توسط شهردار مشهد انجام شد؛
شهردار مشهد در نشست خبری ویژه‌ای با ارائه مستنداتی از روند نامه‌نگاری‌ها با دیوان محاسبات به تشریح قانون اساسی درباره وظایف دیوان محاسبات پرداخت و در مقابل از تخلفات نسبت داده شده به وی از سوی دیوان محاسبات و حکم انفصالش دفاع کرد.
کد خبر: ۴۴۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 24 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،سید صولت مرتضوی در جمع خبرنگاران درباره حکم صادره از سوی دیوان محاسبات مبنی بر انفصال از خدمتش که طی روزهای گذشته در سطح رسانه ها و جامعه مطرح شده بود خاطر نشان کرد: این حکم با ادله عدم همکاری شهردار مشهد با دیوان محاسبات برای ورود به قضیه حسابرسی شهرداری صادر شد.
وی با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی است و نباید اجازه دهیم مورد تغییر و تحول قرار گیرد، افزود: مفسر قانون اساسی، شورای نگهبان و مفسر قانون عادی، مجلس شورای اسلامی است .
شهردار مشهد یادآوری کرد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در نامه ای که آذر ماه سال 75 برای تفسیر اصل 55 قانون اساسی داشته اند که آیا اصل 55 قانون اساسی ناظر به کلیه حساب‌های موسسات عمومی غیردولتی خصوصی و تعاونی است یا اینکه حساب‌های این موسسات صرفا در حیطه بودجه ای که از بودجه کل کشور به آنها اختصاص یافته قابل بررسی می‌باشد؟ درخواست تفسیر و رسیدگی از سوی شورای نگهبان را داشته است.
وی گفت: حدود یک هفته پس از این درخواست شورای نگهبان اعلام کرد ، اصل 55 قانون اساسی ناظر به عباراتی است که در بودجه کل کشور منظور شده و صلاحیت دیوان محاسبات در رسیدگی و حسابرسی محدود به همان موارد است.
مرتضوی افزود : این تفسیر صریح قانون اساسی است و مجددا در تفسیر دوم نیز در مرداد ماه سال 82 در جواب درخواست رئیس دانشگاه تهران؛ شورای نگهبان اعلام کرده است اصل 55 قانون اساسی ناظر به اعتبارات بودجه کل کشور است و صلاحیت دیوان محاسبات در رسیدگی و حسابرسی محدود به همان موارد است.
شهردار مشهد اظهار کرد : رئیس دیوان محاسبات در آذر سال 93 اعلام کرد که از این بعد شهرداری ها و نهادهای غیردولتی تحت نظارت دیوان محاسبات قرار می گیرند زیرا از سال 75 تا کنون این وظیفه در دیوان محاسبات تعطیل شده بود و این موضوع محل اختلاف شهرداریهای کلانشهرها با دیوان محاسبات شد.
مرتضوی افزود : شهرداران کلانشهرها نامه ای به رئیس مجلس در پی این اختلاف در خرداد ماه سال 94 نوشتند و خواستار ورود مجلس به این موضوع شدند و به دستور رئیس مجلس در تاریخ 19 خرداد 94 خطاب به دیوان محاسبات اعلام شد که با توجه به تفسیر شورای نگهبان دلیل ورود شما به شهرداریها محدودیت پیدا می کند.
وی خاطرنشان کرد : سال 94 دیوان محاسبات، شهرداران کلانشهرها و بنده را احضار کردند و ما گفتیم تفسیر شورای نگهبان عدم ورود دیوان محاسبات به حسابرسی شهرداری هاست ولی با این وجود اجازه ورود دیوان محاسبات به حساب شهرداری مشهد را دادیم که در این خصوص نیز مورد اعتراض سایر شهرداران کلانشهرها قرار گرفتیم.
وی گفت: شهریور سال 94 با وجود تفسیر شورای نگهبان مبنی بر عدم ورود دیوان محاسبات به موضوع شهردارها،‌ نامه درخواست رسیدگی دیوان محاسبات بر مصارف و منابع داخلی شهرداری مشهد به رئیس شورای شهر ارسال شد.
مرتضوی افزود: در شورای شهر درخواست دیوان محاسبات خراسان رضوی در خصوص بررسی عملکرد مالی شهرداری بررسی و مغایر اصل 55 قانون اساسی و اختیارات قانونی دیوان محاسب تشخیص داده شد.
مرتضوی گفت: شهرداران موظف به اجرای مصوبات شورا هستند لذا مصوبه شورای شهر به زیرمجموعه ابلاغ شد و طی نامه‌ای به رئیس دیوان محاسبات استان هم اعلام کردم که تا مصوبه شورای شهر ملغی نشود، ملزم به اجرای آن هستم اما رئیس دیوان محاسبات استان از این موضوع به عنوان محذوریت قانونی استفاده کرد و پرونده ای برای بنده در دیوان محاسبات تشکیل شد.
شهردار مشهد افزود: برای اینجانب در این خصوص رای انفصال از خدمت صادر شد و به رغم اینکه دیوان محاسبات در گفت و گویی به بنده گفتند نیاز به دفاع حضوری نیست و طی نامه ای لایحه دفاعیه را به دیوان محاسبات ارسال کنم ولی رئیس دیوان محاسبات بدون بررسی دفاعیه حکم انفصال از خدمت را صادر کرد.
مرتضوی بیان کرد: دخالت دیوان محاسبات در امور شهرداری را شورای نگهبان چندین بار رد کرد و مجلس این موضوع را به عنوان قانون اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاد که مجمع نیز این موضوع را رد کرد.
وی افزود: شهرداری مشهد تنها شهرداری  است که برای ورود دیوان محاسبات به حسابهای مرتبط در شهرداری موافقت کرد و برای  دیوان محاسبات مکانی  در ساختمان شهرداری  در نظر گرفت ،لذا نباید از نامه بنده به رئیس دیوان محاسبات استان مبنی بر عدم سرپیچی از مصوبه شورای شهر؛‌ ادعای محذوریت از اجرای قانون مطرح می شد.
شهردار مشهد ادامه داد : در قبال ظلمی که پس از سه دهه خدمت صادقانه بر من شد چه کسی باید پاسخگو باشد آیا یک مکاتبه به رئیس دیوان محاسبات استان مبنی بر اینکه ملزم به اجرای مصوبه شورای شهر هستم حکمش 2 ماه انفصال از خدمت است .
مرتضوی بیان کرد: در مجموع با استفاده از حق اعاده دادرسی و با حضور خدمت حاکم شرع دیوان محاسبات دلایل را بیان کردم و ایشان دستور اعاده دادرسی داده اجرای رای و حکم متوقف شد.
وی با اشاره به اعتراض به دادستان دیوان محاسبات کشور مبنی بر رسانه ای شدن این حکم ، افزود : طبق اعلام دادستانی این حکم کاملا محرمانه بود و نباید رسانه ای می شد.
شهردار مشهد گفت : بنا به توصیه عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کل کشور نشست رسانه ای برگزار شد تا ادله هایی که منجر به متوقف شدن حکم انفصال از خدمت بنده شده نیز همانند نامه محرمانه رسانه ای شود.
29 خرداد ماه جاری موضوع ابلاغ حکم انفصال از خدمت شهردار مشهد به مدت 2 ماه از سوی دیوان محاسبات کشور مطرح و 30 خرداد ماه نیز با دستور دادستان دیوان محاسبات کشور با توجه به اینکه حاکم شرع دیوان محاسبات، قرار قبولی اعاده دادرسی شهردار مشهد را صادر کرده است، بنابراین تا اتخاذ تصمیم جدید، رأی در خصوص شهردار مشهد متوقف شد.
 
زبان صحبت با دیوان محاسبات 
در حاشیه این نشست که دو ساعت به طول انجامید، شهردار مشهد گفت: با چه زبانی باید با دیوان محاسبات صحبت کنم؟
آقای رحیمی نوکرتم. اینکه قانون از سال 75 تعطیل شده کی باید جواب بده؟ اینکه هرکی از سال 75 به وظیفه ش عمل نکرده پس همه باید بروند دادگاه؟ برادر عزیز چرا تفسیر به رای می کنی؟
در اجلاس کلان شهرها،شهرداران گفتند، چرا اجازه دادی؟ گفتم: آنکه حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
حدود یکسال و نیم قبل یکی از دوستان آمدند و بنده را به بعضی موارد انذار دادند که گویا در جلسه ای به ریاست یکی از سران فتنه در تهران داشتند که درباره انتخابات آینده تصمیماتی اتخاذ کردند که در آن جلسه گفته شده در بحث حقوق های نجومی، دولت و آقای روحانی به گل نشسته است، اما روی شهردار مشهد را با این مباحث نمی شود متمرکز شد، پس انگ متخلف بودن را به شهردار مشهد بچسبانید و این قول منطقی است.
بعد از آن دیدیم که آغاز شد و تقریبا مکاتباتی از استانداری و وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گرفت که موید همین اخبار است و اخبار واصله مبنی بر اینکه چرا پروانه صادر کردید؟ و صدور پروانه مخالف قانون است! و دردسرهایی را برای ما درست کردند و پرونده تخلفاتی را برای شکایت به استانداری خراسان رضوی آماده کردند مبنی بر اینکه شهردار، مکاتبات استاندار را پاسخ نمی دهد و آقای مرتضوی درشورای عالی معماری صدایش را بلند کرده و این خلاف شئون اداری است و ...
به استاندار گفتم: شما پدر استان هستید و اگر اختلافی هست باید درون خانوادگی حل کنید، در حالیکه دیدیم انگار تقسیم و توزیع ماموریت شده  و ما را به عنوان چهره متخلف معرفی کردند. قبر و قیامتی هست. خدایی هست. در بحث دیوان محاسبات آقای میرنجاتی که در دبیرخانه کلان شهرهای کشور از زوایای پیدا و پنهان اطلاع دارند  که در این جلسه حضور دارند را به شهادت می طلبم.
شهردار خطاب به خبرنگاران افزود: حوصله کنید به عرائضم.
نمی خواهم کسی از من جانبداری کند، در مقابل قانون، گردنم از مو باریکتراست و خدا به من، این قدرت را داده که از حقم دفاع کنم.
ظلمی که پس از چند دهه خدمت صادقانه این چند وقت به من و خانواده ام شد ، کی باید پاسخگو باشد؟
آقای دیوان محاسبات وقتی 8 هزار میلیارد تومان پول فرهنگ کشور را هاپولی کردند، کجا بودی؟
وقتی 16 میلیارد تومان فلان آقا گرفته و برای خانمش خانه خریده کجا بودی؟
وقتی 7 میلیارد تومان به حساب فلان کاندیدا واریزشد کجا بودی؟
در همین انتخابات با بودجه وزارت کشور تمام شهرداران را دعوت می کنند در قزوین، میتینگ انتخاباتی  و سخنران اول هم رییس جمهور هست؛ برای روز اول کجا بودی؟
روزنامه ایران تمام بودجه‌اش دولتی است و از روز ثبت نام آقای روحانی تبدیل شد به بولتن انتخاباتی و در نیم‌تای اول صفحه ش نوشت: دوباره ایران، دوباره روحانی.
با پول دولت کارگران را دعوت کردند و میتینگ تبلیغاتی تشکیل دادند.
اجرای حکم هنوز به دستم نرسیده است، زبانم در دفاع از حق  بازمانده و ابدا دلخور نشدم و در این راه همه چیز اعم از جان  و آبرویم را پای نظام گذاشتم.
به خاطریک  دستمال قیصر را به آتش بکشند، بروید مکانی که برای دیوان محاسبات در شهرداری گذاشتم ببینید و عکس بگیرید، کدام شهرداری تا به حال به دیوان محاسبات اتاق داده؟
چه شبکه ای به خاطر یک نامه راه افتاده، آیا قبر و قیامتی هست؟ آیا من فقط مانع اجرای قانون شدم یا همه شهرداران؟ آیا برای من فقط حکم انفصال از خدمت صادر شد؟ یا روزانه ده‌ها حکم صادر می شود؟
یک کار هدایت شده بود، با آمد نیوز و رسانه های زنجیره ای ،آبروی مسلمان از جانش، با ارزش تر است،چه افتخاری بالاتر از این برای سربازی که افتخارش نوکری مردم است.چهارسال بی منت شب و روز خدمت رسانی کردم،آیا مباحث سیاسی و جناحی اینطور باعث می شود که انسان را اینطور لگدمال کنند؟ عامه مردم از این خدمتگزاری چه برداشتی می کنند؟
امروز متوجه شدیم این موضوع از کجا نشات پیدا کرده؟
آقای استاندار،آقای دیوان محاسبات،حداقل بپرسید چه کسی نامه محرمانه را منتشر کرده؟
اگر تخلفی،حیف و میلی و دزدی شده،به من بگویید؟
من مقاوم تر از این حرفها هستم و آنچه که بر من و خانواده و اقوام و مادر پیرم این مدت گذشته، امیدوارم برهیچکس نگذرد.
به خاطر هوچی گری و مطامع دنیوی، به من میگویند شما سیاسی هستید، رصد کنید شبکه ها را من سیاسی ام؟
قدرت دنیا را امنیت کشور به مخاطره بیندازید؟  در مناظرات تلویزیونی نشان دادند شهرک موشکی را خلاف مصلحت برجام است!
من سیاسی ام ؟ بنده بارها عرض کردم که ازاون روزی که در دولت نهم به عنوان استاندار منصوب شدم، عضو هیچ تشکل سیاسی نبودم و نیستم.
خدایا تو شاهد باش در تصمیماتم ،ذره ای علایق سیاسی  نداشتم ، کدامیک از معاونان من سیاسی هستند؟
برای ایام انتخابات هم 20 روز مرخصی گرفتم. من به هیچ تشکل سیاسی باج ندادم. من یک لاقبا 20 روز مرخصی گرفتم. اینطور باید لت و پار بشوم، این آزادی است که شما شعار می دهید. شما که دولتتان بود، تمام امکانات دولت بود.
گفت کزو گشت سر دار بلند        جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد.
من برای شهردار آینده دعا می کنم و کمک می کنم،شهرداری کلان شهری مثل مشهد کار ساده ای نیست، از همه رسانه ها 
می خواهم که دست مدیریت شهری را بگیرید تا بتواند شهر را آباد کند. من هم حمایت می کنم.
 14 مترفضای سبز برای هر نفر در شهر مشهد، مگر کار هر کسی است؟ مرد کهن می خواهد!
شکایتی ندارم. قیامتی هست
و درپایان نقل خاطره ای از دوران دبیرستان که معلم یکی از همکلاسیانم را کتک زد، گفتیم چرااین بنده خدا را می زنید؟ گفت این را زدم بقیه حساب کار دستشون بیاد.
من اصل ابلاغ حکم را از رسانه ها شنیدم و اصل حکم هنوزاز وزارت کشور به من ابلاغ نشده است.

گفتنی است این اظهارات شهردار مشهد درباره استقبال از حسابرسی و شفافیت درحالی عنوان می‌شود که ارگان شهرداری مشهد - شهرآرا - چندی پیش، طی شکایتی قضایی از تابناک رضوی بابت انتشار سند حسابرسی این روزنامه 11 میلیارد تومانی و برخی نقدها، شکایت کرد که به تبرئه تابناک استان منجر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار