باد وجود گرانی ۵۰ درصدی برق در چهار سال گذشته و گران شدن آب در چند مرحله باز هم زمزمه گرانی اب و برق با وجود مخالفت مجلس از سوی دولت به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۴۳۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷ 11 June 2017
به گزارش تابناک : باوجود مخالفت مجلس با درخواست وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق در سال ۹۶، این وزارتخانه بر تقاضای خود اصرار دارد و حتی این بار از آزاد شدن کامل قیمت آب و برق سخن به میان آمده است.
وزارت نیرو از سال گذشته به دنبال کسب مجوز مجلس برای افزایش بهای آب و برق در سال ۹۶ بود اما مجلس در لایحه بودجه سال جاری، هرگونه افزایش قیمت این حامل‌ها را ممنوع کرد.
با این حال، دیروز حمید چیت‌چیان وزیر نیرو دوباره از واقعی شدن قیمت آب و برق صحبت کرد و این‌گونه استدلال کرد که با توجه به این‌که صنعت آب و برق این امکان را دارد تا برای انجام تمام فعالیت‌های خود اتکا به منابع دولتی را به صفر برساند، لازم است هزینه خدمات از مشترکان دریافت شود و در دولت دوازدهم باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها پیش برویم.
وی با بیان این‌که به شرط پذیرش دولت برای منطقی شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان خدمات وسیعی را ارائه کرد، ادامه داد: دولت تا چه زمانی می‌خواهد متکی به درآمدهای ناشی از فروش نفت باشد و با فروش نفت، تصفیه‌خانه و نیروگاه بسازد. در این شرایط لازم است از منابع بخش خصوصی استفاده بیشتری شود.
وی اظهار کرد: اگر این مساله را بپذیریم که وزارت نیرو می‌تواند هزینه‌های خود را از طریق فروش منطقی آب و برق تأمین کند، قطعا می‌توان منابع زیادی را از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی جذب کرد.
به گفته وی، نباید تصور کنیم که اگر قیمت‌ها کمی افزایش پیدا کند برای مردم مشکلاتی به وجود می‌آید چرا که با واقعی شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان اشتغال زیادی را به وجود آورد. همچنین می‌توان با اجرای پروژه‌های بیشتر آب و فاضلاب به‌دنبال توسعه سلامت، بهداشت، درآمد و به‌طور کلی رفاه بیشتر کشور شد.
وزیر نیرو تصریح کرد: بحث قیمت خدمات که به یک مانع برای توسعه مبدل شده است، باید برداشته شود. چرا که می‌توان قاطعانه گفت اگر به این مساله توجه شود، در دولت دوازدهم شاهد یک جهش بسیار قابل قبول در فعالیت‌های آب و برق نسبت به دولت قبل خواهیم بود.
براساس اظهاراتی که معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر نیرو در سال ۹۵ مطرح کرده بود، مردم یک‌ششم قیمت تمام‌شده برق را پرداخت می‌کنند. بنابراین آزادسازی قیمت برق به معنای شش برابر شدن آب‌بهاست. به گفته علیرضا دائمی، قیمت تمام شده تولید برق هر کیلووات ساعت ۳۰۰ تومان است که حدود ۵۰ تومان آن از مشترکان خانگی دریافت می‌شود و به ازای هر کیلووات ساعت ۲۵۰ تومان یارانه داده می‌شود.
همچنین قیمت تمام شده تولید هر مترمکعب آب شرب به طور متوسط در کشور ۱۵۰۰ تومان است در حالی که اکنون ۳۹۰ تومان به طور متوسط بابت مصرف هر مترمکعب آب شرب از مردم دریافت می‌شود. بنابراین آزادسازی قیمت آب به معنای چهار برابر شدن آن است.
برخی رسانه‌ها در گفت‌وگوهایی با اعضای کمیسیون انرژی مجلس، استدلال وزیر نیرو درباره فواید آزادسازی قیمت آب و برق را مورد بررسی قرار داده‌اند؛ بخصوص آن که در چهار سال گذشته قیمت برق حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و آب هم در چند مرحله گران شد.
علی عسگر ظاهری، عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار ما گفت: هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، آب، برق و گاز بدون مجوز مجلس خلاف برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ است.
وی افزود: دولت اعلام کرده قصد دارد قیمت آب و برق را واقعی کند و قرار است پیشنهادهای خود را در این زمینه به مجلس ارائه دهد، اما مطمئنا کمیسیون انرژی با هرگونه افزایش قیمت در هر حوزه‌ای مخالفت خواهد کرد.
ظاهری اضافه کرد: نمایندگان استان خوزستان از آقای چیت‌چیان، وزیر نیرو انتقاداتی داشتند اما هیچ‌وقت در مورد عملکرد وی قضاوت نکردند، اما این اظهاراتی که توسط وزیر نیرو مبنی بر افزایش قیمت‌ها ارائه می‌شود، چهره خوبی ندارد.
احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس به جام‌جم گفت: پیشنهاد افزایش قیمت آب و برق یک بار به صحن مجلس آمد، اما رأی نیاورد و بعید است که در صورت تکرار دوباره دولت در مورد این لایحه، کمیسیون انرژی و صحن مجلس به این پیشنهادها رأی بدهند.
وی افزود: هزینه‌های مردم آنقدر بالا رفته که توانایی افزایش هزینه‌های آب و برق را ندارند و ما نمایندگان مردم نسبت به این موضوع با حساسیت بالایی رسیدگی خواهیم کرد.
صفری تاکید کرد: اگر قرار بر واقعی شدن است، باید ابتدا حقوق مدیران واقعی شود و پایین بیاید، پاداش‌های بدون حساب و کتاب پرداخت نشود، آنگاه در مرحله پایانی سراغ مردم برای افزایش هزینه آب و برق بیایند. به نظر می‌رسد کاهش حقوق مدیران و واقعی شدن درآمد آنها صرفه‌جویی زیادی در بریز و بپاش‌های دولت به‌دنبال دارد.
وی با اشاره به این‌که افزایش قیمت برق به خدمات بیشتر در این حوزه منجر شده، گفت: عملکرد وزیر نیرو در مورد قطع نشدن برق خوب بوده، اما متناسب با افزایش ۵۰ درصدی بهای برق در چهار سال اخیر نیست.
محمد خالدی، دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس هم به خبرنگار ما گفت: این‌که قیمت‌ها واقعی شود کار بسیار خوبی است و خواسته ما نیز هست، اما باید زمانی جنبه اجرا داشته باشد که عامه جامعه از وضعیت درآمدی خوبی برخوردار باشد.
وی با بیان این‌که اکنون وضعیت درآمدی مردم مطلوب نیست، افزود: مشکلات خانوارها آنقدر زیاد است که احتمال می‌رود با افزایش قیمت آب و برق، معیشت برخی خانوارها با مشکل روبه‌رو شود.
خالدی با تاکید بر این‌که ایجاد اشتغال مقدم بر افزایش قیمت‌هاست، اضافه کرد: اکنون برخی سرپرستان خانوارها بیکار هستند و در این شرایط قطعا نمی‌توان افزایش هزینه به آنها تحمیل کرد. به نظر می‌رسد ابتدا باید مشکل اشتغال و معیشت حل شود و بعد سراغ واقعی شدن قیمت‌ها برویم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر وضعیت مردم خوب شد قطعا قیمت‌ها واقعی می‌شود ولی سوال اساسی این‌است که وضعیت عمومی مردم اکنون خوب است؟ در برخی مناطق روستایی با پول یارانه زندگی می‌کنند و رشد قیمت و واقعی شدن قیمت‌ها باید منطبق با وضعیت درآمدی مردم باشد که اکنون مطلوب به‌نظر نمی‌رسد.
برای روشن شدن موضوع و این‌که وزارت نیرو چه پیشنهادها و خدماتی را بعد از افزایش قیمت آب و برق در نظر دارد با مسئولان این وزارتخانه تماس گرفتیم که روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد مدیران در این زمینه گفت‌وگو نمی‌کنند.





منبع : جام جم 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
انتخابات ریاست جمهوری تمام شد و خیالشان راحت که 4 سال هم هستند پس وقتشه مردم را بدوشیم....!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار