کد خبر: ۳۹۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳ 08 March 2017
مدرس دانشگاه گفت: توسعه پایا ، ابعاد مختلف دارد لیکن لازمه بهین سازی همه آن بعدها ، برنامه ریزی ها و کارهای فرهنگی است.
 
به گزارش تابناک اردبیل، هفته کتاب امسال بود که کتاب « از فروردین تا فروردین » نوشته  محمدرضا نوذریان منتشر و روانه بازار کتاب شد. محتوای متفاوت وجالب این اثر که برای نخستین بار، برخی مناسبت های قید شده در تقویم رسمی کشورمان را از منظر قرآنی و ادبی مورد بررسی قرار داده ، مارا برآن داشت تا پس از گذشت نزدیک به چهار ماه از انتشار آن ، گفت و گویی با پدید آورنده این کتاب جذاب که در نوع خود ، کاری بکر به شمار می رود ترتیب دهیم.
 
وی در این مصاحبه ، نامیده شدن روزهایی از سال به نامی خاص را که در کشورما با تایید و تصویب شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می گیرد اقدامی در راستای جلب نظر مردم به ارزش ها دانست و توضیح داد : توسعه پایا ، ابعاد مختلف دارد لیکن لازمه بهین سازی همه آن بعدها ، برنامه ریزی ها و کارهای فرهنگی است.
 
نوذریان با بیان این که کاستن از مشکلات و دست یابی به توفیقات در گرو متمرکز ساختن اراده مردم برای نهادینه کردن باورها و رفتارهای ارزشی می باشد تاکید کرد : در این صورت است که شاهد جلوگیری از بروز معضلاتی مانند رنگ باختن ارزش ها و بی هویتی در جامعه خواهیم بود.
 
او در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که هدفش از این کار چه بوده است گفت : بااین امید که انگیزه ای برای نگاه متفاوت به مناسبت های ملی و مذهبی در مخاطبان ایجاد شود ، تلاش کردم در این کتاب ، بعضی از مناسبت های مهم ثبت شده در تقویم کشور را از منظر کلام وحی و ادب فارسی مرور نمایم.
 
این مدرس دانشگاه در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ما که کتاب از فروردین تا فروردین را برای کدام قشر یا اقشار به رشته تحریر درآورده خاطر نشان کرد : عموم مردم مخاطبان این اثر هستند اما مدیران اجرایی ، دست اندرکاران روابط عمومی ، مربیان پرورشی آموزش و پرورش و برنامه سازان رادیویی و تلویزیونی هم به عنوان مخاطبان خاص ، مد نظر بوده اند.
 
نوذریان که به نظر می رسد به شدت دغدغه فرهنگ سازی برای نهادینه شدن مطالعه در جامعه را دارد اشاره ای هم به این مقوله کرد و تصریح نمود : تقریبا همه کارشناسان ذی صلاح و مسوولان ذی ربط در گفته ها ونوشته های مختلف به پایین بودن میزان مطالعه در کشور صحه گذاشته اندکه این وضعیت با جایگاه و پیشینه فرهنگی میهن بزرگ وکهن ما سنخیت ندارد و به همین جهت یکی از مقاله های این کتاب را به تبیین ضرورت انس با کتاب و فراگیر شدن مطالعه اختصاص دادم.
 
وی با یادآوری این که کتاب و کتابخوانی رکنی مهم در ارتقای فرهنگ و تقویت کیفیت زندگی انسان هاست اظهار کرد : شاید به همین دلیل است که درجهان کنونی ، اقدامات گسترده ای برای تولید کتاب های فاخر اعم از کتاب های معمولی و یا الکترونیکی و سوق دادن هرچه بیش تر مخاطبان به کتاب ، در جوامع مختلف انجام می  شوند تا از این طریق علاوه بر ارتقای آگاهی های مردم خویش ، به اشاعه و صدور فرهنگ جامعه شان نیز مبادرت کنند .
 
این پژوهش گر زبان و ادبیات فارسی ادامه داد : بی گمان ، زبان ، عنصری فرهنگی است و از آن جایی که رفتارهای مبتنی بر زبان ، مانند نوشتن از عامل های تثبیت و انتقال فرهنگ تلقی می شوند می توان این گونه نتیجه گیری کرد که نوشتن فاخر ، تولید کتاب و نهادینه شدن مطالعه ، منجر به تکامل فرهنگ می شود و متقابلا در جامعه ای که سطح فرهنگ در آن بالاست مطالعه از بخش های حذف ناپذیر زندگی روزمره افراد به شمار می رود.
 
گفتنی است  بهار این رستاخیز بزرگ، آب ، گوارایی و زندگی، عطاراین شیخ عرفان دوست، از ایران تا جای جای جهان، فردوسی و پاسداری از فرهنگ و تمدن ایران، بایدها و نبایدهای روابط عمومی، جوانان و بایدهای زندگی، صائب تبریزی مرد اندیشه های لطیف و ایده های ظریف ، حجاب ، تکلیف دینی ، سرمایه فرهنگی، روزی برای ادبیات کودک و نوجوانان، منش جوانمردی ریشه در فرهنگ کهن ما دارد، برای صیانت از کرامت انسانی طرحی نو دراندازیم و بایدها و نبایدهای خبرنگاری بخشی از فهرست مطالب کتاب از فروردین تا فروردین است.
 
این کتاب معنوی در انتشارت خط هشت منتشر گردیده وسریه بضاعت پور – طلبه سطح 3 حوزه علمیه - ویراستاری آن و محمدحسین جعفری ، طراحی و صفحه آرایی اثر را عهده دار بوده اند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار