دولت روحاني با تعميق رکود در حق ملت جفا کرد؛ زيرا نقدينگي که در اين سال‌ها ايجاد نمود در صورتي که شروع به چرخش کند آن‌چنان موج تورمي ايجاد خواهد کرد که سال 91 براي مردم آرزو باشد.
کد خبر: ۴۳۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 12 June 2017
به گزارش تابناک : يکي از مباحثي که در ايام انتخابات و قبل آن بارها از سوي روحاني به عنوان يکي از دستاوردهاي دولت يازدهم مطرح شد، تورم تک رقمي است. تورم تک رقمي‌اي که طبق اين ادعا بعد از 26 سال رخ داده است.
با مطرح شدن اين موضوع، سوالي که مطرح مي‌گردد اين است که در اين دولت چه اتفاقي افتاد يا چه رويکردي اتخاذ شد که نتيجه آن کاهش تورم بوده است؟ آيا دولت يازدهم رشد نقدينگي را نسبت به ديگر دولت‌ها کاهش داده است؟
چگونه دولتي که بيشترين رشد نقدينگي در آن دوره اتفاق افتاده مدعي است عملکردش موجب کاهش تورم شده است؟
کارشناسان اقتصادي معتقدند که اين کاهش تورم به دليل رکود حاکم بر بخش‌هاي مختلف اقتصاد کشور است. دولت بيش از حد نقدينگي را افزايش داده ولي اين نقدينگي در شريان‌هاي اقتصادي کشور چرخشي ندارد و سرعت گردش نقدينگي پايين آمده است.
سياست‌هاي اقتصادي دولت شايد در کوتاه‌مدت با تعميق رکود موجب کاهش تورم شود ولي در يک جايي ديگر نمي‌توانند تورم را کاهش دهند و تورم اندک اندک به رشد نقدينگي نزديک مي‌شود؛ اين اتفاق از چند ماه پيش روي داد؛ تورم نقطه به نقطه در آذر، دي، بهمن و اسفند به ترتيب 9/2، 9/6، 10/5 و 12 درصد بود و هر ماه افزايش يافته است. از اينکه پس از 26 سال تورم تک رقمي شده است بايد چه نتيجه‌اي بگيريم؛ تورمي که مشخص است در سال 96 دو رقمي خواهد شد.
نکته جالب رشد قيمت مواد خوراکي است، مرکز آمار معتقد است تورم مواد خوراکي در بهمن 95 نسبت به بهمن 94، 9 درصد رشد داشته است و در اسفند 95 نسبت به اسفند 94، 12 درصد رشد داشته است؛ بانک مرکزي براي بهمن 95 عدد 13 درصد را گزارش مي‌دهد و براي اسفند هنوز اعلام نکرده است ولي از گزارشات هفتگي بانک مرکزي مشخص است که بالاي 20 و حتي 25 درصد اعلام مي‌شود و از همه جالبتر رئيس‌جمهور مدعي مي‌شود مواد خوراکي 8 درصد گران‌تر شده است. البته نرخ واقعي تورم مواد خوراکي را مردم بهتر از همه مسئولان و نهادهاي آمار و ارزيابي احساس مي‌کنند.





منبع : مشرق
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آگاه به حقوق خود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
با حداقل سواد و دانش ، می توان به امار ها و نمودار ها مراجعه کرد و به زحمت و تلاش دولت یازدهم پی برد. برای نوشتن تحلیل اقتصادی ، سیاسی لازم است که از یک سری مولفه ها برخوردار بود و ان ها را در تحلیل در نظر داشت. وگرنه این نوشته تحلیل نخواهد بود و برآمده از معده ی شریف است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار