این سرانجام یک طرح تولیدی در منطقه محروم ارشق است که اتفاقاً کلنگ احداث آن را عالی‌ترین مقام اجرایی استان بر زمین زده و به چنین سرنوشتی دچار شده است!
کد خبر: ۳۰۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴ 27 September 2016

به گزارش تابناک اردبیل، دوم تیرماه سال 1393 بود که استاندار اردبیل درگردهمایی ارشقی‌های مقیم مرکز در محل سالن اجتماعات آرشیو ملی ایران در تهران که با هدف مشارکت و در راستای محرومیت‌زدایی، اشتغال آفرینی و رونق و توسعه منطقه اشان دور هم جمع شده بودند وعده‌هایی مطرح کرد که با گذشت دو سال و اندی و با وجود امید فراوان علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این منطقه، قول‌های داده شده از سطح کاغذ فراتر نرفته و عملاً تحقق نیافته است.

مجید خدابخش گفته بود که بخش مهمی از موانع سرمایه‌گذاری، رفتار مدیران اجرایی استان و مدیران بانکهاست که با تلاش‌های او تا حد زیادی این تنگناها برطرف شده و اکنون نوبت سرمایه‌گذاران است که برای رونق و توسعه منطقه و زادگاه مادری خود اقدام کنند و دولت یازدهم با تمام توان از آنان حمایت قاطع خواهد کرد.

استاندار اردبیل در آن جلسه برای این که عزم و جدیت خود را برای برطرف کردن موانع سرمایه گذاری در نقاط مختلف استان بالخصوص منطقه ارشق برای حاضرین اثبات و انگیزه آنان را برای این منظور بیشتر کند، به صورت مصداقی روی طرح‌هایی دست گذاشت که به گفته او می تواند نسخه شفابخش منطقه محروم ارشق باشد.

او البته این را هم تاکید کرد که در صورت برطرف نشدن موانع سرمایه‌گذاری و مقاومت برخی مدیران و بانکها، حاضر است ساعتها، روزها، هفته‌ها و حتی ماهها شخصاً برای حل مشکل بنگاه‌ها وقت بگذارد و برای پیگیری تسهیلات بانکی آنان را تنها نگذارد.

هر چند استاندار اردبیل مطابق با شعارهای دولت یازدهم مبنی بر لزوم رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری و ماموریت‌های محوله در زمان تصدی استانداری اردبیل جهت تحقق شعارها و از روی مصلحت و البته با علم به ساختار معیوب و ضعف سیستم بوروکراتیک اداری مجبور بود تا از این ادبیات امیدوارکننده بهره بگیرد اما او اکنون در برابر مطالبه و پرسش بحق آنهایی واقع شده که روزی به امید قول های او از اعتبار خود مایه گذاشته و همه تلاش خود را برای راه اندازی حداقل یک مرکز تولیدی در منطقه خود به کار بستند.

استاندار اردبیل نمی تواند منکر این باشد و یا فرافکنی کند که مثلاً برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی، مشکل از ناحیه‌ای جز از درون سیستم اجرایی کشور است که نتوان آن را برطرف کرد، امروز بخش مهمی از معضلات و پیچیدگی‌های مربوط به امر سرمایه‌گذاری و تسهیلات به تصمیم‌های لحظه‌ای دولت برمی‌گردد که هیچ پایه و اساس منطقی نداشته و به کلی از سرمایه‌گذاران سلب اعتماد کرده و آنان را از مشارکت در توسعه زادگاهشان فراری داده است.

بی‌تردید وضعیت موجود ناحیه صنعتی رضی به عنوان سند بارز و شاهدی گویا بر عملکرد مسئولان اجرایی استان برای رفع فقر و محرومیت از چهره منطقه ارشق است که دو سال اندی پیش، مجید خدابخش به اتکای همین مسئله، سرمایه‌گذاران ارشقی مقیم مرکز را گردهم آورد تا با طرح‌ها و ایده‌های آنان بخشی از اهداف و شعارهای دولت در رونق فضای کسب و کار در این قطعه از خاک کشور جان بگیرد. 

با وجود تلاش های درخور و ارزشمند ظاهر نوری، بخشدار ارشق برای راه‌اندازی ناحیه صنعتی رضی، شواهد بیانگر این است که اکنون در این ناحیه به جز آماده‌سازی و تسطیح یک منطقه کوهستانی و فاز بندی قطعات تحویلی به برخی سرمایه‌گذاران و نیز سایر اقدامات مربوط به انشعابات آب، گاز و برق، اتفاقی از منظر ایجاد زیرساخت تولیدی رخ نداده و تنها یک واحد تولیدی پوشاک که مطابق با شواهد همه سرمایه خود را تا سطح فنداسیون ساختمان هزینه و طرح خود را در همان شرایط رها کرده است، هیچ سرمایه‌گذاری عملاً در این منطقه وارد فاز اجرایی نشده است.

تصاویر دریافتی از ناحیه صنعتی رضی کاملاً گویای یک وضعیت تراژیک است که تنها سرمایه‌گذار باانگیزه که قرار است با راه‌اندازی واحد تولید پوشاک، برای 150 نفر اشتغال ایجاد کند دیگر رمقی برای کار نداشته و بیل و کلنگ و فعالیت کارگاهی برای ایجاد سوله را رها کرده است.

این سرانجام یک طرح تولیدی در منطقه محروم ارشق است که اتفاقاً کلنگ احداث آن را عالی‌ترین مقام اجرایی استان بر زمین زده و به چنین سرنوشتی دچار شده است!

خبرنگار ما درتلاش است با تنهاترین سرمایه‌گذار منطقه ارشق که به چنین سرنوشت غمبار و تراژیکی مبتلا شده گفتگو کند که در آینده نزدیک از نظر مخاطبان خواهد گذشت.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
اردبیل جای سرمایه گذاری نیست بدلیل اینکه تنگ نظری حاکم بوده این چه سیاستی است نمی دانم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
بله.
ما چیزی جز یک تابلو از منطقه ویژه اقتصادی نمین ندیده ایم چه برسد به رضی.
حقیقت این است واردات کمر تولید داخل را خرد کرده است. هزینه های تولید در کشور ما بالاست و کالایی که از ده ها هزار کیلومتری از چین وارد کشور می شود ارزانتر از تولید داخل است . کیفیت بالای تولید داخل نسبت به تولیدات چینی یک شعاری بیش نیست . در 90 درصد موارد کیفیت تولیدات داخل از تولیدات اروپایی و حتی چینی پایین تراست.
باید جلو واردات بی رویه را بگیرند که نمی گیرند.
وقتی سرمایه گذار پول میلیاردی خود را برود و در تهران چند ساختمان و خانه بخرد و دو سال بعد با سود 200 درصد بفروشد مگر دیوانه است بیاد کارخانه و کارگاه بسازد و بعدش هم ورشکست شود؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار