معاون سابق وزیر صنعت گفت: «تولید» و «صادرات» دو مطلب با یکدیگر پیوسته است و نباید در دو ارگان یا وزارتخانه حمایت شود.
کد خبر: ۴۵۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ 15 July 2017

به گزارش تابناک : سیدرضا فاطمی امین، معاون سابق وزیر صنعت در خصوص طرح تفکیک وزارت صمت گفت: طرح ادغام وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت از اواخر دهه شصت وجود داشت و دست‌آخر بحث‌ها پیرامون این طرح در سال‌های هشتاد تا نود به نتیجه رسید به‌طوری‌که تبدیل به مطالبه بین کارشناسان اقتصادی دولتی و نمایندگان مجلس شده بود.

 

وی ادامه داد: به‌طورکلی در پروسه تولید یا فروش یک کالا صنعت و معدن و بازرگانی در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارد به‌طور مثال استخراج سنگ آهن تولید و فروش آن تجارت محسوب می‌شود و به‌این‌ترتیب در فرایند تهیه و فروش یک محصول  یکی در میان به تولید و تجارت نیاز داریم و با این حساب یک مجموعه پیوسته را نمی‌توان گسسته هدایت کرد.

 

فاطمی امین با اشاره به اینکه مهم‌ترین ضربه در صادرات محصولات ایرانی بخش کیفیت محصولات داخلی است که متأسفانه استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند، گفت: بحث کیفیت محصولات مربوط به وزارت صنایع است پس با این حساب تولید و صادرات هم با یکدیگر پیوسته است و نباید از دو جا حمایت شود.

 

معاون برنامه ریزی وزارت صنعت معدن و تجارت، توجیه دولت را در خصوص تفکیک این وزارتخانه بزرگ شدن وزارت صمت دانست و افزود: به ادعای  دولت به علت بزرگ شدن این وزارتخانه وزیر فرصت نمی‌کند به همه بخش‌ها بپردازد و بخش تولید مغفول مانده است. این در حالی است که در صورت تفکیک این وزارتخانه مسائل و مشکلات قبل از سال نود دوباره تکرار خواهد شد.

 

فاطمی امین با اشاره به اینکه البته بعد از ادغام این وزارتخانه باید اقداماتی صورت می‌گرفت و در این خصوص سهل‌انگاری‌هایی انجام شد، گفت: باید تغییرات اساسی در ساختار وزارتخانه ایجاد می‌شد که مشکلات کمتر شود.

 

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حال حاضر مدیرعامل شرکت‌های بزرگ خودروسازی در کشور مثل ایران‌خودرو و سایپا را وزیر صنعت تعیین می‌کند چون جایگاه هیئت‌مدیره دارد پس یکی از اقدامات برای جلوگیری از گسترش وزارت صمت کاهش مشغله‌های غیرضروری وزیر است.

 

وی ادامه داد: در شرایط فعلی خیلی از مسائل مربوط به این سه ارگان در داخل وزارتخانه حل و فصل می‌شود اما در صورت تفکیک پیچیدگی از جایی به‌جای دیگر منتقل می‌شود و به‌جای حل این مشکل در وزارتخانه، باید به دنبال حل مشکلات در کمیسیون‌های مربوطه باشیم.

 

فاطمی امین در پایان با انتقاد از عدم استفاده ایران از بازارهایی همچون کشور عراق در همسایگی ما اظهار داشت: چرا ترکیه باوجوداینکه به لحاظ خط‌مشی سیاسی و حتی مذهبی  با عراق زاویه دارد اما کالاهای خود را بهتر و بیشتر در این کشور به فروش می‌رساند دلیل آن این است که کیفیت و خدمات پس از فروش کالاهای ترکیه‌ای به‌مراتب قابل‌توجه تر است با این حساب صادرات خوب و مناسب نیز وابسته به وزارت صنعت است نه وزارت بازرگانی و  تصمیم تنظیم بازار و تولید باید از یک سرمنشأ نشئت بگیرد و دولت در حقیقت با این اقدام مشکل را حل نمی‌کند، بلکه صورت‌مسئله را پاک می‌کند.





منبع : دانشجو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار