کارشناس حقوق بین الملل و عضو موسسه عالی مطالعات بین المللی ژنو گفت: برخلاف ادعای برخی جریان‌های مخالف دولت، اقدامات کنگرهٔ آمریکا یا تلاش آن برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هیچ ارتباطی با برجام یا «ضعف متن برجام» ندارد.
کد خبر: ۴۴۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴ 17 June 2017
به گزارش تابناک : رضا نصری روز شنبه در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی تا کنون به کنوانسیون‌های ژنو (1949)، قرارداد نفتا (NAFTA)، قراردادهای سازمان تجارت جهانی (WTO)، پیمان ترانس پاسیفیک (TPP)، پیمان محیط زیستی پاریس، قرارداد ناتو (NATO)، پیمان‌های دوجانبه با اتحادیهٔ اروپا، پیمان‌های دوجانبهٔ دفاعی با کُره جنوبی و ژاپن، کوبا و برخی دیگر از قراردادها و معاهدات بین‌المللی آمریکا - از جمله قراردادهای آمریکا با سازمان ملل متحد - حمله‌‌ور شده و عموماً وعدهٔ بازنگری یا نقض آن‌ها را داده است. همانطور که می‌دانیم، اخیراً از توافق محیط‌ زیستی پاریس نیز به صورت یک جانبه خارج شده و با این کار جنجال زیادی در سطح بین‌المللی به پا کرده است. 
وی تصریح کرد: فهرست بدعهدی‌های ترامپ در قبال معاهدات و قراردادهای بین‌المللی از این هم فراتر است. در واقع، دولت ترامپ و جمهوریخواهان همراه او در کنگره، از بدو ورود تا کنون هم در حوزهٔ تجارت بین‌الملل، هم در حوزهٔ پناهندگان، هم در رابطه با سازمان‌های بین‌المللی، هم در رابطه با کنوانسیون‌های حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با حقوق زنان...معاهدات آمریکا را لغو یا مورد بازنگری قرار داده‌اند؛ تا جایی که حتی پرداخت شهریه‌ٔ آمریکا به بودجهٔ سازمان ملل را نیز در معرض بازنگری گذاشته‌اند.
کارشناس حقوق بین الملل خاطرنشان کرد: در واقع، نه تنها رویکرد عهدشکنانهٔ دولت ترامپ و حامیان تندروی او در کنگره محدود به برجام نیست، بلکه آن‌ها به صورت علنی «بازنگری قراردادهای چندجانبه آمریکا» را به عنوان یک «سیاست» رسمی در ماه ژانویه گذشته در چارچوب یک فرمان اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کردند (لینک در پیوست).
در نتیجه، طرح این ادعا که عملکرد دولت ترامپ و کنگره ناشی از «ضعف برجام» یا سهل‌انگاری تیم مذاکرات ایران بوده است، ادعای است نادرست که تاثیری جز «آدرس غلط دادن»، تحریف واقعیت، گمراه‌سازی تحلیل‌گران و سیاستگذاران در پی نخواهد داشت.




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار