي دست يابي به جايگاههاي اداري از بين مي برد چراكه تلاشگر براي تشكيل حكومت مهدوي ابزاري جز صفا و صميميت، برادري، خيرخواهي و نيك انديشي، صداقت و خداترسي ندارد.

امروز متاع دين پردرآمد ترين مطاع شده است . اگر باور و صداقت مردم هدف توطئه دین فروشان قرار گیرد چنان ضربه به اصل دین و دین داری وارد می شود که هیچ کس قادر نباشد میان حق و نا حق تفاوتی قائل شود و تشخیص سره از ناسره کاری دشوار و حتی غیر ممکن به نظر برسد. صيانت عمومی ،در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر نیازی غیر قابل کتمان است.
 
فرهنگ سازی و بها ندادن به کسب دین فروش خواهد توانست تا حدی از این قبیل مردم فریبیها را بکاهد. آحاد مردم در ارتباطات خود مواظب باشند تا بر اساس واقعیتها و نه به خاطر ظاهر و پوشش خاص، ارزشها را به باد ندهند و انسانیت را با اغماض و چشم پوشی فدای عده ای سود جو نکنند .

دین برای زندگی خوب و اجرای قوانین انسانی و رفتار درست و جلوگیری از فساد و ظلم بنا نهاده شده است نه برای عده ای سود جو و از خدا بی خبر . مواظبت از تدین و دینداری بر عهده همه است . هوشيار و مواظب باشيم...
اَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَاْلعِوَجِ
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار