رئیس سازمان حفاظت محیط زیست؛
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به کارهای انجام شده دولت تدبیر و امید برای سنجش هوای استان خوزستان گفت: 22 دستگاه سنجش هوا در استان خوزستان نصب شده است که هوای تمامی مناطق این استان را به صورت مستمر پایش می کنند
کد خبر: ۳۸۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ 24 February 2017
به گزارش تابناک خوزستان ؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به کارهای انجام شده دولت تدبیر و امید برای سنجش هوای استان خوزستان گفت: 22 دستگاه سنجش هوا در استان خوزستان نصب شده است که هوای تمامی مناطق این استان را به صورت مستمر پایش می کنند.
 
معصومه ابتکار پنجشنبه در شورای اداری استان خوزستان و کارگروه ملی مبارزه با ریزگردهای این استان در سالن شهید هاشمی استانداری که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد بیان کرد: ملاک سازمان حفاظت محیط زیست در بحث مدیریت سرزمین و مدیریت خاک رصد وضعیت هوا توسط دستگاه های سنجش آلودگی هوا است.
 
وی افزود: هر چند 22 دستگاه پایش هوا در این استان کم است اما در حال حاضر جوابگوی نیاز استان می باشد و در تلاشیم این تعداد را در آینده افزایش دهیم.
 
وی گفت: در دولت یازدهم مشورت های بین المللی برای حل مشکل گرد و خاک انجام گرفت و یک نشست بین المللی در اهواز انجام شد که در آن کشورهای مختلف حضور یافتند و تجربیات خود را برای حل مشکل ریز گردها مطرح کردند.
 
ابتکار بیان کرد: در ادامه برای دستگاه های مختلف در کشور تقسیم کاری انجام گرفت و برنامه های عملیاتی برای وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شد تا مشکل کانون های ریز گرد داخلی را حل کنند و برای کانون های خارج از استان نیز وزارت امور خارجه وارد کار شده است .
 
ابتکار در ادامه بیان کرد: از جمله مواردی که برای مقابله با پدیده گرد و غبار مورد نظر است جدی گرفتن ارزیابی زیست محیطی در طرح ها به ویژه در سد سازی است.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در دولت روحانی اتفاق خوبی افتاد که هیچ طرح عمرانی بدون ارزیابی زیست محیطی انجام شود این در حالی است که قبل از دولت فعلی بیش از 176 طرح بزرگ بدون توجه به ارزیابی زیست محیطی که بیشترآنها در خوزستان است اجرا شده اند.
 
وی با اشاره به اینکه احیاء تالاب های استان خوزستان در این دولت انجام گرفت افزود: در سال 1392 بر اساس سیاست های نادرست تالاب هور العظیم خشک شد.
ابتکار در ادامه بیان کرد: با هماهنگی که با وزیران نفت و نیرو انجام شد دایک های تالاب هورالعظیم باز شد و 70 درصد این تالاب آبگیری شد که هم اکنون صیادان در این تالاب در حال صیادی هستند.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت تالاب شادگان اظهار کرد: تالاب شادگان نیز وضعیت رو به بهبود دارد و شرایط آن بهتر از گذشته شده است.
وی عنوان کرد:در ماه های اول شکل گیری دولت مذاکره جدی با عراق انجام گرفت که وظایف خود را برای کنترل کانون های ریزگرد انجام دهد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: در سفری که برای این موضوع به بغداد داشتم مذاکراتی در خصوص کانون های گرد و غبار انجام دادیم و قرار شد کشور عراق کارهائی در این زمینه انجام دهد که از جمله این کارها احیاء تالاب های عراق بود.
 
وی گفت: متاسفانه کشور ترکیه با سد سازی در بالا دست دجله و فرات 35 میلیارد مترمکعب آب را به پیشت سد خود برد که در تشدید پدیده گرد و غبار تاثیر زیادی داشته است.
 
وی در ادامه با اشاره به مشکل تنگی نفس مردم در زمان بارندگی گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده علمی در این زمینه مشخص شد که عامل اصلی تنگی نفس مردم خوزستان گرده افشانی گیاه کونو کارپوس در هنگام بارندگی است که با هرس این درختان میزان تنگی نفسهای مردم خوزستان در امسال به نحو چشمگیری کاهش یافت.
 
وی گفت: در سال 1392در استان در اولین بارندگی پاییزی 17 هزار نفر به علت تنگی نفس به بیمارستانها مراجعه کردند و این آمار در باران پاییزی سال 1394 به 24 هزار نفر رسید اما با هرس کردن این درختان در سالجاری این تعداد به 2 هزار نفر کاهش یافت.
 
رئیس جمهوری به همراه وزیران اطلاعات، کشور، نیرو، ،نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اجرائی رئیس جمهوری و نیز رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفری یک روزه امروز پنجشنبه وارد اهواز شدند تا از نزدیک اقداماتی که دولت برای حل مشکل ریزگردها در حال انجام است بررسی کنند.

منبع: تابناک
برچسب ها: معصومه ابتکار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار