رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مشکل عمده و اساسی که در مناطق شمالی استان به ویژه در شهرستان های بیله سوار پارس آباد با آن مواجه هستیم، مدیریت غلط در استفاده بهینه از سوی کشاورزان است و استفاده نادرست از آب کشاورزی معظل مهمی را در این مناطق به وجود آورده است.
کد خبر: ۴۶۱۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 17 July 2017
به گزارش تابناک : عدیل سروی در اولین نشست مشترک روسای سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان با ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: عملیات زه کشی آب زیرزمینی در مساحت ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار در اراضی بیله سوار مغان در دست اجراست و برخی از اراضی شهرستان پارس آباد نیز به دلیل زه دار بودن قابلیت کشت و زرع را از دست داده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه سخنان خود افزود : اراضی واقع شده درشهرستان های اردبیل، سرعین و نیر و نمین به عنوان مناطق ممنوعه اعلام شده و به هیچ وجه حفر چاه های عمیق در آنها داده نمی شود. وضعیتی که این مناطق از لحاظ سفره های آب زیر زمینی دارند بسیار خطر ناک است و در سطح کشور به عنوان دشت ممنوعه شناخته می شوند .

سروی در ادامه گفت: جلسات متعدد تخصصی با دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی و صاحبان اندیشه و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برگزار کردیم تا به راهکار مناسبی در استفاده بهینه از سفره های آبهای زیر زمینی و جاری دست یابیم. یکی از راه های برون رفت از خطر بالقوه کمبود آب در کشور سیاست تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولاتی با نیاز آبی کمتر و بازده اقتصادی بالاتر است که در این ز مینه می توان به محصولاتی همچون زعفران و یا پسته وگیاهان دارویی، گل محمدی، دانه های روغنی، کشت سویا بجای ذرت علوفه ای  ...  اشاره کرد.

وی افزود: به همین دلیل هم سعی و اهتمام کارشناسان ترویج و زارعت این سازمان بر این اصل استوار شده است تا کشاورزان را به کاشت محصولات با نیاز آبی کم ودر عین حال سود دهی اقتصادی بالاتر ترغیب کنند. از سویی محققین مراکز تحقیقاتی فعالیت های تخصصی خود را در معرفی ارقام کم مصرف گندم مثل پیشگام صرف کردند واز سوی دیگر در طی سال های گذشته ماشین آلات کم خاکورزی را به میزان لازم در دسترس کشاورز ان قرار دادیم و عملیات خاکورزی حفاظتی را گسترش دادیم .این کار در سطح ۸۶ هزار هکتار و با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات عملیاتی شد .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در راستای سیاست مهار آبهای مرزی  ۱۷ هزار هکتار از اراضی دیم منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و ۵۳ هزار هکتار از اراضی مابقی نیز ار محل اعتبارات آبهای مرزی به سرعت در دست اجراست . 

عبور از خشکسالی در گرو اصلاح الگوی کشت است 

در ادامه نشست نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، گفت: باید در حوزه کشاورزی به گونه ای عمل کرد که استان به صورت متوازن رشد کند . همانگونه که دو هزار میلیارد تومان در مناطق شمالی استان  جهت پیشرفت بخش کشاورز ی هزینه شده است باید به فکر مناطق جنوبی استان نیز بود تا از محرومیت رنج نبرند .

 آیت الله دکتر سید حسن عاملی افزود: میزان آبهای موجود در مناطق جنوبی استان به مرز ۴۰۰ میلیون متر مکعب می رسد ولی هزینه چندانی برای استفاده اصولی از این میزان آبها و بهره وری و مهار آن صورت نگرفته است .

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه سخنان خود عنوان کرد: متاسفانه استفاده غیر اصولی از سفره های آبهای ریز زمینی دشت اردبیل را به ویرانه ای تبدیل کرده است ذخایر سفره های آبهای زیر زمینی به شدت کاهش یافته است و آبهایی که طی سه هزار سال گذشته در سفره های آبهای زیر زمینی ذخیره شده تخلیه شده است .

امام جمعه شهرستان اردبیل افزود: ما از تمامی ظرفیت ها و توان ائمه جمعه شهرستانها استفاد می کنیم تا در خطبه ها و جلسات خود با مردم به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب خانگی  وکشاورزی نهایت صرفه جویی را کنند و از مسئولین شهرستانها نیز می خواهیم تا شخصا ً از نزدیک از پروژه ها و طرح هایی که  در ارتباط با آب کشاورزی  در منطقه در دست اجراست بازدید کرده و به عینه با مسائل و مشکلات آب کشاورزی و خانگی آشنا و آنها را به مردم منتقل کنند .

 




منبع : ایانا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار