اردبیل و سایر نقاط این استان که در خنکی هوای تابستانه ضرب المثل هستند با یکه تازی تابستان روزهای بسیار گرمی را سپری می کنند و بیشینه دمای هوا در بعصی از ایستگاههای منطقه به بیش از 40درجه نیز رسید.
کد خبر: ۴۶۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 24 July 2017
به گزارش تابناک : این وضعیت کم سابقه جوی که ناشی از حاکمیت مرکز پرارتفاع روی سرتاسر قاره اروپا و قسمتهایی از آسیای میانه است این روزها علاوه بر استان اردبیل بسیاری از شهرستانهای کشور و حتی تعداد زیادی از کشورهای منطقه را فرا گرفته است.
گرمای هوای امروز در ایستگاه فیروزآّباد واقع در جنوبی ترین نقطه استان اردبیل به 42 درجه سانیتگراد بالای صفر رسید و این درحالی بود که ساکنان شهرهای اردبیل ؛ سرعین و نیر هم در گرمترین زمان به ترتیب بیشینه دماهای 37 ؛ 36 و 38 درجه را تجربه نمودند.
رخنه سه موج هوای گرم از اواخر بهار امسال تاکنون بسیاری از خانواده های اردبیلی را که به خاطر خنکی هوا در اکثر روزهای فصول گرم سال اهمیت چندان به خرید و تهیه لوازم سرمایشی نمی دهند در روزهای اخیر به خرید انواع کولر و یا پنکه وادار نموده است. 
هرچند در مقایسه با دمای بسیار بالایی که اکنون هموطنان در اکثر نقاط گرمسیر ایران با آن مواجه هستند گرمای کنونی حاکم در اردبیل پایین تر است ولی همین گرما نیز برای ساکنان استانی که به خاطر سردسیری منطقه به تحمل دماهای زیاد عادت ندارند به نوعی مشکل است.
به غیر از امشب و تا اندازه ای فردا که به خاطر نفوذ ضعیف جریان های شمالی دمای هوا در استان اردبیل چند درجه ای نسبت به امروز کاهش خواهد یافت به نظر می رسد که تا پایان دهه اول مرداد ماه ساکنان این استان روزهای گرم در پیش رو خواهند داشت.
کارشناسان هواشناسی پیش بینی کرده اند که گرما در روزهای چهارشنبه ؛ پنجشنبه و جمعه پیش رو در استان اردبیل شدت یابد به گونه ای که امکان رسیدن بیشینه دما در شهرستان سردسیر اردبیل به 40 درجه و در شهرهای گرمسیر مانند پارس آباد ؛ بیله سوار و فیروزآباد کوثر به بالای 40 درجه وجود دارد. 
رسیدن بیشینه دمای هوا در بعضی از سال ها به 41 درجه بالای صفر در اردبیل سابقه دارد که بیشتر از یک یا دو روز دوام نداشته ولی امسال ادامه استقرار هوای گرم در منطقه کم سابقه است.
در سال های عادی هوای اردبیل و قسمت وسیعی از این استان در اکثر روزهای تابستان خنک است به گونه ای که بیشینه دما از 28 درجه فراتر نمی رود و گاهی حتی هوا چنان سرد می شود که به پوشیدن لباس ضخیم و یا روشن نمودن بخاری نیاز می شود.
در شامگاه یکشنبه آسمان اردبیل نیمه ابری تا تمام ابری است و باد با بیشینه سرعت 28 کیلومتر در ساعت از جانب شمال شرق می وزد و دمای هوا 32 درجه بالای صفر است.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
واقعا" که دوم مرداد خیلی هم هوا خنک بود دو روز قبلش هوا خیلی گرم بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار