کد خبر: ۴۲۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ 09 May 2017
روزنامه حریت ترکیه در سرمقاله روز دوشنبه خود اعلام کرد که دولت ترکیه برای کنترل مرزهای خود با ایران در صدد احداث دیوار در سرحدات دو کشور است.

به گزارش ایرنا، عبدالقدیر سلوی از چهره های سرشناس روزنامه حریت در سرمقاله روز دوشنبه این روزنامه با اشاره به تغییرات احتمالی در سیاست دولت ترکیه پس از همه پرسی اخیر تغییر قانون اساسی، مدعی شده است که این اقدام ترکیه به منظور مقابله با نسل جدید تهدیدهای تروریستی علیه ترکیه عملیاتی می شود.

به نوشته سلوی، تصمیم به احداث دیوار در مرز با ایران به منظور جلوگیری از تحرکات عناصر پ.ک.ک به داخل ترکیه گرفته شده و به همان دلایلی که دولت ترکیه مجبور به احداث دیوار مرزی در مرز با سوریه شد، برای جلوگیری از تحرکات تروریستی گروه پ.ک.ک نیز به فکر احداث دیوار در مرز با ایران است.

این ستون نویس ترکیه ای با ادعای اینکه بیش از یکهزار نیروی پ.ک.ک در اردوگاه هایی در مرز با ایران فعالیت کرده و به داخل خاک ترکیه نفوذ می کنند، نوشت: 'در این اردوگاه ها بین 800 تا یکهزار نیروی پ.ک.ک حضور دارند که وارد خاک ترکیه شده و اقدامات تروریستی انجام می دهند و وقتی ارتش ترکیه علیه آنها وارد عملیات می شود، به داخل کمپ های خود در آن سوی مرز و در داخل خاک ایران عقب نشینی می کنند.'

به ادعای سلوی، دولت ترکیه در نظر دارد برای جلوگیری از نفوذ عناصر پ.ک.ک در مرز استان های آغری و ایغدیر، یک دیوار به طول 70 کیلومتر و دیگر بخش های مرزی با ایران برج های دیده بانی و دیواره حایل با سیم های خاردار احداث کند.

به گزارش ایرنا، دولت آنکارا با هدف افزایش امنیت مرزهای ترکیه در مناطق جنوبی این کشور، 511 کیلومتر دیوار با بلوک های بتنی در مرزهای سوریه احداث کرده است.

ترکیه با سوریه حدود 910 کیلومتر و با عراق در حدود 600 کیلومتر مرز مشترک دارد.

ایران و ترکیه 550 کیلومتر مرز مشترک با هم دارند و استان آذربایجان غربی از ایران با استان های آغری، ایغدیر، وان و حکاری از ترکیه مرز مشترک دارد.

بخش اعظیم از مرزهای ایران و ترکیه را مناطق کوهستانی صعب العبور تشکیل می دهد و شرایط جغرافیایی دو طرف مرز اجازه تردد در مرز را به خصوص در ماه های سرد سال محدود می کند.

استان های آغری و ایغدیر که دولت آنکارا قصد دارد در آنها دیوار مرزی بین ایران و ترکیه احداث کند، در شمالی ترین قسمت مرز مشترک دو کشور قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار