کد خبر: ۴۰۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۹ 31 March 2017
تابناک اردبیل- پل معلق مشگین شهر به عنوان یکی از مکان های گردشگری استان در آغازین روزهای سال جدید به دلیل کشف چند جسد در پیرامون و زیر این پل با حواشی بی سابقه مواجه شد و از این منظر در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت.

صرفنظر از اطلاعیه نیروی انتظامی و منتفی دانستن هر گونه انتساب حوادث اخیر به خودکشی از طریق پل معلق و تقبیح رفتار برخی مسئولان امر در متهم ساختن رسانه ها به بزرگنمایی حادثه و حاشیه سازی علیه این مکان گردشگری و ناامن جلوه دادن آن به گردشگران، باید پذیرفت که پل معلق از جهاتی نیازمند اقدامات پیشگیرانه برای کاستن از برخی اتفاقات گریزناپذیری است که مشابه آن را در بسیاری از مکانهای دیگر همواره شاهد و ناظر هستیم.

امروزه خطوط راه آهن، ایستگاههای مترو،پل های عابر پیاده و روگذر، ساختمان های بلند و دهها نقطه دیگر در ردیف مکانهای هدف خودکشی قرار دارند که هیچ عقل سلیمی، اقدامات ورای امکان و خارق العاده را از مسئولان امر مطالبه نمی کند اما همگان بر این باورند که می توان با برخی حرکت های پیشگیرانه، مکان های برشمرده را که در ذهن افراد برای خودکشی گزینش می شوند، تقلیل و از فهرست حذف کرد.

ساخت دیوارهای حفاظ شیشه ای در ایستگاههای مترو، پوشاندن دیواره پل های عابر پیاده با ورقه های شیشه ای و طرح های بیشمار دیگر از این قبیل را می توان امروزه در صدر مطالعاتی برشمرد که می تواند در آینده نزدیک از حوادث این چنینی و هزینه زا برای سیستم های مختلف بکاهد.

 

تردیدی در این نیست که سازه‌های پل معلق ایمن و مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شده است اما به این معنا نیست که این سازه هم بی عیب و نقص باشد که یکی از این موارد را می توان در ارتفاع کم و حدود یک و نیم متری دیوارهای آن برشمرد-تصویر بالا را ببینید- نقصان و البته ظرفیتی وسوسه انگیز که بیگمان آن را برای برخی افراد که قصد خودکشی داشته و بخواهند هر لحظه از آن طریق نقشه خود را عملیاتی کنند، مهیا ساخته است! که البته چینی ها در ساخت پل معلق شیشه ای آن را به درستی پیش بینی و برای پیشگیری از هر نوع حادثه‌ای به درستی تدبیر کرده و دیوارهای بلند شیشه ای تعبیه کرده اند(تصویر زیر را ببینید).

 

به نظر می رسد یکی از بهترین اقدامات در شرایط حاضر این باشد که مسئولان امر برای پیشگیری از هر گونه حادثه، رفتارهای تعمدانه و توام با خودکشی و نیز شیطنت آمیز با الگو گرفتن از سازه‌های مدرن، ارتفاع دیواره های مسیر حرکت عابران بر روی پل را افزایش داده و در اجرای آن از جنس شیشه ای استفاده کنند تا دید گردشگران برای لذت بردن از چشم انداز منطقه و مناظر بکر دره خیاوچای تحدید نیافته و بیش از پیش ایمنی سازه و سلامت گردشگران تقویت یابد و گرنه هر گونه تعلل در این مسئله چه بسا موجب خسران و از دست رفتن گردشگران خواهد شد.

پل معلق مشگین شهر به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه و یکی از مکان های گردشگری در ارتفاع 80 متری رودخانه خیاوچای احداث شده ، دارای دو مترعرض و 365 متر طول است که روزانه پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار