تابناک اردبیل بررسی می کند+مستندات
رای نمایندگان مخفی است و امضای طرح استیضاح لزوماً ملاکی برای قضاوت و رفتار آنان مطابق با تصمیم قبلی نیست و با گذشت زمان می تواند تابعی از مسایل مختلف دچار تغییر شود و البته عکس این نیز محتمل و صادق است.
کد خبر: ۳۷۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 15 February 2017

به گزارش تابناک اردبیل، از زمان تقدیم طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حدود 100 امضای نماینندگان مجلس به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی،نزدیک به دو و نیم ماه می گذرد؛ مدت زمانی غیرمعمول،غیرمتعارف و پرابهام، که به باور امضاکنندگان طرح استیضاح ناشی از مقاومت هیئت رئیسه مجلس در برابر این طرح بوده است.

اما بالاخره اصرار و فشار تعدادی از نمایندگان امضاکننده طرح استیضاح بعد از اطاله سئوال برانگیز این طرح و تلاش های پشت پرده برای منصرف کردن طراحان استیضاح با ترفندهای مختلف، طرح استیضاح روز سه شنبه 26 بهمن ماه با 34 امضا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که کاهش تعداد امضاها بیانگر تاثیر مثبت اطاله این طرح از سوی مخالفان طرح استیضاح و بی اثر کردن آن است.

در این گزارش سعی می کنیم، با مرور دیدگاهها و اظهارات نمایندگان استان اردبیل در انجام یکی از وظایف ذاتی نمایندگی (نظارت) و نحوه مواجهه با دولت و سیستم اجرایی کشور از زمان تشکیل مجلس دهم تاکنون،پیش بینی کنیم که رفتار هر کدام از نمایندگان استان در برخورد با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی چگونه می تواند رقم بخورد و به معنای دیگر تابعی از چه فاکتورها باشد.

ناگفته پیداست که رای نمایندگان مخفی بوده و لزوماً نتیجه گیری ناشی از هر گونه اظهارنظر رسانه ای نمی تواند با تصمیم نهایی رای دهنده تناسب داشته و بخواهیم آن را ملاک رفتار یک نماینده قلمداد کنیم؛ از طرفی میثاق نمایندگان با ملت هم مسئله مهمی است که وجدان بیدار وکلا آن را نمی تواند نادیده بگیرد.  

* محمد فیضی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید،نام او در میان امضاکنندگان طرح استیضاح دیده می شود،هر چند در این دو ماه و اندی از طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی موضع شفافی در این باره مطرح نکرده اما مرور اظهارات او در شهریورماه جاری بیانگر این است که ظاهراً به خاطر بی توجهی آخوندی به پروژه راه آهن میانه-اردبیل، دل خوشی از وی ندارد به طوری که فیضی گفته بود «به خاطر تعلل و تاخیری که وزارت راه و شهرسازی در تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل داشته سعی می‌کنیم تا وزیر راه و شهرسازی را استیضاح کنیم».هرچند که گمان نمی رود حرف های این نماینده «امیدی»مجلس که فراکسیون متبوعش حامی دوآتشه دولت است، چندان هم جدی باشد و به نظر کارشناسان، این نماینده اردبیل از سر مصلحت هم که شده، همنوا با هیئت رئیسه مجلس برای ابقای آخوندی تلاش خواهد کرد.

*صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی و عضو و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس البته به اعتبار سخنگویی کمیسیون متبوعش، اظهاراتی به مراتب شفاف در قبال طرح استیضاح وزیر راه و ترابری دارد، هر چند که او اولین نطق خود در زمان نمایندگی مجلس دهم را در انتقاد از عملکرد دولت و بالخصوص وزیر راه و شهرسازی در خصوص معطل ماندن پروژه راه آهن میانه- اردبیل اراده کرد و لذاست که جمیع رویکرد این نماینده مجلس در مواجهه با دولت و وزارت راه و ترابری، این پیش بینی را تقویت می کند که او به ابتنای امضای طرح و بعنوان یکی از موافقان جدی استیضاح بوده و رای او به احتمال قوی در سبد رای، عدم اعتماد به وزیر خواهد بود.

* شکور پورحسین نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی؛ نام او در میان امضاکنندگان طرح استیضاح نیست و اظهارات شفافی از او در رسانه ها در موضوع طرح استیضاح وزیر راه در این مدت یافت نشد و لذاست که نمی توان درباره رفتار این نماینده مجلس در روز استیضاح از هم اکنون پیش بینی خاصی داشت.

* ولی ملکی نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی؛ نام او در میان امضاکنندگان طرح استیضاح در آذرماه دیده می شود اما این که آیا دیدگاه او در این مدت زمان دو ماه و اندی دچار تغییر شده یا خیر، مشخص نیست.او آذرماه جاری گفته بود که درپی حادثه برخورد دو قطار انتظار ما کناره گیری وزیر و استعفای وی بود که متاسفانه این اتفاق از سوی وزیر رخ نداد و از این رو نمایندگان به جمع آوری امضا برای استیضاح وی روی آوردند؛ضمناً با توجه به گزارش های واصله در خصوص جعل اسناد پس از تصادف،عدم کفایت وزیرراه و شهرسازی محرز است.

* بشیر خالقی نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی؛نام او در میان امضاکنندگان طرح استیضاح در آذرماه  دیده می شود اما این که آیا دیدگاه او در این مدت زمان دو ماه و اندی دچار تغییر شده یا خیر، مشخص نیست و اظهارات شفافی از او در رسانه ها در موضوع طرح استیضاح وزیر راه یافت نشد.

* سیدحمایت میرزاده نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی؛ نام او در میان امضاکنندگان طرح استیضاح نیست و اظهارات شفافی از او در رسانه ها در موضوع طرح استیضاح وزیر راه در این مدت یافت نشد و لذاست که نمی توان درباره رفتار این نماینده مجلس در روز استیضاح از هم اکنون پیش بینی خاصی داشت.

*رضا کریمی، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی؛ اسم او در میان امضاکنندگان طرح استیضاح دیده می شود اما اظهاراتی از او در رسانه ها در موضوع طرح استیضاح وزیر راه در این مدت یافت نشد و لذاست که نمی توان درباره رفتار این نماینده مجلس در روز استیضاح از هم اکنون پیش بینی خاصی داشت.

نکته مهم:رای نمایندگان در زمان استیضاح وزرا، مخفی است و ثبت نام آنان در طرح های استیضاح لزوماً ملاکی برای قضاوت و رفتار آنان مطابق با تصمیم قبلی نیست و با گذشت زمان می تواند تابعی از مسایل مختلف به احتمال دچار تغییر شود و البته عکس این موضوع نیز محتمل و صادق است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه 26 بهمن جاری مجلس از بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی یکشنبه هفته آینده اول اسفند پارلمان خبر داد.

از محورهای دوازده‌گانه طرح استیضاح وزیر راه، حادثه برخورد دو قطار در محور ریلی سمنان و کشته شدن 40 نفر از مسافران که همه آنها را زائران مشهد مقدس از شهر تبریز تشکیل می دادند، به عنوان جدی ترین محور از دیدگاه طراحان استیضاح به شمار می رود.

عباس آخوندی وزیر راه پس از بروز این حادثه در گفت‌‌وگویی بدون پذیرش مسئولیت وزارت‌خانه متبوع خود در قبال این حادثه گفته بود که «همه کشته‌شده‌ها بیمه هستند و نگرانی از این بابت نیست.»

فراموش نکنیم که مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی و در مهرماه 1394 پس از بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و استماع صحبت‌های موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی،با  72 رأی موافق، 175 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 252 آرای مأخوذه، مجدداً به وی اعتماد کردند!؟

 

 

***بیگمان محتوای حاضر محصول جمع آوری اطلاعات مطابق با اسناد و اظهارات نمایندگان در فضای رسانه ای است که ممکن است کامل نباشد، برای تکمیل آن و کاستن از احتمال خطا، آماده دریافت مطالب بیشتر برای شفاف تر شدن هر چه بیشتر موضوع هستیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
متاسفانه در برابر این سوال نماینده گان تهران سکوت کرده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار