کمبود سرانه فضای ورزشی در اردبیل یک دغدغه جدی است و بااین‌ وجود ساخت سالن‌های بی‌استفاده با پشت بند تبلیغ به آفت جدی ورزش این استان تبدیل شده است.
کد خبر: ۳۸۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 26 February 2017

تابناک اردبیل، ورزش کردن سطح سلامت جامعه را بالا می برد و این مسئله هزینه درمان و تحمیل بسیاری از مخارج  اضافی را برای کشور کاهش می دهد. اما متاسفانه سرانه ورزشی در ایران بسیار پایین است به طوری که ایران وضعی به مراتب بدتراز کشورهای همسایه خود حتی افغانستان دارد. 

در حالی سرانه فضای ورزشی هر ایرانی شش دهم مترمربع است که این سرانه در دنیا دو و نیم مترمربع و استاندارد فضای ورزشی هر فرد نیز شش مترمربع درنظر گرفته شده است. کشورهای پیشرفته به اندازه ای به این مسئله بها داده اند که هر فرد در هر شرایط سنی می تواند در بهترین حالت ممکن ورزش کند و شهر به گونه ای طراحی شده است که گویی شهر به یک محیط ورزشی خورانده شده. 
 
 
 
به عقیده کارشناسان کمبود سرانه فضای ورزشی در اردبیل یک دغدغه جدی است و بااین‌ وجود ساخت سالن‌های بی‌استفاده با پشت بند تبلیغ به آفت جدی ورزش این استان تبدیل شده است.

رضا کریمی نماینده اردبیل، نیر، سرعین و نمین در جلسه هیئت‌های ورزشی شهرستان اردبیل اظهار داشت:‌ در حال حاضر سرانه فضای ورزشی استان اردبیل نسبت به سایر استان‌ها بسیار پایین است و این امر به ویژه در مرکز استان اردبیل قابل قبول نبوده که باید مسئولان مربوطه توجه ویژه‌ای به افزایش سرانه فضای ورزشی در اردبیل داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مردم استان اردبیل با جدیت پیگیر افزایش سرانه فضای ورزشی استان اردبیل هستند، گفت: نیاز است در این زمینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی به طور همه‌جانبه استفاده شود تا بتوانیم سالن‌ها و مکان‌های ورزشی را برای حضور ورزشکاران و جوانان فراهم کنیم. 

 کارشناسان معتقدند در وضعیتی که محدودیت مالی به ویژه در بخش ورزش مشاهده می‌شود، نباید تک ریالی از اعتبارات هزینه کرد نامطلوب داشته باشد و هر استانی نسبت به هزینه کرد بهینه اعتبارات موجود خود مسئولیت دارد.

این تأکیدات در وضعیتی است که در خود استان اردبیل کمبود فضای ورزشی از یک سو و ساخت سالن‌های خالی مانده و بی‌استفاده از سوی دیگر ورزش و جوانان را دچار مشکل ساخته است.

درعین‌حال مسئولان اداره ورزش و جوانان استان تأکید دارند که سرانه فضای ورزشی در این استان مطلوب نیست و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای ورزش قهرمانی و در برخی مواقع ورزش همگانی باشد.

 ارقام ریزودرشت و جهش‌های صد برابری در یک سال

طی سال‌های اخیر ارقام قابل‌توجهی از سرانه فضای ورزشی استان به گوش رسیده است. بطوریکه در سال ۹۱ سرانه فضاهای ورزشی توسط مدیر وقت ورزش و جوانان استان بیش از ۷۵ صدم مترمربع عنوان شد و مدیرکل وقت قول مساعد ارتقا آن تا یک متر و ۲۰ سانتی‌متر را با خبرنگاران در میان گذاشت.

 ایوب بهتاج مدیرکل ورزش و جوانان استان در خصوص پروژه های عمرانی و سرانه ورزشی در استان با بیان اینکه سرانه اردبیل پایین بوده و مطلوب نیست متذکر شد: ۲۸ پروژه ساخت فضاهای ورزشی در دستور کار است که از این تعداد ۱۹ مورد در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه در روند اجرای پروژه ها تلاش بر این بوده از پروژه غیر ضروری جلوگیری شود، اضافه کرد: در حال حاضر ساخت خانه کشتی در سرعین و تالار وزنه برداری به جد پیگیری می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: شهرستان اردبیل به‌عنوان مرکز استان با 0.33 درصد کمترین سرانه ورزشی را در میان شهرستان‌های استان را دارد، امیدورایم با افتتاح پروژه‌های جدید در دهه مبارک فجر امسال شاهد رشد سرانه ورزشی در این شهرستان باشیم.

سه هزار طرح ورزشی نیمه تمام تربیت بدنی در کشور  یک رکود است که نشان می دهد در سال های گذشته ساخت ورزشگاه و سالن های ورزشی تنها یک ژست زیبا در سفر های استانی بوده و عملا هیچ برنامه عمرانی در نظر گرفته نشده است. 

عمق فاجعه زمانی بیشتر می شود که اگر با احتساب بودجه های فعالی بخواهیم کاری کنیم، نزدیک به 15 سال دیگر اهمه طرح های نیمه کار به پایان می رسد و این در حالی است که طی 15 سال دیگر با توجه به رشد جمعیت باز سرانه ورزشی ایران هیچ تغییری نکرده و عملا درجا زده ایم.
 
 کمی سرانه فضای ورزشی  فاجعه ای در حوزه سلامت ایرانیان 
 
کمی سرانه فضای ورزشی فاجعه ای در حوزه سلامت ایرانیان است به نحوی که اگر این مسئله رفع نشود سونامی های سرطان، سکته، بیماری های حرکتی و دهها مشکل دیگر در راه خواهد بود. 
 
اگر تعداد باشگاههای ورزشی و امکان اختصاص یافته برای ورزش کردن مردم را با تعداد سفره خانه ها و قهوه خانه ها و همچنین محل عرضه فست فود ها مقایسه کنیم خواهیم دید که این ارقام خبر از بروز یک فاجعه انسانی را در سال های نزدیک خواهد داد. 
 
متاسفانه مسئولین کشور از فضای ورزش جامعه تنها به عنوان یک سکوی پرتاب تبلیغاتی استفاده می کنند به طوری که دولت نهم و دهم در هر سفر استانی قول ساخت 140 مرکز ورزشی را در هر استان داده بود که اگر این طرح ها به واقعیت می پیوست امروز سرانه ورزشی ایران از آمریکا نیز بالاتر بود. همه این ها نشان می دهد که  تبلیغاتی بودن و رفتارهای دغدغه مندانه بیشترین آسیب را به ورزش کشور وارد کرده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار