وزیر مشاور در امور خارجه امارات با بیان اینکه اقدام قطر در افشای جزئیات درخواست‌های سیزده‌گانه کشورهای عربی بچه‌گانه بوده عنوان داشت: دیپلماسی تنها راه برای حل بحران فعلی است به شرطی که به تغییر سیاست قطر در حمایت از تروریسم بینجامد.
کد خبر: ۴۴۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 25 June 2017
به گزارش تابناک : انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در میان جمعی از خبرنگاران گفت: ما نگران دیپلماسی هستیم. قطر با عملکرد و سیاست‌هایش تلاش کرد دیپلماسی را از بین ببرد. به عقیده ما تلاش‌های میانجی‌گرایانه توان پیشرفت را داشتند اما اقدام کودکانه قطر در افشای جزئیات سند درخواست‌های کشورهای عربی بر این تلاش‌ها تاثیر گذاشت.

وی گفت: هدف ما بازگرداندن روابط به حالت قبل و حل بحران فعلی است اما قطر تابع سیاست خارجی متزلزل است و حمایتش از گروه‌های تروریستی در هر مکانی آشکار است. چیزی که قطر می‌گوید مساله آزادی رسانه‌ها نیست. شبکه الجزیره در واقع منبعی برای ترویج اخبار تندروها و شبکه انتخابی بسیاری از تکفیری‌ها شده است. شبکه‌های رسانه‌ای قطر از تروریست‌ها حمایت و آنها را ترویج می‌کنند که این خود به امنیت منطقه آسیب می‌زند.

قرقاش عنوان داشت: دیپلماسی تنها راه برای حل بحران قطر است، مشروط به اینکه دوحه سیاست‌هایش را در حمایت از تروریسم تغییر دهد. من از عقلا در قطر می‌خواهم به عواقب انزوای این کشور بیندیشند. اقداماتی که کشورهای همسایه قطر انجام دادند به حق و برای حفاظت از حاکمیت و مردمانشان است چراکه بیش از پیش حمایت قطر از تروریسم در ارتباط داشتن حملات تروریستی با یکدیگر آشکار شده است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سیاست‌هایشان مستقل‌اند؛ به شرطی که این سیاست‌ها به اصول همکاری جمعی آسیبی نزند.

وی افزود: من شخصا از مواضع قطر تعجب می‌کنم. مساله اصلی برای ما حمایت دوحه از تروریسم است که باید متوقف شود. خواسته‌های ما همگی براساس یک زمینه مشترک تنظیم شده است و ما می‌خواهیم بدانیم که آیا قطر مستعد زندگی جدید و رابطه تازه با کشورهای همسایه است یا خواهان انزوا از برادرانش. ما تصمیمی برای بدتر کردن تنش یا بحران با قطر نداریم و هدف ما تغییر نظام در قطر نیست بلکه خواسته ما تغییر اسلوب قطر و سیاست‌های این کشور است. ما اطمینانمان را به قطر به خاطر سیاست‌های دوگانه‌اش از دست داده‌ایم و باید پیش از انتخاب گزینه قدرت و زور، فرصت تلاش دیپلماتیک را بدهیم.

این مسئول اماراتی بار دیگر به افشای متن خواسته‌های عربستان و متحدانش از قطر در نخستین ساعات ارائه این سند اشاره کرده و گفت: بار دیگر عدم احترام قطر به میانجی‌گری‌ها و اصول دیپلماتیک با افشای این سند ما را به خانه اول بازگرداند. من دلیل این کار را نمی‌فهمم اما می‌دانم تلاش‌های میانجی‌گرایانه کویت را از بین برد. کسانی که دست به این کار زدند با اقدامات کودکانه خود مساله را پیچیده کردند. ما خواهان شریکی با سیاست‌های مستقل هستیم بی آنکه این سیاست‌ها به اصول همکاری‌های مشترک آسیب بزند.

قرقاش درباره موضع‌گیری ترکیه نیز گفت: ترکیه منافع زیادی در منطقه دارد و توصیه می‌کنم به جای گرایش‌ها و ایدئولوژی‌های حزبی به این منافع توجه کند.

درباره عملکرد قطر در قبال خواسته‌های این کشورها نیز قرقاش گفت: قطر به خاطر نبود نظارت، به وعده‌های سابقش عمل نکرد. برای شورای همکاری خلیج فارس پذیرش اینکه یک عضو دائما اقدامات مخالف اصول شورا را انجام دهد، دشوار است لذا هر توافقی با قطر باید تضمین‌ گردد. گزینه دیپلماسی همچنان روی میز قرار دارد به شرطی که قطر سیاستش در حمایت از تروریسم را تغییر دهد.

این مقام اماراتی در پایان گفت: ما به کشورهای غربی اسناد زیادی در اثبات نقش قطر در حمایت از تروریسم دادیم. اروپایی‌ها میانجی نیستند بلکه نقش آنها فشار بر قطر و ابلاغ ضرورت تغییر سیاست‌هایش است. اروپایی‌ها بدانند هدف ما تنها تغییر سیاست قطر است.




منبع : اسکای نیوز عربی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار