نمایندگان مجلس معتقدند می‌توان با اتخاذ سازوکار مناسبی، مدارس را از پرداخت هزینه‌های جاری مانند هزینه آب، برق و گاز معاف کرد تا مدیران به جای داشتن دغدغه در مورد این مسائل به امور آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان بپردازند.
کد خبر: ۳۸۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 25 February 2017
در آستانه تصویب بودجه سال آینده کشور، موضوع کسری بودجه به یکی از مهمترین موضوعات در رسانه‌ها تبدیل شده است. در این میان یکی از وزارتخانه‌هایی که همیشه با مشکل بودجه مواجه بوده و عملکرد بودجه‌ای آن همه جامعه را دربر می‌گیرد وزارت آموزش و پرورش است.

کسری بودجه در وزارت آموزش و پرورش به معنای بروز مشکلات متعدد از جمله ناتوانی مدارس دولتی درتامین هزینه‌های جاری است. بر اساس گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت آموزش و پرورش در سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد و  این امر در حالیست که موضوع ناتوانی مدارس دولتی درتامین هزینه‌های جاریشان بحث امروز و دیروز نیست، ولی هرچه زمان می‌گذرد این مهم بیشتر از قبل  مورد توجه قرار می گیرد. در دولت قبل میان آموزش و پرورش و چند وزیرکابینه توافقی صورت گرفت تا مدارس به طور موقت از پرداخت بهای انرژی‌های مصرفی معاف شوند و بجز مواردی که جسته گریخته این معافیت نادیده گرفته می‌شد، مدارس برای مدتی نفس راحتی کشیدند ولی فقط به صورت موقت اجرایی شد.

این مهم در حالیست که چندی پیش  فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر جدید آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص ضرورت رایگان شدن هزینه‌های جاری مدارس همچون هزینه آب، برق، گاز و...، گفت: افزایش سرانه آموزشی مدارس مسئله مهم وزارتخانه آموزش و پرورش است؛ به‌همین دلیل در حال برنامه‌ریزی برای افزایش بودجه "سرانه مدارس" در بودجه سال 96 طی رایزنی با نمایندگان مجلس هستیم تا در ادامه، مشکل پرداخت هزینه آب و برق مدارس و مشکلات فراتر از آن برطرف شود.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص رایزنی با وزرای نیرو و نفت به منظور دریافت نکردن هزینه آب، برق و گاز از مدارس، توضیح داد: با توجه به مکانیزم و سیاست‌های دولت، امکان رفتن به سمت معافیت این هزینه‌ها طی رایزنی با وزرای دیگر نیست چراکه دستگاه‌های اجرایی چندان با این پیشنهاد موافق نیستند ضمن آنکه معافیت آموزش و پرروش از این هزینه‌ها، دولت را ناچار به پرداخت معادل آن به وزارتخانه مذکور می‌کند لذا بهتراست هزینه این امور در بودجه خود وزارتخانه آموزش و پرورش آورده شود.

حال مدیران مدارس دولتی در آستانه تصویب بودجه سال آینده کشور و خصوصا وزارتخانه‌شان نگران تکرار این مشکل هستند که البته کسری بودجه آموزش و پرورش این نگرانی را بجا جلوه می‌دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی  ضمن اشاره به اینکه می‌توان با اتخاذ سازوکار مناسبی، مدارس را از پرداخت هزینه‌های جاری مانند هزینه آب، برق و گاز معاف کرد، بر ضرورت ارائه لایحه از سوی دولت برای تحقق این مهم تاکید کردند.

رایگان شدن هزینه‌های آب و برق و گاز مدارس مصداق از یک جیب به جیب دیگر در دولت

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد پرداخت هزینه آب، برق و گاز مدارس، جابجایی اعتبار از یک جیب به جیب دیگر در دولت است لذا مصوبه هیات وزیران در این خصوص می‌تواند چنین هزینه‌هایی را رایگان کند.

حل مشکل آب و برق مدارس چگونه؟


حمایت میرزاده
سیدحمایت میرزاده  درخصوص ضرورت رایگان شدن هزینه‌های جاری مدارس مانند هزینه آب، برق، گاز و غیره، گفت: متاسفانه باید اذعان کرد که تاکنون آموزش و پرورش در اولویت دولت‌های مختلف نبوده زیرا در غیر این صورت، دیگر نیازی به مطرح کردن ضرورت رایگان شدن برخی هزینه‌ها برای مدارس نبود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران مدارس برای تامین هزینه‌ها از طریق انجمن اولیا مدارس و غیره اقدام به دریافت کمک هزینه از اولیا دانش آموزان می‌کنند، اظهار کرد: این مهم درحالی است که امروزه اولیا خودشان نیز به صورت مستقیم به مدرسه کمک می‌کنند در حالی که نباید این روند وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه تمام دغدغه مدیران باید صرف افزایش کیفیت تعلیم، تربیت، آموزش و پرورش در مدارس شود، تصریح کرد: متاسفانه کمبود سرانه و اعتبارات موجب شده مدیران درگیر تامین هزینه‌ها شوند.

میرزاده با اشاره به اینکه هزینه‌های جاری مدارس مانند هزینه آب، برق، گاز مربوط به وزارتخانه‌ای دولتی است، ادامه داد: بنابراین اعتباراتی که برای آموزش و پرورش درنظر گرفته می‌شود، مستقیما به وزارت نیرو پرداخت شود و دیگر این وزارتخانه مهم درگیر مسائل مالی در این خصوص نشوند؛ به عبارتی هم اکنون جابجایی اعتبار از یک جیب به جیب دیگر دولت است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیات وزیران می‌تواند با اتخاذ تصمیم، اقدام به رفع این مشکل کند، خاطرنشان کرد: در این بین می‌توان برای رایگان شدن هزینه‌های جاری مدارس مانند هزینه آب، برق، گاز از سوی دولت لایحه‌ای ارائه شود تا مشکل موجود رفع شود؛ نباید فراموش کرد که هم اکنون نمایندگان خانه ملت نظر مساعدی نسبت به عرصه تعلیم و تربیت کشور دارند و برای کمک به مسئولان از آمادگی لازم برخوردارند.

دولت لایحه معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های جاری را به مجلس ارائه کند

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه مدیران مدارس نباید دغدغه قبوض آب، برق و گاز مدارس را داشته باشند، از دولت خواست لایحه‌ای به منظور معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های جاری به مجلس ارائه کند.

حل مشکل آب و برق مدارس چگونه؟


علیرضا سلیمی

علیرضا سلیمی  با اشاره به اینکه می‌توان با اتخاذ سازوکار مناسبی، مدارس را از پرداخت هزینه‌های جاری مانند هزینه آب، برق و گاز معاف کرد، گفت: متاسفانه دولت نتوانسته در این زمینه اقدام جدی انجام دهد و هماهنگی لازم برای تحقق این موضوع وجود ندارد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چند وقت یکبار اخباری مبنی بر بدهی چند میلیونی مدارس به دلیل کمبود منابع مالی در پرداخت هزینه‌های جاری شنیده می‌شود، اظهارکرد: متاسفانه باید اذعان کرد که تامین هزینه‌های جاری مدارس مانند هزینه آب، برق و گاز به دغدغه مدیران مدارس کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به دلیل بار مالی و مغایرت چنین موضوعی با اصل 75 قانون اساسی نمی‌توانند طرحی را ارائه دهند، تصریح کرد: بر این اساس دولت باید لایحه‌ای را به منظور معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های جاری به مجلس ارائه کند و نمایندگان نیز برای رفع مشکلات موجود از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

سلیمی ضمن تاکید بر اینکه باید اولین دغدغه مدیران مدارس، افزایش کیفیت آموزش دانش آموزان باشد نه تامین هزینه پرداخت قبوض آب، برق و گاز، افزود: در بودجه‌ پیش بینی شده برای عرصه آموزشی کشور نیز عدد و ارقام کافی درنظر گرفته نمی‌شود و در این میان سرانه در نظر گرفته شده نیز برای پرداخت هزینه های آب، برق و گاز مدارس به صورت کامل اختصاص نمی‌یابد.

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرایط موجود موجب شده تا متاسفانه چشم مدیران مدارس به جیب مردم باشد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته دولت همکاری مناسبی با وزارت آموزش و پرورش داشت و هزینه‌های جاری مدارس به روش دیگری پرداخت می‌شد اما این مهم در حال حاضر انجام نمی‌شود و مدارس درگیر این مسئله هستند.

تجربه وزیر اسبق آموزش از چگونگی رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مدارس/ تسویه ۲۵۰ میلیارد تومان در یک سال

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مدارس در دوران تصدی خود، تصریح کرد: فقط در مدت یک سال ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی مدارس در این خصوص تسویه شد.

حل مشکل آب و برق مدارس چگونه؟


حاجی بابایی

حمیدرضا حاجی بابایی درباره امکان تبیین سازوکاری به منظور معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های جاری مانند هزینه آب، برق و گاز، گفت: در زمان مسئولیتم در وزارت آموزش و پرورش، پیشنهادی در دولت به منظور تهاتر هزینه‌های جاری مانند هزینه آب، برق و گاز مدارس مطرح و تصویب و متعاقبا در رسانه ملی نیز اعلام شد که مدارس دیگر نباید چنین هزینه‌هایی را بپردازند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع تهاتر هزینه‌های جاری مدارس از طریق کاهش بدهی های شرکت‌های مرتبط با وزارت نفت، نیرو، ارتباطات به دولت انجام شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه این تهاتر یکساله اجرایی میشد، فقط در مدت یک سال 250 میلیارد تومان از بدهی مدارس در خصوص پرداخت هزینه‌های جاری مانند هزینه آب، برق و گاز تسویه شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون مدارس مشکلات متعددی دارند لذا پیشنهاد متنوعی را در برنامه بودجه ارائه کرده‌ایم تا بتوان قسمتی از مشکلات آموزش و پرورش را حل کرد، ادامه داد: می‌توان اذعان کرد که حدود یک هزار میلیارد تومان پول نیاز است تا اعتبار لازم برای سرانه مدارس پرداخت شود و عزت مدیران نیز بیشتر حفظ شود و حداقل دستشان را این طرف و آن طرف دراز نکنند و در این میان برخی از زدگی‌ها و خوردگی‌ها در مورد نظام تعلیم و تربیت بوجود نیاید.

حاجی بابایی ضمن بیان اینکه متاسفانه در بین دیدگاه برخی مسئولان آموزش و پرورش اولویت اول نیست و به طور شایسته مورد توجه قرار نمی گیرد، تصریح کرد: رفع مشکلات کنونی خصوصا مسائل مالی به اراده‌های مسئولان و نوع نگاهشان بر می‌گردد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هم اکنون هم می‌توان موضوع تهاتر را اجرایی کرد و دولت باید این مهم را انجام دهد.


مصوبه هیات وزیران می‌تواند مدارس را از هزینه‌های آب و برق و گاز معاف کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه هزینه‌های استفاده از آب، برق و گاز در سال آینده گران خواهد شد، تصریح کرد: معاف کردن مدارس از پرداخت چنین هزینه‌هایی نیاز به همت دولت دارد.

حل مشکل آب و برق مدارس چگونه؟

سیدمحمدجواد ابطحی

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه فقط 2 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف پرداخت هزینه‌های عمرانی می‌شود، گفت: پرداخت هزینه‌های جاری مدارس مانند آب، برق و گاز از جمله همین رقم پیش بینی شده است که هیچ سالی به اندازه کافی نبوده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون بودجه پیشنهادی دولت با کسری مواجه است و در این میان هزینه‌هایی نیز به آن اضافه شده که جای تامل دارد، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش نیز در چنین کسری بودجه‌ای سهم دارد لذا با مشکل مواجه خواهد شد و دچار مصیبت می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه هزینه‌های استفاده از آب، برق و گاز در سال آینده گران خواهد شد و بودجه کنونی پاسخگوی نیازها نیست، تصریح کرد: بنابراین وضعیت خوبی برای وزارت آموزش و پرورش در سال آینده تصور نمی‌شود.

ابطحی ادامه داد: متاسفانه مدیران توان پرداخت هزینه‌های جاری مدارس را نخواهند داشت لذا مجبور به دریافت کمک از والدین می‌شوند و این امر درحالیست که به مدیران مدارس گفته می‌شود مجاز به دریافت کمک مالی نیستند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدیران نباید به فکر تامین هزینه‌های جاری مدارس باشند، افزود: زمانی که یک مدیر درگیر رفع مشکلات و پرداخت هزینه‌های جاری مدارس می‌شود دیگر نمی‌تواند به طور شایسته به برنامه ریزی در راستای افزایش کیفیت تحصیل دانش آموزان بپردازد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاف کردن مدارس از پرداخت هزینه‌های استفاده از آب، برق و گاز نیاز به همت دولت دارد، خاطرنشان کرد: مسئولان می‌توانند در هیات وزیران نسبت به این موضوع اقدام کنند تا چنین مشکلی رفع شود.


منبع: خبرگزاری خانه ملت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار