جاده خلخال- فیروزآباد افتتاح نشد
جاده خلخال- فیروزآباد که به مدت بیش از۵۰ سال است احداث آن درخواست شده با وجود وعده‌های مکرر در دهه فجر امسال نیز بهره‌برداری نشد.
کد خبر: ۳۷۷۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶ 14 February 2017

به گزارش تابناک اردبیل، یکی از مشکلات اصلی مردم شهرستان خلخال نبود راه مناسب ارتباطی با مرکز استان و استان‌های مجاور است. این شهرستان از شمال به شهرستان کوثر، از شرق به استان گیلان، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه از آذربایجان شرقی متصل است و در عین حال که محل تلاقی چهار استان محسوب می‌شود سهمی از این امتیاز منحصربه‌فرد خود در ابعاد مختلف ندارد.

تقریباً تمامی پروژه‌های راه‌سازی در خلخال نیمه‌تمام است و مسئولان محلی همواره از بی‌مهری رفته به راه‌های این شهرستان ابراز گله‌مندی دارند.

اما ساده‌ترین راه به لحاظ میزان مسافت و سختی کار و به لحاظ تأثیرگذاری، اجرای جاده خلخال- فیروزآباد بود که بارها وعده افتتاح آن در سال‌های اخیر از سوی رسانه‌ها منعکس شده اما همچنان به بهره‌برداری نرسیده است.

خلخال راه ارتباطی اصلی به مرکز استان ندارد

فرماندار سابق خلخال در همین زمینه به مهر تاکید گفته بود که جاده خلخال- فیروزآباد به عنوان مطالبه ۵۰ ساله مردم این منطقه برای اتصال به مرکز استان است.

به گفته علی نظری شیخ احمد این جاده تنها ۲۷ کیلومتر طول دارد و با اتصال خلخال به فیروزآباد و سرچم می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های راه اصلی به مرکز استان متصل شود.

از سویی فرماندار جدید خلخال نیز تصریح کرده بود که جاده خلخال- فیروزآباد به عنوان راه اصلی ارتباطی این شهرستان با مرکز استان مطابق اعلام راه و شهرسازی در دهه فجر امسال می تواند به بهره‌برداری برسد.

فریدون بابایی افزود: جاده خلخال- فیروزآباد به طول ۲۷ کیلومتر به عنوان راه اصلی ارتباط خلخال با مرکز استان بوده و سال‌های سال بهره‌برداری آن از مطالبات مردم شهرستان است.

وی با اشاره به تکمیل این جاده و طراحی کامل آن اضافه کرد: علائم ایمنی جاده نیز به اندازه کافی نصب شده و لازم است رمپی در محل اتصال جاده به جاده اصلی اجرا شود.

به مدت ۲۳ سال است که اردبیل به استان مستقلی تبدیل شده و در تمامی این سال ها راه ارتباطی خلخال به مرکز استان اجرا نشده است.

با وجود اینکه مسئولان معتقدند خلخال می‌تواند اردبیل را به استان‌های شمال غرب کشور پیوند بدهد اما این ظرفیت نیز مورد توجه قرار نگرفته تا در اجرای این جاده سرعت بیشتری اعمال شود.

از سویی به دلیل مسیر نامناسب خلخال- کوثر و هشدارهای متعدد دستگاه‌های متولی مبنی بر احتمال ریزش سنگ در این جاده، قرار بود خلخال- فیروزآباد به عنوان جاده جایگزین این جاده تعریف شود که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

ضعف ایمنی جاده‌ای که افتتاح آن وعده داده شد

سال گذشته و در سال جاری مسئولان متعددی از شهرستان خلخال افتتاح جاده خلخال- فیروزآباد را وعده داده‌اند.

این جاده چنانکه ذکر آن رفت به لحاظ رفع مشکلات ارتباطی مردم شهرستان خلخال با سایر شهرستان‌ها اهمیت ویژه دارد و در طول دهه‌های اخیر افتتاح آن حتی با وعده‌های شعارزده نیز همراه بوده است.

با این وجود بررسی از آخرین وضعیت این جاده نشان می‌دهد به تعبیر متولیان، این جاده هنوز ایمنی کافی برای افتتاح را ندارد.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: هرچند راهداری به ضرورت تعریف جاده جایگزین خلخال- کوثر تاکید دارد اما جاده خلخال- فیروزآباد در وضعیت فعلی ایمن نیست و بخش‌هایی از جاده نیازمند اصلاح ایمنی است.

علی رحمتی تصریح کرد: راهداری مسئولیت نقص ایمنی این جاده را بر عهده نخواهد گرفت و لازم است برخی نقاط جاده ایمن‌سازی شده و سپس افتتاح انجام شود.

در عین حال رئیس پلیس‌راه استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: گفته می‌شود در جاده خلخال- فیروزآباد علائم ایمنی نصب شده اما ۱۴ کیلومتر از ۲۷ کیلومتر آن نیازمند گاردریل است و تابلوهای ایمنی کافی در جاده نصب نشده است.

حجت فتاحی با تاکید به اهمیت این جاده و اقدام مثبت مسئولان در احداث آن متذکر شد: محل تلاقی خلخال و سرچم که قرار بود روگذر اجرا شود، چراکه یکی از بخش‌های غیر ایمن جاده است، اما هنوز هیچ روگذری اجرا نشده است.

وی افزود: انتظار ما اجرای این روگذر در کیلومتر صفر جاده است؛ چرا که خلخال- فیروزآباد جاده مهمی محسوب می‌شود و می‌تواند طول مسافت شهرستان خلخال به مرکز استان را کاهش دهد.

در آخرین جلسه شورای ترافیک استان نیز ایمن‌سازی این جاده و سپس افتتاح آن مطرح شد. اما سؤال اینجا است که چرا مسئولان بارها افتتاح آن در زمان خاص را با وجود تکمیل نشدن وعده داده‌اند.

فقط ۱۰ روز آفتابی برای ایمن‌سازی کفایت می‌کند

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در پاسخ به سؤالات ذکر شده تصریح کرد: خلخال- فیروزآباد با مشخصات راه اصلی اجرا شده و طرح مهندسی آن مشکلی ندارد.

محبوب حیدری در گفتگویی افزود: عملیات خاک‌برداری، پل سازی و آسفالت دو لایه جاده انجام شده و به لحاظ فنی تنها جاده‌ای است که از مصالح کوهی شکسته استفاده شده است.

وی با اشاره به هزینه کرد ۴۱ میلیارد تومانی برای احداث این جاده اضافه کرد: تنها مشکل بهره‌برداری تکمیل علائم جاده است که اگر شرایط جوی ایجاب کند بیشتر از ۱۰ روز به طول نخواهد انجامید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اضافه کرد: اجرای سه روگذر طرح شده که جزو برنامه کاری ما نبود اما به دلیل ضرورت اجرای آن در دستور کار است.

به گفته حیدری این جاده قابلیت جایگزینی با جاده خلخال- کوثر را دارد و می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های ارتباطی مناسب جنوب استان مورد استفاده قرار گیرد.

خلخالی‌هایی که نزدیک به ۵۰ سال است احداث این جاده را چشم انتظار هستند می‌توانند ۱۰ روز آفتابی را منتظر بمانند. به نظر می‌رسد تأخیر در اجرای این جاده به لحاظ هزینه فایده مورد توجه قرار نگرفته است. جاده‌ای که می‌توانست خلخال را از بن‌بست خارج ساخته و نیاز جمعیت ۹۲ هزارنفری آن را تأمین کند، بعد از گذشت زمان طولانی هنوز گفته می شود ایمنی مطلوب را کسب نکرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار