بازخوانی آیین کوچه‌گردی عاشقانۀ امام علی(ع)، امروز ذهن جوانان ایرانی را به خود مشغول داشته است، همان هایی که مصمم شدند چون مولایشان کیسه های غذا بر دوش کشیده و با عازمی راسخ کوچه‌های فقر را در تاریکی شب بپیمایند.
کد خبر: ۴۴۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 17 June 2017
به گزارش تابناک اردبیل، هجده سال پیش عده‌ای جوان دانشجو بر پایه تعالیم اسلام در حد و توان خود طرحی را پی ریزی کردند که امروز به یکی از فراگیرترین حرکت‌های اجتماعی علیه فقر در کشور تبدیل شده است. نمونه و الگویی که برگرفته از سیره عملی مردی است که راه و رسم وصل جنوب به شمال شهر را به خوبی بلد بود.

بازخوانی دوبارۀ آیین کوچه‌گردی عاشقانۀ امام علی(ع)، امروز ذهن جوانان ایرانی را به خود مشغول داشته است، همان هایی که مصمم شدند چون مولایشان کیسه های غذا بر دوش کشیده و با عزمی راسخ کوچه‌های فقر را در تاریکی شب بپیمایند. تا دیگر شاهد ناله‌های کودکان گرسنه در روز روشن نشوند، و این هجرتی مثال زدنی برای نفس انسان هایی است که حرص و طمع دنیا چشمان و گوش های آنان را بسته است.

جهادگران دانشجو از سراسر دانشگاه های استان که چندسالی است در اردوهای جهادی راه خودسازی را پیموده اند با درک قدر این لحظات معنوی به تأسی از مولایشان رسم کوچه‌گردان عاشق را در حد وُسع و توان خود به جای آوردند تا فردا دوباره با خیالی آسوده تر و اخلاصی دو چندان پای در عرصه جهاد و سازندگی بگذارند.

مصطفی مجیدی مسئول اردوهای جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه های استان رسیدگی به محرومان را وظیفه همه مردم عنوان کرد و گفت: در جامعه اسلامی شرایط باید بگونه ای فراهم شود که هیچ فردی احساس محرومیت نکند چه برسد به افرادی که به علت فقر و نداری دچار رنج و عذاب می شوند.

وی کار جهادگران دانشجو را ستودنی عنوان کرد و گفت: دانشجویانی که زمانی با روحیه جهادی محله به محله ،کوچه به کوچه و منزل ‌به‌ منزل، همدل و هم‌سخن با اقشار از یاد رفته اجتماع شدند تا حداقل با حضورشان صدای مظلومیت این قشر را به گوش مسئولان برسانند، امروز کوچه‌گردهای عاشقی شدند که در ماه رمضان به‌عنوان عبادتی سازنده، با تمام وجود به فرهنگ سازی جهت مقابله با فقری که زمینه ساز پلیدی ها است بپردازند.

 

 

کیوان طهماسبی دانشجوی فعال اردبیلی نیز معتقد است که اگر گرسنگیِ روزه، ابزاری برای نزدیکی به‌حق است، گرسنگی تحمیلی، ابزار ابلیس برای تخریب ایمان یک اجتماع است؛ گرسنگی و فقری که پیامدش فروپاشی فرهنگی است و پیامبر درباره‌اش می‌فرماید: «وقتی فقر از یک در آید، ایمان از در دیگر می‌گریزد» و مولا علی(ع) چنان نگران آتش سوزان این گرسنگی بر خرمن زندگی کودکان است، که در بستر شهادت در آخرین وصیت خویش، سفارش مؤکد می‌کند: «خدا را خدا را دربارۀ یتیمان! »

 

کوچه‌گردان عاشقی با انتقاد از مسئولان شهر می گوید، چرا باید خانواده‌ای که بی سرپرست است بدون هیچ حمایت مؤثری به حال خود رهاشده باشد؟ آیا این مسئله قرار نیست روزی حل شود و به تاریخ بپیوندد؟! آیا این دنیا به شنیدن صدای ضجه‌های دردناک فرزندانش اعتیاد پیداکرده است؟ اگرنه، پس چرا قدمی به اصلاح برداشته نمی‌شود؟!

 

انصاری یکی دیگر از دانشجویان شرکت کننده در این طرح با اشاره به اینکه تأمین نیازهای غذاییِ حیاتی خانواده های محروم در ماه مبارک رمضان، شکل اجرایی این طرح را تشکیل می دهد ادامه داد: در این طرح، کیسه های مایحتاج مورد نیاز یک ماهه هزاران خانواده محروم در شب های قدر توسط دانشجویان و مردم، تهیه و به درِ خانه های آنها برده می شود؛ و این حرکت در واقع به پیروی از کوچه گردی های عاشقانه مولا علی(ع) و سیره عملی زندگی ایشان در یتیم نوازی و مهر به همنوع، انجام می شود. 

وی افزود: جامعه هدف این طرح را خانواده های نیازمندی که به دلیل فقر، قادر به تأمین نیازهای اولیه زندگی خود از جمله غذا نیستند، تشکیل می دهند.

انصاری تصریح کرد: کاهش سطح رفاه در جوامع هدف، تحصیل، خدمات درمانی و تغذیه کودکان را در ابتدا نشانه رفته که موجب ترک تحصیل کودکان، پیگیر نشدن مسائل حاد پزشکی، حذف وعده های غذایی، خالی شدن سفره و در نتیجه سو تغذیه کودکان می شود.

 

مهدی رشیدی از جهادگران دانشجو مرز میان بالا و پایین‌شهر را غیرقابل گذر توصیف می کند و می گوید: مشکل زمانی آغاز شد که بالاشهری از حال پایین‌شهری خبر ندارد و این عدم ارتباط، عدم فهم و از فقدان تناسب میان دو نوع زندگی نشأت می گیرد.

وی می گوید: شنیدن، خواندن و دیدنی که هرگز به لمس مستقیم و درک بی‌واسطه رنج‌های حاشیه نشین ها منجر نمی‌شود، نتیجه ای جز فقیرتر شدن فقرا نیست، و این قشر همواره در انتهای فهرست اولویت‌های مسئولان مرفه نشین یک شهر قرار می‌گیرند.

وی سنت حسنه پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین(ع) را در خصوص مراعات حال مردم بخصوص همسایه ها خاطر نشان کرد و گفت: چرا در جامعه اسلامی، امروز ما از همسایه های خود خبر نداریم در حالیکه در اسلام سفارش به حال همسایه شده و آمده است همسایه از همسایه ارث می برد.

 

در هر حال امسال نیز آیین کوچه‌گردان عاشق همزمان با کشور توسط گروه های جهادی از سراسر دانشگاه های استان برگزار شد تا صدها نفر در استان‌ که مشغول شناسایی خانواده‌های محروم بودند طبق روال همیشگی، کمک‌های مردمی را در قالب بسته های غذایی برای بهبود وضعیت معیشتی مستضعفین در این ماه به دست آنها برسانند.

 

 تلنگری برای ترک غفلت مردم 

مجیدی مسئول اردوهای جهادی بسیج دانشجویی استان این کار ارزشمند دانشجویان را تلنگری برای ترک غفلت مردم دانست و گفت: غفلت نسبت به همنوع و هم‌وطنی که زیر هجوم فقر ذره‌ ذره نابود می‌شود اگر از فهرست عادات روزمره‌مان حذف شود، امید روشن و عزم محکمی برای رفع فقری که آبروی تمدن و فرهنگ یک ملت را نشانه رفته است، پدید خواهد آورد.

وی در ادامه سخنان خود به نحوه شناسایی خانواده های نیازمند پرداخت و گفت: دانشجویان جهادگر در طول اردوهای جهادی که به مناطق محروم اعزام می شوند از نزدیک در جریان زندگی مردم قرار می‌گیرند با دیدن معضلات مختلف میتوانند با همراهی خَیرّینی که در اردوهای جهادی شناسایی کرده اند، خدمات مفید و مؤثری به این قشر انجام دهند.

 

 مسئول اردوهای جهادی بسیج دانشجویی استان در ادامه سخنان خود به شیوه زندگی بزرگان دین و انسان‌های آزاده اشاره کرد و گفت: همگی آن‌ها توجه ویژه‌ای به رفع مسئله فقر و گرسنگی داشته‌اند و با گفتار و مهم‌تر از آن کردار خویش، جامعه بشری را به حمایت از دردمندان دعوت کرده‌اند.

مجیدی افزود: طرح «کوچه‌گردان عاشق» از این منظر، سعی دارد تا با تأکید بر شیوۀ عملی زندگی بزرگان دین به احیای اندیشه آنان در جامعه به خصوص ضرورتِ مطلقِ خدمت به همنوع بپردازد.

وی در پایان سخنان خود از توزیع بیش از 300 بسته غذایی به ارزش 150 میلیون ریال بین خانواده های نیازمند خبر داد و گفت: این کار حسنه با مشارکت گروه های جهادی دانشگاه ها و خیرین در سراسر استان انجام گرفت.

 ابصار خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار