یک کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تک ستاره از سوی شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو اظهار کرد که تولید چنین محصولاتی در شأن صنعت خودرو و مردم ایران نیست.
کد خبر: ۴۶۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵16 July 2017
به گزارش تابناک : براساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران خودروهای سمند، پژو پارس خراسان، پژو پارس ، پژو 405 ، پژو 405 خراسان، سمند تبریز، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، ام وی ام 110 ، تیبا 2، تیبا، سایپا 131x، سایپا 132xx،سایپا 111x، سایپا 131x پارس خودرو، لیفان x60 ، ام وی ام 550، ام وی ام x 33 در رده کیفی حائز تک ستاره شدهاند.
در میان خودروهای سواری فقط پارس تندر، تندر 90 اتوماتیک،تندر 90 پارس خودرو، تندر 90 ، رانا، نیو مزدا توانستهاند سه ستاره در رده کیفی کسب کنند. البته در دسته قیمتی 75 تا 100 میلیون کیا سراتو یک ستاره خود را از دست و از 3 ستاره به 2 ستاره کاهش رده کیفی را تجربه کرده است.
در این شرایط بررسی گزارش جدید ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی نشان میدهد که تغییری در کیفیت این خودروها صورت نگرفته و برخی از محصولات تولیدی از سوی ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو همچنان در پایینترین سطح کیفی تولید میشوند.
این خودروها شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا، تیبا هاچ تکبک و ساینا (محصولات سایپا)، امویام ۱۱۰ اس و امویام ۵۵۰ (محصولات مدیران خودرو)، سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ (محصولات ایران خودرو) و لیفان ایکس ۶۰ (محصول کرمان خودرو) هستند که تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده اند.
در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره کسب میکنند. یک ستاره پایینترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان میدهد.
بر اساس جدیدترین گزارشها خودروهای تیبا۲، ۱۳۱X ،۱۳۲ X ،۱۱۱X در رده قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان همچنان تک ستاره هستند و تغییری در کیفیت آنها به وجود نیامده است.
این وضعیت در حالی است که کارشناسان با ادامه تولید خودروهای تک ستاره با سطح کیفی پایین مخالف بوده و معتقد هستند که تولید این خودروها باید متوقف شود.
یک کارشناس صنعت خودرو درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تک ستاره از سوی شرکتهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو اظهار کرد که تولید چنین محصولاتی در شأن صنعت خودرو و مردم ایران نیست.
در همین رابطه حسن کریمی سنجری در گفت وگو با اکو تیتر در پاسخ به اینکه بررسی گزارشهای ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان میدهد که ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو ماهها و بلکه سالها است که برخی محصولاتشان را در پایین ترین سطح کیفی تولید میکنند و ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است، اظهار کرد: نکته این است که متاسفانه در خودروهای تک ستاره به سه دلیل قدیمی بودن پلت فرم، ناتوانی قطعه سازان داخلی و همچنین امکانپذیر نبودن تنوع مدل، امکان افزایش بیشتر کیفیت این خودروها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد کیفیت یک قطعه خودرو به کیفیت ماشین آلات و فناوری ساخت آن باز میگردد، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر قطعهسازان داخلی نتوانستهاند با سرمایه گذاری لازم، فنآوری خود را ارتقا داده و کیفیت قطعات تولیدی را افزایش دهند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: همچنین پلت فرم و مدل بیشتر خودروهای تک ستاره بسیار قدیمی است و به همین دلیل امکان طراحی و تولید مدلهای جدید بر روی پلتفرم این خودروها وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: تولید خودروهای تک ستاره در شأن صنعت خودرو و مردم ایران نیست اما به این دلیل تولید آنها همچنان ادامه دارد که در سطح قیمتی این خودروها جایگزینی وجود ندارد و طبیعی است تا زمانیکه جایگزینی در سطح قیمتی این خودروها تولید نشود قطع تولید آنها باعث ایجاد مشکل برای خریداران این محصولات خواهد شد.
بررسی جدیدترین گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی نشان میدهد که همچون ماههای پیش از آن برخی از خودروهای تولیدی از سوی ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو همچنان در پایینترین سطح کیفی و با همان کیفیت سابق تولید میشوند.