در جمهوری آذربایجان الهام علی اف از حزب آذربایجان نوین برای سومین بار در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد با اینکه طبق قانون اساسی محدودیتی درباره انتخاب وی برای دوره های متوالی وجود ندارد ولی الهام علی اف از طرف مخالفان و حتی سازمان های بین المللی در فشار هستند که برای چهامین دوره الهام علی اف نامزد ریاست جمهوری نشود و به نظر می رسد برای دوره آتی ریاست جمهوری از طرف حزب آذربایجان نوین مهربان علیوا کاندیدای ریاست جمهوری شود.


مهربان علیوا

مهربان علیوا چشم پزشک و  دارای اصالتی خلخالی می باشد

 

مهربان علیوا نوه میرجلال پاشایی از روستای اندبیل خلخال می باشد میر جلال از نویسندگان به نام و صاحب سبک آذربایجان می باشد میر جلال پاشایی دارای دکترای زبان شناسی است و بیش از ۷۰ جلد کتاب و داستان های کوتاه نوشته است. فرزند میرجلال، حافظ پاشایف، اولین سفیر جمهوری آذربایجان در ایالات متحده عموی مهربان علیوا می باشد و پدر مهربان علیوا ، عارف پاشایف نیز رئیس آکادمی ملی حمل و نقل هوایی در باکو می باشد.

خانواده وی از نزدیکان دولت جمهوری آذربایجان می‌باشند، به طوری که حافظ پاشایف، اولین سفیر جمهوری آذربایجان در ایالات متحده عموی وی، پدرش، عارف پاشایف نیز رئیس آکادمی ملی حمل و نقل هوایی در باکو بود. مادرش آیدا ایمان‌قلیوا یک زبان‌شناس برجسته به شمار می‌رود.

علیوا پس از اتمام دوره متوسطه در سال ۱۹۸۱ میلادی، در تاریخ ۲۲ دسامبر ۱۹۸۳ با الهام علی‌اف فرزند حیدر علی‌اف ازدواج کرد.

مهربان علیوا

وی تحصیلاتش را در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان ادامه داد. سپس از آکادمی سچنوف مسکو در رشته پزشکی به سال ۱۹۸۸ دانش‌آموخته شد در طول سال‌های ۱۹۸۸-۱۹۹۲ در قسمت چشم آکادمی پزشکی مسکو که توسط دکتر میخائیل کراسنوف رهبری می‌شد، مشغول کار شد.

مهربان علیوا به خاطر کارهای انسان دوستانه جایزه لژیون دونور بالاترین نشان کشور فرانسه را گرفته است.  مدال موتسارت یونسکو را درسال ۲۰۱۰ به جهت تقویت گفتگوی فرهنگی از سیاستمدار بلغاری به نام ایرینا بوکووا مدیر کل وقت یونسکو دریافت کرد.

لس آنجلس تایمز، مهربان علیوا را یکی از عوامل گسترده در موفقیت شوهرش در پست ریاست جمهوری شمرده‌است و بنا به نوشته مجله ساندی تایمز، مهربان علیوا یکی از پرنفوذترین و قدرتمندترین شخصیت‌های دولت جمهوری آذربایجان می‌باشد.

 

مهربان علیوا

در زمانی که مهربان علیوا به عنوان بانوی اول آذربایجان بوده در زمینه فرهنگ و هنر کارهای اساسی و زیربنایی انجام داده و در زمینه حقوق بشر همیشه به عنوان یک پیش رو حرکت کرده است. در واقع مهربان علیوا مبنای کار خود را توسعه فرهنگی قرار داده است و در زمینه فرهنگ و هنر خصوصا موسیقی آذربایجان در سطح دنیا حرفی برای گفتن دارند و بزرگترین آکادمی موسیقی را هم پایه ریزی کرده است.

با اینکه در چگونگی سیاست ورزی الهام علی اف نقش مهمی دارد ولی اگر مهربان علیوا به ریاست جمهوری برسد  با مکتب سیاسی خلخال فصلی نوین در آذربایجان رقم خواهد خورد.

گردآوردنده: حسین بشیری گیوی