بازنشر/به بهانه سخنان معاون سیاسی استاندار
نبود یک دستگاه X-RAY در گمرک اردبیل موجب شده که بسیاری از کالاهای قاچاق از دید بازرسان پنهان بماند!
کد خبر: ۳۶۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ 15 January 2017

به گزارش تابناک اردبیل، آبان ماه جاری بود که حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا با تأکید به ضعف گمرک در بررسی دقیق کالاهای ورودی گفت: به دلیل نبود امکانات و تجهیزات مناسب می‌توان به جرئت گفت سه‌چهارم کالاهای ورودی قاچاق است.

وی افزود: گزارش دقیق دستگاه‌های متولی امر مبارزه بخش مهمی از مبارزات صورت گرفته را تداعی می‌کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به بسیاری از تکالیف قانونی بی‌توجهی می‌شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر عمده مجاری ورودی کالای قاچاق مجاری قانونی است، ادامه داد: متأسفانه ۸۰ درصد از کالای قاچاق از گمرکات وارد می‌شود.

قاصدی با اشاره به ماده ۱۳ این قانون افزود: متأسفانه گمرک و صنعت و معدن با کوتاهی در برخورد با کالای قاچاق بعد از ورود کالا انتظار دارند دستگاه قضایی وارد جریان شده و با متخلف برخورد کند.

وی با بیان اینکه نظارت بر کالای قاچاق در گمرکات اردبیل و بیله سوار پذیرفته نیست، ادامه داد: به عنوان مثال بازرسی‌ها از ردیف‌های جلویی بار کانتی نر صورت می‌گیرد در حالی که پرونده‌های متعددی از قاچاق مشروبات الکلی و حتی خودروهای مدل‌بالا به دست رسیده است.

به گفته قاصدی نبود یک دستگاه X-RAY در گمرک اردبیل موجب شده بررسی کالاها با مشکل مواجه شود و بسیاری از کالاها از دید بازرسان پنهان بماند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه صنعت و معدن در شناسه دار کردن کالاها و تشخیص کالای قاچاق و غیر قاچاق نیز روی زمین مانده است، تأکید کرد: متأسفانه این قوانین از سال ۹۲ مطرح شده اما عملاً اجرا نمی‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان با تأکید به اینکه یک دستگاه X-RAY به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از تخلفات و قاچاق کالا بکاهد، تأکید کرد: خرید این دستگاه مورد تأکید ما است و باید در اولین فرصت اقدام شود.

به گزارش تابناک، ناصر نصیری معاون سیاسی استاندار اردبیل هم در بازدید اخیر خود از گمرک بیله سوار اعلام کرد که برای استقرار دستگاه «ایکس‌ری کامیون» در گمرک بیله‌سوار به 17 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی از صرف اعتبار 130 میلیارد ریالی برای احداث محل مخصوص استقرار دستگاه «ایکس‌ری کامیون» خبر داد و افزود: دستگاه ایکس‌ری چمدان پیش از این در این گمرک قرار داده شده بود و ما به دنبال راهکار برای حل اعتبار دستگاه ایکس‌ری کامیون هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار