کد خبر: ۴۰۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ 12 April 2017
این مدیر دولتی با حمایت معاون وزیر و بدون اعتنا به تذکرات مقام مافوق خود در اردبیل و با رفتارهای قانون شکنانه حیثیت و اعتبار مجموعه خودش را در مقابل افکار عمومی مخدوش کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، سوء استفاده از امکانات دولتی در ادارات و سازمانهای دولتی و عمومی غیر دولتی با وجود صراحت قانون و مقررات، تذکرات و افشاگری های مکرر رسانه ها و بی اعتنایی مسئولان نظارتی و دهن کجی برخی مدیران همچنان ادامه دارد.

نمونه عینی‌تر آن در مرکز استان اردبیل چندی است که در کمال خودخواهی یکی از مدیران دولتی به تضییع حیثیت و اعتبار مجموعه تحت مدیریت او انجامیده و با وجود تذکرات گوناگون در حال تداوم است.

او که چندی پیش برای آقازاده خودش در یکی از تالارهای اردبیل جشن عروسی برپا کرده و علاوه بر میهمانان خانوادگی، نزدیک 100 نفر از مدیران و کارمندان دستگاههای اداری و حتی مقام مافوق خود را به این مراسم دعوت کرده بود، در کمال پررویی و شب هنگام جلوی چشمان مهمانان با خودرو دولتی به تالار مشرف شد!

به گفته یکی از همکاران وی، این مدیر دستگاه دولتی که مجموعه تحت مدیریت‌اش در زمینه مبارزه با زمین خواری هم ماموریت ویژه ای دارد، به لطف حمایت های خارج از مجموعه و در سطح معاون وزیر و برخی دستگاه‌های دیگر نه تنها به تذکرات مقام مافوق خود توجهی نمی‌کند بلکه انتظار می رود در آینده نزدیک ارتقا پست هم پیدا کند!

به نظر می‌رسد استاندار اردبیل با درک مسئولیت خود در زمینه مدیران استان هر چه سریع‌تر وارد عمل شده و با قانون‌شکنان در هر رده و مسئولیت که باشند برخورد قاطع داشته باشد و گرنه در آستانه انتخابات چه بسا این مسئله می‌تواند دامنه وسیع‌تری گرفته و مشکل‌آفرین باشد.

 

مطابق مقررات، هرگونه استفاده شخصی از خودروهای با پلاک دولتی ممنوع بوده و در صورت مشاهده تردد در خارج از ساعات اداری و بدون برگ مأموریت، نیروی انتظامی موظف به توقیف خودرو است.

امروزه اموال عمومی و دولتی از مصادیق بازر بیت المال به شمار می آیند، بنابراین وقتی گفته می شود بیت المال، یعنی اموالی که به همه اقشار جامعه تعلّق داشته و همگان در حفظ و نگهداری آن مسئولند، همانگونه که در آن حق نیز دارند. به عبارت دیگر بیت‏المال به مالی گفته می شود که مالک خصوصی نداشته و همگان در استفاده از آن سهیم هستند.

پیشوایان بزرگ دین از جمله پیامبر (ص) و امیر مؤمنان علی (ع) ، در نگهداری اموال بیت المال دقّت فراوانی به خرج می دادند و هرگونه استفاده شخصی از آن را ممنوع می شمردند، برای مثال حضرت علی(ع) آن نحوه برخورد را با برادرش عقیل دارد که زبانزد خاص و عام است.

حضرت امام خمینی(ره)، نیز می فرمایند: « … ما چه کنیم با بیت المال مسلمین؟ وظیفه حکومت ها چیست با بیت المال مسلمین؟ این مسأله، مسأله آن نیست که در آن وقت و در حکومت حضرت امیر(علیه السلام) باشد؟ این دستور است در طول تاریخ برای کسانی که متکفّل حکومت هستند، که تا اندازه ممکن در بیت المال تصرّف نکنند، یک درهم اش در آن طرف حساب دارد. باید حساب بدهیم‏… بیت المال مسلمین را بزرگ بشمارید… وزارتخانه ها وقتی که می بینند کارمند بیت المال مسلمین هستند و از آنجا حقوق می گیرند و ارتزاق می کنند، حتّی در آن مسائلی که حضرت امیر گفته ملاحظه کنند، کوچک نشمرند مسأله را. مسأله‏ی بیت‏المال مسلمین است و دستور، دستور اسلام است

 حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ ای: استفاده شخصی از اموال بیت‌المال جایز نیست و موجب ضمان است، مگر آنکه استفاده از اموال بیت‌المال با اذن مسئول مربوطه باشد که شرعاً و قانوناً حق اذن دادن داشته باشد.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:این کار جایز نیست، مگر در مواردى که مقرّرات اجازه مى دهد، یا اینکه با اجازه مسوولینى که در این حیطه، اختیارات قانونى دارند، بوده باشد.

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی:در صورتی که تخلف از قانون است، جایز نیست. اما اگر استفاده از آن تا حد خاصی جزء مزایای تعیین شده برای کارمند از ناحیه دولت باشد، مانعی ندارد.

آیت الله علوی گرگانی: حرام است.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۵
اقای ... مثل اینکه قرآن را نخوانده هر ذره حساب دارد حرام حرام هست کوچک بزرگ ندارد الله همه به راه راست هدایت کند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار