شهروندان تغذیه سالمی ندارند
استادیار پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه تهران از شیوع سرطان معده در استان اردبیل خبر داد.
کد خبر: ۴۶۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 17 July 2017
به گزارش تابناک اردبیل، محمد امانی در برنامه ویزیت و مشاوره رایگان خانواده‌های کودکان تحت پوشش بنیاد حمایت از کودکان بی‌سرپرست و سرطانی اردبیل تصریح کرد: یکی از دلایل شیوع سرطان معده در اردبیل به تغذیه ناسالم از جمله انواع ترشی جات مرتبط است.

وی افزود: از سویی نوشیدن چای گرم، مصرف بالای نمک و شکر، مصرف پایین سبزی جات و میوه‌ها، چاقی و کم‌تحرکی، مصرف بالای گوشت‌های کبابی و مصرف بالای فست فود عوامل تشدید کننده سرطان‌ها از جمله سرطان معده است.

استادیار پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه تهران با تأکید به اینکه از دیگر عوامل شیوع سرطان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است، ادامه داد: لازم است شیوه‌های صحیح و عادت دو بار مسواک در شبانه‌روز فرهنگ‌سازی شده و به کودکان نیز آموزش داده شود.

امانی با تأکید به اینکه یکی از دیگر از سرطان‌های شایع در اردبیل سرطان روده بزرگ است، اضافه کرد: در خود اردبیل میزان شیوع بالا بوده و این در حالی است که این نوع از سرطان قابل پیشگیری است.

وی افزود: متأسفانه این باور غلط در بین شهروندان اردبیلی وجود دارد که هیچ بیماری ندارد و به عنوان مثال با وجود کهولت سن به پزشک مراجعه نداشته در حالی که بیماری‌هایی در غربال‌گری‌ها از افراد سالم شناسایی می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به طرح ملی مبارزه با شیوع بیماری‌های غیر واگیر در اردبیل اضافه کرد: انتظار می‌رود شهروندان اردبیلی برای کاهش سطح ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر از جمله سرطان‌ها در این طرح مشارکت کنند.

وی به ضرورت اصلاح شیوه‌های زندگی و عادات تغذیه تأکید کرد و گفت: علاوه بر این مصرف مناسب ویتامین D، کاهش مصرف گوشت قرمز، ورزش و تحرک بدنی و کاهش مصرف دخانیات در اردبیل نیازمند فرهنگ‌سازی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
آنگونه که فرماندار اردبیل پس از سالها کتمان واقعیت اخیرا اعتراف کرده فاضلاب انسانی و حیوانی چندروستای نیر مستقیما وارد سد یامچی که تامین کننده اصلی آب شرب اردببل است میشود این دلیل مهمتر از دلایل اشاره شده در بالا هستند زیرا مواردی مثل فست فود و... در همه جای کشور وجود دارند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار