براساس تصمیم دولت آذربایجان، همه ایرانیان می‌توانند از تمامی مبادی و با تسهیلات ویژه اخذ ویزا به این کشور سفر کنند.
کد خبر: ۳۸۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 24 February 2017

 به گزارش تابناک اردبیل، محمود واعظی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در همایش تجاری ایران و آذربایجان در شهر سرعین که پنجشنبه پنجن اسفند برگزار شد اظهار داشت: خوشبختانه هم‌اکنون روابط بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ایران در ابعاد مختلف در حال گسترش بوده و روابط دو کشور یک روابط راهبردی به شمار می‌رود.

وی افزود: بی‌تردید اشتراکات فراوان دینی، فرهنگی، قومی و تاریخی میان این دو کشور، پشتوانه امروز دولت و ملت برای همکاری هستند و در این باره، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های گذشته اسناد اساسی و مهمی را به امضاء رسانده‌اند که این خود نیز پشتوانه مهم دیگری برای همکاری‌های دو کشور به شمار می‌رود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: هم‌اکنون باید دانست که بین اسنادی که تاکنون بین این دو کشور به امضاء رسیده و با توجه به توسعه روابط بین آذربایجان و ایران، چه اسناد دیگری برای سهولت معامله بین صاحبان صنایع و تجار وجود دارد که به اهداف خویش نزدیک‌تر شوند.

وی با اشاره به اینکه ایران و آذربایجان براساس توافقی که بین یکدیگر کرده‌اند بین پنج تا هشت سند جدید بین خویش مهیا می‌کنند بیان کرد: در این رابطه، تا دو هفته دیگر که الهام‌ علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان به دعوت روحانی به تهران سفر می‌کند، زیربنا و بستر همکاری بخش خصوصی بین دو کشور مهیا می‌شود.

واعظی با تاکید بر اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران برای این سفر اهمیت فراوانی قائل شده‌اند گفت: از سوی دیگر امروز بخش قابل توجهی از بسترهایی که برای بخش خصوصی دو کشور نیاز است مانند حمل و نقل، آماده شده و حتی اوایل سال آینده می‌توان صادرات جمهوری اسلامی ایران را از طریق ترانزیت به جمهوری آذربایجان و حتی به اروپا و کشورهای مشترک المنافع از طریق ریلی و آستارا انجام داد.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن، خوشبختانه بخش‌های دیگر حمل و نقل این دو کشور مانند حمل و نقل هوایی و گردشگری نیز در حال گسترش بوده و سفر اتباع دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به شدت در حال گسترش است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه هم اکنون تسهیلات ویژه‌ای برای اخذ ویزا برقرار شده است بیان کرد: در این باره دولت آذربایجان تصمیم گرفته که همه ایرانیان از تمامی مبادی بتوانند به آذربایجان سفر کنند و از سوی دیگر اسناد بسیار مناسبی برای همکاری‌های گمرکی بین دو کشور به امضاء رسیده که مشکلات گذشته را برطرف کند.

وی با اشاره به سفر"سیف" رئیس بانک مرکزی کشورمان به جمهوری آذربایجان بیان کرد: امید است پیش از سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران، بتوان اسنادی را برای همکاری‌های بانکی بین دو کشور تدوین کرد.

واعظی با بیان اینکه از سال گذشته شاهد تحولات جدیدی در روابط بین دو کشور بوده‌ایم گفت: در این باره تعدادی از سرمایه‌داران در جمهوری آذربایجان‌ اقدام به ایجاد واحد تولیدی کرده و تعدادی از سرمایه‌گذاران آذری نیز در جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و امید است که در سفر الهام علی‌اف به تهران، بتوان نظر سرمایه‌گذاران آذربایجانی را به سوی ایران جلب کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قول همکاری‌های همه جانبه به جمهوری آذربایجان داده تا بتواند بخش خصوصی را با پشتوانه قدرتمندی به پیش ببرد.

علاقه آذری‌ها برای سرمایه‌گذاری درایران

شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان هم در همایش تجاری ایران و آذربایجان در سرعین گفت: تاریخ این دو کشور مملو از مردان و قهرمانان بزرگ است که می‌توان در خود اردبیل به شاه اسماعیل خطایی اشاره کرد.

وی افزود: شاه اسماعیل خطایی شخصیت قابل احترامی در بین آذری‌ها محسوب می‌شود و خود بنده برای زیارت قبر وی رفته‌ام و موجب خرسندی است که اردبیلی‌ها نیز ارج و احترام ویژه‌ای برای این شخصیت قائل هستند.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان شکوه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را ستودنی دانست و تأکید کرد: تاریخ و فرهنگ مشترک ایران و آذربایجان یکی از زمینه‌های توسعه روابط دو کشور بوده و در این میان استان اردبیل می‌تواند نقشی کلیدی ایفا کند.

مصطفی یف با تأکید به بهبود روابط سیاسی و تجاری ایران و آذربایجان در سال‌های اخیر اضافه کرد: رهبران سیاسی دو کشور نیز تاکنون دیدارهای متعدد داشته و روسای جمهور هر دو کشور به توسعه روابط تأکید دارند.

وی تأکید کرد: به دلیل اشتراکات فرهنگی، تاریخی و همسویی‌های فکری رهبران سیاسی می‌توان به توسعه هر چه بیشتر روابط این دو کشور اقدام کرد و لازم است در جلسات متعدد موضوعات مختلف مورد بحث و مذاکره قرار گیرد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان هدف از سفر خود به اردبیل را بررسی زمینه‌های همکاری مشترک تجاری با این استان عنوان و تصریح کرد: استان اردبیل برخوردار از پتانسیل‌های مختلف است.

مصطفی یف نزدیکی مرز اردبیل و باکو، گمرک بیله سوار و نقطه مرزی اصلاندوز را ظرفیت‌های ممتازی دانست و تأکید کرد: به عنوان مثال در سفر به اردبیل زمینه‌های تسهیل رفت‌وآمد از گمرک بیله سوار با مسئولان استان هم‌اندیشی می‌شود.

وی با اذعان به تردد سالانه هزاران تبعه آذری از گمرک بیله سوار ادامه داد: با تسهیل در صدور ویزا تردد راحت‌تر انجام می‌شود و با تسهیل صدور ویزا از سوی طرف ایرانی زمینه تردد سهل‌تر مسافران و تجار فراهم خواهد شد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان تأکید کرد: هیئت‌های تجاری متعددی از آذربایجان به ایران سفر کرده‌اند و با بررسی وضعیت این کشور و به ویژه استان اردبیل تولیدکنندگان آذری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

مصطفی یف به ضرورت بررسی ابعاد سرمایه‌گذاری آذری‌ها در ایران تأکید کرد و گفت: هم اینک ۵۱۸ شرکت ایرانی در آذربایجان مشغول به فعالیت هستند که بیانگر نگاه مثبت آذری‌ها به تعامل تجاری با ایران است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار