«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پیشنهاد ایجاد پایگاه نظامی در عربستان را مطرح کرده ولی هنوز پاسخی از آل سعود در این زمینه دریافت نکرده است.
کد خبر: ۴۴۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲ 17 June 2017
به گزارش تابناک : اردوغان به ملک سلمان پادشاه عربستان در سفری که پیشتر به سعودی داشت، این مساله را مطرح کرده بود.
الجزیره به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه افزود: سعودی ها در آن زمان به رئیس جمهوری ترکیه گفته بودند که درباره این پیشنهاد بررسی می کنند، ولی هنوز هیچ پاسخی در این زمینه به ترکیه نداده اند.
در این گزارش اشاره شده که ترکیه یک پایگاه نظامی در قطر دارد و پارلمان ترکیه استقرار 5 هزار سرباز ترک در داخل این پایگاه را تصویب کرده است.
تصویب حضور نیروهای ترکیه در پایگاه قطر بعد از تحریم سعودی، بحرین، امارات علیه قطر و محاصره دریایی، هوایی و زمینی این امیر نشین صورت گرفته است.

با آغاز اختلاف میان عربستان و قطر و تحریم این کشور، اردوغان حمایت و پشتیبانی قوی خود را از دوحه در مواجهه با محاصره اعلام کرد و این اقدام را مخالف آموزه های اسلام دانست و خواستار لغو محاصره قطر قبل از پایان ماه مبارک رمضان شد.
به گزارش الجزیره، ترکیه ادعا کرده که پایگاه نظامی این کشور در قطر فقط برای تامین امنیت این کشور نمی باشد، بلکه با هدف حمایت از امنیت منطقه است.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پیشتر گفته بود که پایگاه نظامی ترکیه در قطر با هدف حمایت از امنیت کل منطقه ایجاد شده است.
وی همچنین گفته بود که ترکیه پیشنهاد ایجاد یک پایگاه نظامی در عربستان را در سال 2015 مطرح کرده است.
ترکیه برای حل بحران کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) تلاش های بسیاری از طریق مذاکره کرده است به طوری که وزیر خارجه این کشور در راس هیاتی به قطر و سپس به کویت رفته و روز گذشته (جمعه) نیز برای گفت وگو با سران سعودی به عربستان سفر کرد و وارد شهر جده شد. 





منبع : الجزیره 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار