کد خبر: ۴۶۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 26 July 2017


روزنامه آفرینش نوشت:

مشخص نيست چرا مناسبات سياسي تا اين حد برامورات زندگي مردم كشور ما تاثير گذار است و همواره موجب ضرر و زيان جامعه مي‌شود. درسراسر دنيا برگزاري يك انتخابات سراسري يا محلي موجب رونق و جنب و جوش جامعه مي‌شود و هيچ اداره و نهادي به بهانه در پيش بودن انتخابات به خواب زمستاني نمي‌رود.

اما دركشور ما مدتي قبل از انتخابات به بهانه مشخص نبودن وضعيت كشور به لحاظ مديريتي اكثر كسب وكارها و امورات تجاري و اداري از خرد و كلان به حالت تعليق درمي‌آيند و ركود به جاي جنب و جوش بر فضاي كشور مستولي مي‌شود. اين ركود هرچه به روز انتخابات نزديك تر مي شويم افزايش مي‌يابد. اما اين پايان كار نيست، تازه پس از مشخص شدن نتايج انتخابات با ركود پس از طوفان مواجهيم! .

وقت آن مي‌رسد تا جناح‌هاي سياسي به قدرت نمايي و يا توجيه عدم موفقيت بپردازند. دراين وضعيت بازهم التهابي كه دركشور حاكم است مانع از انجام امورات عادي مردم در ادارات و نهادها وسازمان‌هاي مختلف مي‌شود. البته اين موضوع برگرفته از جناح مداري امورات كشور است. به عبارتي ساده تر كاركنان و مديران مياني در دستگاه‌هاي مختلف به سبب نداشتن انگيزه سياسي! و يا مشخص نبودن وضعيت كاري خود پس از انتخابات جديد، نسبت به تعهدات و وظايف پرسنلي خود بي اهميت مي‌شوند.

حال دراين بين چقدر خسارت و هزينه از وقت و مال مردم صورت گيرد مهم نيست! . پس ازارامش نسبي جامعه و خوابيدن تب انتخابات شاهد رخوت در امورات اجرايي كشور به سبب مشخص نبودن كابينه بعدي هستيم!. اما بازاين پايان كار نيست، وپس مشخص شدن تغييرات در كابينه و روي كارآمدن وزرا و مديران جديد بارديگر شاهد معطلي امورات به سبب جابه جايي و احتمالا تغييرات اتوبوسي در سازمان‌ها و نهادهاي مختلف هستيم.

به هر وزارتخانه و اداره و سازماني كه مراجعه كنيد متوجه انتظار و معطلي حاكم برآنها خواهيد شد كه همگي چشم بر مشخص شدن وزير و يا مدير جديد دوخته ‌اند. چرا كه خود را قائم به شخص و سياست مي دانند و اهميتي به انجام وظيفه ندارند!

هرچه مقدار وابستگي و تعداد ارباب رجوع به اين سازمان‌ها بيشتر باشد، معطلي و سردرگمي ها بيشتر خواهد شد. شوراي شهر به عنوان نهاد مستقيم تصميم گيري درمورد امورات شهر وخدمات شهري به مردم ازبي سروساماني غيرقابل باوري در رنج است. شهرداري و نواحي تحت امر آنها هيچيك درراستاي وظايف محوله پاسخگو نيستند. صدور مجوز‌ها، امضاء قراردادها، وضعيت پيمانكاري‌ها، صدور و رسيدگي اسناد مالي و... همه معطل مشخص شدن وضعيت شورا و شهردار جديد است.

آيا درتمام دنيا اين چنين دراز مدت وضعيت امورات خدماتي و اجرايي كشور تحت تاثير جابه جايي‌هاي سياسي قراردارد.مشكل ازماست كه برماست! ماهيت و اصالت دستگاه‌ها و امورات اجرايي كشور بايد برمحور خدمت و انجام وظيفه درامورات مختلف مردم باشد. به عبارتي ساختار اجرايي و خدماتي كشور ما برپايه خدمت رساني نيست، بلكه تحت تاثير جناح گرايي سياسي قرار دارد و سياسيون به اين مراكز به چشم پايگاه‌هاي قدرت مي‌نگرند!

مسلماً تازماني كه چنين رويكردي برساختار اجرايي و خدماتي كشور غالب باشد، نبايد انتظار توسعه و ارتقاي كيفي امور را داشت. چرا كه كيفيت امور و ساختار خدمت رساني دركشورما در گروي سياست بوده و به ابزاري به دست سياسيون تبديل شده است. ضعف فرهنگ سياسي تاكنون خسارات و هزينه‌هاي فراواني بر منافع ملي كشور وارد ساخته است، اما به جاي اينكه درصدد بهبود وضعيت باشيم شاهد افول روزافزون آن در عرصه‌هاي مختلف هستيم.

ابراز اميدواري ازبهبود اين وضعيت كمي رويا پردازي است، حداقل بايد اميدوار بود هرچه زودتر تكليف كابينه و وضعيت مديريت شهري مشخص شود تا بلكه وضعيت به شرايط عادي برگردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار