عملیات مرمت گنبد شاه اسماعیل صفوی و گنبد الله الله مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی پایان یافت.
کد خبر: ۳۱۴۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰ 19 October 2016

به گزارش تابناک اردبیل، عبدالرحمان وهاب‌زاده مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در بازدید از عملیات مرمت گنبدهای مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اظهار داشت: هم اکنون عملیات مرمتی گنبد شاه اسماعیل صفوی با کاشیهای خشتی و معقلی به وسعت 24 مترمربع به پایان رسیده است.

وی عملیات مرمت گنبد شاه اسماعیل را شامل پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی کاشیها، تعویض کاشیهای شکسته و فرو ریخته، تثبیت و پاکسازی نهایی برشمرد و بیان کرد: عملیات مرمت این مجموعه تکمیل شده و از تخریب آن جلوگیری شده است.
 
 
 

مدیر پایگاه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی با بیان اینکه کتیبه‌های کمربندی گنبد الله الله که بر اثر رطوبت و فرسودگی آسیب دیده بودند نیز مرمت شدند، افزود: عملیات مرمتی کتیبه‌های یاد شده شامل پاکسازی، تثبت کاشی ها و بندکشی بوده که همچنان ادامه دارد.

وهاب‌زاده تصریح کرد: بخش بالایی مقبره شاه اسماعیل به شکل برج استوانه‌ای بوده و روی خروجی متصل به گوشه شمال غربی بنای حرمخانه قرار گرفته است، بدنه این بنا با آجر ساخته شده و دارای گنبد کوچک پوشیده شده از نره کاشیهای الوان و بدنه کتیبه‌ای حاوی صلوات کبیره در بخش بالایی با خط رقاع سفید رنگ بوده که بین دو حاشیه از کاشی خشتی الوان برجسته نصب شده است.

وی بناهای اصلی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را شامل سردر، رواق یا قندیل خانه، بقعه شیخ صفی، مقبره شاه اسماعیل و حرمخانه و چینی خانه واقع در سمت شرقی صحن بقعه دانست و گفت: درب ورود به تمام بناها در انتهای شمالی دیوار شرقی صحن متصل به گوشه شرقی دیوار نمای مسجد جنب سرا بوده و دارای سردر عالی مزین با کاشی ها و کتیبه های معرق است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار