کد خبر: ۴۲۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۲ 24 May 2017

 مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: سرانه برق مصرفی در ایران سه برابر میانگین جهانی است به طوریکه در دنیا 900 کیلووات و در ایران بیش از دو هزار و 900 کیلووات برق مصرف می‌شود.

به گزارش تابناک اردبیل مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل گفت: سرانه برق مصرفی در ایران سه برابر میانگین جهانی است به طوریکه در دنیا 900 کیلووات و در ایران بیش از دو هزار و 900 کیلووات برق مصرف می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اردبیل، یوسف یوسفی در سمینار برنامه‌های پاسخگویی بار جهت کاهش پیک مصرف سال 96 دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل اظهار کرد: پیک مصرف در سال 95 ادارات با مدیریت درست و بهینه برخی از ادارات که از ارکان اقتصاد مقاومتی است، کنترل شد به طوریکه ما باید به سمت مصرف متعادل و پرهیز از اسراف حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه کار در این حوزه نوعی جهاد در تحقق تولید و اشتغال است، تصریح کرد: ما در بخش نیروگاهی، پست، انتقال، فوق توزیع و توزیع که از ارکان این مجموعه است، باید به سمتی حرکت کنیم تا از تجهیزات و منابع موجود بهترین بهره را داشته باشیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع شرکت توزیع نیروی برق استان با یادآوری اینکه هم در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعم از برق آبی، خورشیدی و بادی و هم تجدیدناپذیر شامل نیروگاه‌های حرارتی، گازی، سیکل ترکیبی، دیزلی و هسته‌ای باید اصل مدیریت بهینه مصرف را مد نظر داشته باشیم، گفت: 85 درصد نیروگاه‌های کشور با سوخت فسیلی کار می‌کنند و کمتر از 15 درصد نیروگاه‌ها آبی و یا از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر مدیریت می‌شود.

یوسفی افزود: هر چند انرژی برق یک انرژی پاک است اما در تولید آن سوخت‌هایی مصرف می‌شود که به محیط زیست و هوای سالم ضربه زده و برای آنها خطراتی را تولید می‌کند در حالی که ما با مصرف درست انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانیم جلوی این مضرات را بگیریم.

وی با بیان اینکه سالانه 300 ساعت با کمبود تولید برق روبه‌رو هستیم که برای جبران آن به 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت نیروگاه نیازمند هستیم، بیان کرد: این میزان کمبود سه درصد انرژی کل سال را تشکیل می‌دهد که ما با مدیریت مصرف به عنوان نیروگاه مجازی می‌توانیم در این زمینه شایسته و موفق عمل کنیم.

یوسفی متوسط رشد جمعیت را 1.5 درصد و در عین حال افزایش مصرف را هفت درصد در طول سال اعلام کرد و ادامه داد: ما بدون کنترل مدیریت مصرف در سال 1404 به 140 هزار مگاوات برق نیازمند هستیم.

وی از ایران به عنوان سرزمین انرژی و در عین حال اتلاف انرژی یاد کرد و گفت: سرانه برق مصرفی کشورمان سه برابر میانگین جهانی است به طوریکه سالانه 900 کیلووات در دنیا و در ایران دو هزار و 900 کیلووات با مصرف برق روبه‌رو هستیم.

یوسفی با یادآوری اینکه مصرف انرژی در ایران معادل 750 میلیون جمعیت است، اظهار کرد: ایران سرزمین اتلاف انرژی‌هاست چرا که مصرف برق ما در بخش عمومی 15 درصد و در بخش اداری هفت تا هشت درصد باید تعدیل شده و کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تنها دو درصد مشترکان کشور را بخش عمومی و اداری تشکیل می‌دهد اما مصارف آنها حدود 12 درصد است، گفت: وزارت نیرو و شرکت توانیر در بخش مدیریت مصرف امسال نیز تلاش می‌کند تا پاسخگویی بار و کاهش پیک را به عنوان یک اولویت در سه ماه خرداد، تیر و مردادماه در بخش اداری، صنایع و حتی بخش خانگی اجرایی و عملیاتی کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان اردبیل با بیان اینکه در بخش خانگی پیک بار در ساعات 19 تا 21 شب و در بخش اداری 11 صبح تا 15 عصر پیش‌بینی شده است، بیان کرد: ما امسال موظف هستیم تا 180 هزار کیلووات ساعات بار مصرفی خودمان را کاهش دهیم.

یوسفی به راهکارهای کاهش این مصرف در تابستان در ادارات اشاره کرد و ادامه داد: ادارات می‌توانند با بهره‌گیری از نور طبیعی، عدم استفاده از چراغ‌ها و لامپ‌های پرمصرف و همچنین رنگامیزی محیط اداری با رنگ روشن و نصب تایمر، استفاده از سیستم هوشمند روشنایی، استفاده از سیستم هوشمند موتورخانه، بهره‌گیری از سیستم بهینه مصرف در رایانه‌ها و همچنین بهره‌گیری از سیستم آسانسورهای جدید و کولرهای کم مصرف برق در ادارات به کاهش مصرف کمک کنند.

وی اظهار کرد: مشترکان اداری با 10 درصد کاهش بار مصرف می‌توانند از ضریب تخفیف که معادل رایگان بودن مصرف در ایام پیک بار است، استفاده کنند به طوریکه ما آمادگی داریم نسبت به نصب تجهیزات مناسب نیز در این حوزه اقدام کنیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار