طبق بررسی‌ها نقش بخش دولتی در رشد صنعت استان حداقل بوده و صنعت فعلی محصول تلاش بخش غیردولتی است.
کد خبر: ۴۵۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲ 06 July 2017
 به گزارش تابناک اردبیل، سید حامد عاملی امروز در نشست مشترک با اصحاب رسانه تصریح کرد: استان‌های صنعتی از دو منظر طی سال‌های گذشته توانسته‌اند به رشد و توسعه صنعتی دست یابند.

 وی افزود: بخش اول سرمایه‌گذاری دولتی است که موجب شده زنجیره پروژه‌های بزرگ شکل بگیرد و بخش دوم ارائه ارز هفت هزارتومانی است که زمانی موجب توسعه برخی استان‌ها شد اما در خود اردبیل از این فرصت استفاده بهینه نداشتیم.

 به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در اردبیل صنعت فعلی ما شاهد محصول تلاش مردم هستیم و به جای سرمایه‌گذاری بخش دولتی در واقع خود مردم بیشتر تلاش داشته‌اند.

 وی با بیان اینکه صنعت اردبیل نوپا است و از سال ۷۲ مورد توجه قرار گرفته است، متذکر شد: سهم صنعت در اقتصاد استان تنها شش درصد است و این در حالی است که سهم صنعت در اقتصاد کشور ۱۱ درصد محاسبه شده است.

 عاملی به رشد صدور جواز تأسیس از سال‌های ۹۲ تا وضعیت فعلی به میزان ۸۰ درصد اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ۹۵، هزار و ۱۶۰ جواز تأسیس صادر شده است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به صدور ۹۸۴ پروانه بهره‌برداری نیز اشاره کرد و گفت: تنها در سال‌های ۹۲ تا ۹۵، ۳۰۰ پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

 سهم معدن از اقتصاد اردبیل ۲ دهم درصد است

 وی همچنین در خصوص وضعیت معادن استان اردبیل گفت: تاکنون ۱۸۹ پروانه بهره‌برداری صادر شده که به برخی به دلیل مشکلات بازار و مشکلات خود معادن فعال نیستند و تنها ۸۰ معدن فعال داریم.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین به صدور ۱۸ پروانه اکتشاف از سال ۹۲ تاکنون اشاره کرد و گفت: در مجموع ۲۵ متقاضی برای دریافت پروانه اکتشاف مراجعه داشتند.

 به گفته عاملی چهار بلوک معنی در استان مطالعات اکتشافی شده و عملیات حفاری برای نمونه‌برداری نیز در سه پهنه شامل قزل‌اوزن، مشگین شهر و کوثر آغاز شده است.

 وی تأکید کرد: مجموعه مطالعات نشان می‌دهد که رگه‌های معدنی امیدبخشی در استان وجود دارد و با توجه به تکمیل مطالعات جامع می‌توان آینده درخشانی برای معدن استان متصور شد.

 وی افزود: با این وجود در وضعیت فعلی سهم معدن در اقتصاد استان تنها دودهم درصد است و در کشور نیز سهم معادن مطلوب نبوده و هشت‌دهم درصد محاسبه شده است.

 رشد ۱۰ درصدی صادرات

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در تشریح وضعیت صادراتی اردبیل گفت: ارزش کالاهای صادراتی استان در سال ۹۲، ۵۷ میلیون دلار، در سال ۹۳، ۶۷ میلیون دلار، در سال ۹۴، ۷۴ میلیون دلار و در سال ۹۵، ۵۶ میلیون دلار محاسبه شده است.

 عاملی تأکید کرد: دلیل کاهش ارزش کالاهای صادراتی در سال گذشته به کاهش ارزش کالاهای صادراتی مرتبط است.

 وی با بیان اینکه نحوه محاسبه ارزش کالاهای صادراتی در سال گذشته تغییر یافته است، اضافه کرد: بر همین اساس مقایسه صادرات سال ۹۴ با ۹۵ صحیح نیست اما می‌توان صادرات از سال ۹۵ را با سال ۹۶ مقایسه کرد.

 وی افزود: در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته صادرات استان ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 پتروشیمی به سرمایه‌گذار فاقد اهلیت سپرده نشود

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین در خصوص آخرین وضعیت پتروشیمی اردبیل گفت: در سال ۹۲ اعلام کردیم که پتروشیمی شازند اراک صلاحیت مدیریت و تکمیل این مجموعه را ندارد.

 عاملی بیان داشت: به دلیل اینکه مالکیت مجموعه با شازند اراک است، سرمایه‌گذاری معرفی شده که متأسفانه نه توان مالی و نه اهلیت فنی دارد.

 وی با بیان اینکه معرفی چنین سرمایه‌گذاری مورد قبول نیست، اضافه کرد: به نظر می‌رسد با معرفی این سرمایه‌گذار نیتی برای راه‌اندازی وجود ندارد و برخی به دنبال سوءاستفاده هستند.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با ابراز نگرانی از واسپاری پتروشیمی اردبیل به سرمایه‌گذار پیشنهاد شده خواستار هوشیاری مسئولان استانی شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
شما بفرمایید چند تا از این 300 مجوز را که صادر فرموده اید به بهره برداری رسانده اید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
بهتر است مسوولین استانی به جای دل بستن به دولت برای جذب سرمایه گذار خارجی تلاش کنند. نمایندگان در مجلس باید مثل نماینگان ارومیه که دو کنسولگری در آنجا افتتاح کردند در اینجا کار مشابه انجام داده و به خصوص افتتاح کنسولگری کشورهای ثروتمند و صاحب علم و صنعت اروپایی مفید خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار