مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: حریم رودخانه های این استان به منظور جلوگیری از سیلاب ها و آسیب های زیست محیطی آزاد سازی می شود.
کد خبر: ۴۶۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴ 23 July 2017
به گزارش تابناک : اصغر سلیمان زاده روز یکشنبه افزود: تحقق این امر نیازمند اعتبارات لازم است که باید برای تامین آن اقدام های موثر از سوی نمایندگان استان و دولت بعمل آید.
وی همچنین آزاد سازی حریم رودخانه بالیخلو اردبیل را ضروری دانست و افزود: اجرای این طرح با توجه به زباله های موجود در مسیر رودخانه بالیخلو در مسیر داخل شهر ، پخش مصالح در داخل بستر و تنگ سازی بستر رودخانه در محل پل احداثی میدان قدس ضروری است.
سلیمان زاده اضافه کرد: باید تهمیدات لازم جهت بازگشایی مجرای اصلی رودخانه برای عبور بدون مخاطره سیلاب احتمالی انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل مطالعات طرح های آبخیزداری برای کنترل سیلاب ها را ضروری خواند و افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تمامی مطالعات طرح های آبخیزداری و آبخوان در ارتفاعات حوضه آبریز که در بالادست مناطق شهری و روستایی واقع شدند را باید قبل از هرگونه عملیات اجرایی سازه بند تاخیری به شرکت آب منطقه ای ارسال و پس از اخذ نظرات فنی، تصویب مطالعات و تاییدیه شرکت آب منطقه ای نسبت به اجرا اقدام شود.
وی مصرف بی رویه کشاورزان از آب را تهدید جدی در استان اعلام کرد وگفت: با اینکه ذخیره آب در اثر بارندگی در اغلب سدهای استان مناسب بوده و در برخی از آنها حتی تا مرحله سرریز شدن نیز پیش رفته اما مصرف بی رویه کشاورزان وضعیت تهدید کننده ای در برخی از سدها از جمله سد یامچی و سبلان ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: سدهای یامچی در شهرستان نیر و سبلان در شهرستان مشگین شهر با وجود بارندگی های مناسب با کاهش آب مواجه هستند.
سلیمان زاده بیان کرد: برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی کشت ، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه های کشاورزی کم مصرف آب، آبیاری قطره ای و تحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری اقدامی ضروری است. 
او یکپارچه سازی اراضی ، کشت گلخانه ای و توسعه گلخانه های صنعتی و کشاورزی را در کاهش سهم آب کشاورزی موثر دانست و بیان کرد: در صورت اعمال این اقدامات می توان سهم آب کشاورزی را کاهش و سهم آب صنعتی را افزایش داد.
بیش از سه هزار کیلومتر رودخانه در استان اردبیل وجود دارد و رود خانه های بالهارود ،قزل اوزن ،دره رود و ارس بزرگترین رودخانه های استان هستند که بیشترین سیلاب ها از این رودخانه ها اتفاق می افتد. 




منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار