کد خبر: ۳۸۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷ 23 February 2017

بیش از ۴۰ روز از فوت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گذرد اما هنوز پایتخت، خیابانی به نام او ندارد. در ایران مسئولیت نام‌گذاری خیابان‌ها برعهده شوراهای شهر است و در تهران، شورای شهر کمیته‌ای تحت عنوان نام‌گذاری خیابان‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «وقایع اتفاقیه» می‌افزاید: این کمیته دیروز مورد انتقاد یکی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت؛ به طوری‌که اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر از تعلل کمیسیون نام‌گذاری شورا در نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گلایه کرد.

او در بررسی دستور جلسه سوم شورای شهر تهران، ضمن گلایه از تعلل این کمیسیون درباره نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: پس از فوت رئیس مجمع تشخیص مصلحت، نام‌گذاری خیابانی به نام ایشان با قید دو فوریت مورد تصویب قرار گرفت اما با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از مرگ ایشان، هنوز کمیسیون نام‌گذاری حتی خیابانی را نیز پیشنهاد نکرده است.

این اتفاق در شرایطی است که عموماً پس از فوت بزرگان با سرعت بیشتری، نام‌گذاری خیابان‌هایی به نام آنها صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، آیت‌الله مهدوی‌کنی در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۳‌، دار فانی را وداع گفتند و هشت روز پس از فوت آیت‌الله، خیابان بلوار مدیریت به نام آیت‌الله مهدوی‌کنی نام‌گذاری شد.

بااین‌حال، طرح نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در شورای شهر تهران، با قید دو فوریت به تصویب رسیده اما هنوز خیابانی به نام این مرحوم نشده است. در این میان، گزینه‌های زیادی نیز مطرح می‌شوند اما به‌نظر می‌رسد بیشتر این نظرات، شخصی است؛ به‌طوری‌که اسماعیل دوستی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، پیش‌ازاین پیشنهاد کرده بود که بزرگراه رسالت که از معابر اصلی و مهم پایتخت است، با عنوان «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نام‌گذاری شود.

او عنوان کرده بود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر گردن همه ملت ایران و به‌ویژه مردم تهران، حق بزرگی دارد و بجاست که هر چه زودتر با نام‌گذاری یکی از مهم‌ترین معابر اصلی و بزرگراهی پایتخت به‌نام این یار دیرین امام(ره) و رهبری، نسبت به ایشان ادای دین کنیم. اتصال بزرگراه رسالت به مصلای تهران که یادآور امام‌جمعه‌بودن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده، دلیل خوبی برای این نام‌گذاری و تجلیل از او به‌عنوان یار دیرین امام راحل و رهبری است.

دوستی تصریح کرد: درحال جمع‌آوری امضا از اعضای شورای شهر تهران برای تقدیم درخواست تغییر نام بزرگراه رسالت به «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» هستم.

علاوه بر اسماعیل دوستی، ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد کرده است که مابین مناطق ۱۶ و۱۷ پایتخت در محدوده راه‌آهن، خیابانی را می‌توان به‌نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نام‌گذاری کرد. همچنین محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش‌ازاین گفته بود: انتخاب خیابانی به‌نام آیت‌الله هاشمی از حساسیت بالایی برخوردار است؛ به‌همین‌دلیل باید خیابانی که در شأن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باشد، انتخاب کنیم زیرا ایشان همیشه یار امام(ره) و رهبری بودند.

حقانی افزود: هرگز نام خیابان‌هایی را که به نام شهدا نام‌گذاری شده‌اند، تغییر نمی‌دهیم اما خیابان رسالت را که بدون مجوز هم نام‌گذاری شده، می‌توانیم به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نام‌گذاری کنیم. نام‌گذاری یک خیابان مهم در شهر تهران می‌تواند نشان از قدردانی زحمات و مجاهدت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باشد.

پیشنهاد دیگر مربوط به محسن سرخو، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران است. او پیش‌ازاین عنوان کرده بود: با عنایت به آنکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از انقلابیون ریشه‌دار و نسل اولی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در مبارزات ستم‌شاهی بوده، سال‌های زیادی را در زندان سپری کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز چه در زمان تثبیت نظام و دفاع مقدس و چه در سال‌های پس از آن، همواره یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی به‌شمار می‌روند که با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خود، عمری را در راه انقلاب اسلامی صرف کردند، پیشنهاد می‌کنم که خیابان انقلاب، حدفاصل میدان امام‌حسین(ع) تا میدان انقلاب اسلامی به نام ایشان نام‌گذاری شود تا یادآور نماز جمعه‌های حماسی ایشان در دوران دفاع مقدس در دانشگاه تهران باشد.

همچنین احمد حکیمی‌پور پیشنهاد کرد بزرگراه رسالت، محدوده مصلای تهران تا میدان رسالت به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نام‌گذاری شود.

غلامرضا انصاری، دیگر عضو شورای شهر نیز پیشنهاد داد، بلوار کشاورز به نام آیت‌الله هاشمی نام‌گذاری شود اما ماجرا از این قرار است که مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران گفت: پیشنهادهای مرتبط با این نام‌گذاری به هیأت‌رئیسه شورا ارائه شده که برای بررسی به کمیسیون نام‌گذاری ارجاع شده است.

او افزود: این پیشنهادات پس از بررسی و اعلام نظر کمیسیون در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار می‌گیرند. مجتبی شاکری، رئیس کمیته نام‌گذاری شورای اسلامی شهر تهران نیز عنوان کرده است: با بررسی معابر، میادین و بوستان‌های شهر تهران، مکانی به نام این شخصیت بزرگ نظام، نام‌گذاری خواهد شد.

در شهرستان‌ها اما اوضاع با سرعت بیشتری پیش می‌رود به‌طوری‌که می‌توان کرمان را نخستین استانی دانست که نام‌گذاری خیابانی به‌نام آیت‌الله هاشمی را تصویب کرد. پیش‌ازاین، رئیس شورای اسلامی شهر کرمان عنوان کرده بود: یکی از میادین یا خیابان‌های بزرگ شهر کرمان را به یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به‌نام این مرد بزرگ نام‌گذاری خواهیم کرد. پیش از او اما، سخنگوی شورای عالی استان‌ها خواستار نام‌گذاری یک خیابان اصلی به نام آیت‌الله هاشمی در تمام استان‌ها شده بود.

احد چگینی در سی‌وهشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها پیشنهاد داد: از آنجا که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته، شورای عالی استان‌ها باید به تمامی شوراهای اسلامی سراسر کشور تأکید کند که یکی از معبرهای اصلی خود را به نام یار دیرین مقام معظم رهبری نام‌گذاری کنند. مهدی چمران هم به‌عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: این پیشنهاد خوبی است و قطعا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علاوه بر کرمان، رفسنجان و ایلام نیز شهرهایی بودند که خیلی زود نام‌گذاری خیابان در این شهرها صورت گرفت و پس از آنها چهارمحال‌وبختیاری از تصویب نام‌گذاری خیابانی در این استان به نام آیت‌الله هاشمی خبر داد. در این رابطه، رئیس شورای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، پیش‌ازاین گفت: پیشنهاد نام‌گذاری خیابان یا میدانی در هر یک از شهرهای استان به نام مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی ارائه شده است.

این جریان اما فقط محدود به شهرها و کلانشهرها نمی‌شود و برخی روستاهای کشور نیز معابری را به نام آیت‌الله هاشمی نام‌گذاری کرده‌اند؛ به‌طوری‌که شورای اسلامی روستای قربان‌آباد در مصوبه‌ای، خیابان اصلی این روستا را به اسم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نام‌گذاری کرد. این شورا اعلام کرد که به‌منظور پاسداشت خدمات ارزنده حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خیابان اصلی روستای قربان‌آباد را که جدول‌گذاری و آسفالت آن در شهریور سال ۹۴ به بهره‌برداری رسیده، در دهه فجر سال ۹۵ به نام «خیابان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نام‌گذاری خواهند کرد. قربان‌آباد، روستایی نزدیکی شهر رفسنجان از توابع استان کرمان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار