به دلیل ضعف نظارت‌ها در روند اجرای پروژه مسکن مهر، اغلب واحدها در شهرهای اردبیل یا خالی از سکنه مانده و یا به صورت نیمه‌کاره و بدون پایان کار ساکنان را پذیرا شده است.
کد خبر: ۴۸۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷ 02 September 2017
به گزارش تابناک اردبیل، مسکن مهر زمانی خبر خوش خانه‌دار شدن بود. خیل عظیمی از جوانان و خانواده‌های نیازمند به کافی‌نت‌ها مراجعه کردند تا در سامانه مسکن مهر ثبت‌نام کنند.

جوانان مجردی که در آرزوی خانه‌دار شدن و سپس تشکیل زندگی بودند در همان ابتدای طرح از ثبت‌نام در مسکن مهر بازماندند اما هنوز جای امیدواری برای خانواده‌های با درآمد پایین و متوسط بود که از اجاره‌نشینی رها شوند.

در استان‌های محرومی مانند اردبیل که درآمد مردم کمتر از نصف میانگین کشوری است، خبر مسکن مهر شوک شیرینی بود که می‌توانست آرزوی خانه‌دار شدن خیلی‌ها را برآورده سازد.

با این وجود نه تنها مهر مسکن دولت نهم و دهم به دل ننشست، بعدها اخبار مسکن‌های روی دست مانده و مازاد در کشور موجب شد تا طرح واگذاری و فروش مجدد مسکن‌های فاقد طرفدار در کافی‌نت‌ها بپیچد.

مکان‌یابی اشتباه و سکوت مسئولان وقت

یکی از معضلات مسکن مهر اردبیل مکان‌یابی اشتباه آن بود. اقدامی که تمامی ضرورت‌های ایجاد زیرساخت و روساخت مسکن مهر را به مشکل و حتی مخاطره انداخت.

برنامه ریزان مسکن مهر از احداث مسکن در خارج از محدوده شهر، در زمین نامناسب و بدون تدبیر زیرساخت‌های موردنیاز سکونت ابایی نکردند و با وجود نقد رسانه‌ها هیچ مسئولی در زمان مکان‌یابی مسکن مهر اردبیل لب به اعتراض نگشود.

یکی از مالکان مسکن مهر در شام اسبی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه زمانی که مسکن مهر احداث شده به هیچ یک از امکانات از جمله نانوایی، بقالی، مدرسه، مسجد و مواردی از این دست توجه نشده و بعدها برخی امکانات را ایجاد کرده‌اند.

مطابق این اظهارات در وضعیت فعلی بعد از گذشت نزدیک به هشت سال از اخبار مسکن مهر همچنان روساخت‌های بهداشت و درمان، آموزش و تفریح و ورزش در اغلب شهرک‌های مهر اردبیل ایجاد نشده است.

هزینه چند برابری بودجه استان برای مسکن فاقد کیفیت

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از بابت احداث مسکن مهر اردبیل دولت دو هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

محبوب حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد:  سهمیه مسکن مهر اردبیل در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۴۱ هزار و ۳۷۷ واحد بود که از این تعداد ۲۵ هزار و ۸۷۱ واحد در دولت تدبیر و امید به اتمام رسیده است.

تمامی هزینه کرد موجب نشد تا بیش از ۴۱ هزار خانوار صاحب خانه شوند، امروز کیفیت نامطلوب مسکن مهر خبر از تداوم بی‌توجهی به این پروژه و ضعف نظارت‌ها می‌دهداین اظهارات در حالی است که  مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان اردبیل معتقد است برای ساخت‌وساز مسکن مهر دولت هزینه نمی‌کند اما برای تأمین زیرساخت‌ها از جمله در زمینه مدرسه سازی هزینه‌هایی صورت گرفته است.

شهرام باباجانی تأکید کرد: علاوه بر این در آماده‌سازی مسکن مهر نیز کمک‌هایی صورت گرفته و در مجموع به‌رغم فشارهای مالی تلاش بر این بوده در آن دسته از مسکن‌هایی که توسط راه و شهرسازی احداث می‌شود، تمامی ملزومات احداث مسکن رعایت شود.

هزینه دو هزار میلیارد تومانی مسکن مهر که فرجام خوش خانه‌دار شدن برای عده کثیری نداشت، در حالی تحمیلی از سوی دولت دهم به یازدهم بود که اعتبارات عمرانی استان اردبیل در سال جاری آن هم با رشد سه برابری ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

تمامی هزینه کرد موجب نشد تا بیش از ۴۱ هزار خانوار صاحب خانه شوند، امروز کیفیت نامطلوب مسکن مهر خبر از تداوم بی‌توجهی به این پروژه و ضعف نظارت‌ها می‌دهد.

تخلف تعاونی‌ها سد نمی‌شود

مسکن مهر چندان روی خوش نظارت بر خود ندیده است. چه در زمان جذب متقاضی و سپس مکان‌یابی و چه در زمان ساخت. امروز فرایند ضعف نظارت‌ها موجب شده همچنان مسکن مهر عذابی برای خریدار در آرزوی مسکن باشد.

بطوریکه مدیرکل راه و شهرسازی استان دلیل عدم سکونت ساکنان در مسکن مهر و عدم استقبال از خانه‌های آماده را ضعف کیفی آن دانست و گفت: این ضعف کیفی در واحدهای سری ساخت تعاونی‌ها دیده می‌شود.

محبوب حیدری در پاسخ به این سؤال که بالاخره تکلیف نظارت بر تعاونی بر عهده کدام نهاد است، پاسخ مشخصی نداد و تنها به این اظهارات بسنده کرد که راه و شهرسازی پروژه‌های مسکن خود را به درستی تکمیل کرده و در یک سال اخیر اجازه ندادیم مسکن نیمه‌کاره افتتاح شود.

وی به ضرورت آماده‌سازی، محوطه‌سازی و نصب آسانسور در برخی پروژه‌ها اشاره کرد و گفت:برخی واحدها بدون آماده‌سازی و تکمیل، تحویل شده است.

از سویی مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی استان یکی از دلایل رفتار تعاونی را آورده متقاضی عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه هزینه ساخت افزایش یافته و متقاضی قادر به تأمین مالی نبوده، مسکن نیمه‌کاره تحویل شده است.

باباجانی تصریح کرد: ۸۰ درصد مسکن مهری که توسط تعاونی‌ها احداث شده نه تنها پایان کار ندارد بلکه بر اساس قوانین سکونت در آن صحیح نیست و متأسفانه مجموعه فشار مالی مالک از یک سو و بی‌توجهی تعاونی‌ها از سوی دیگر موجب شده مسکن ناقص تحویل شود.

ساخت‌وساز اصولی به نفع مردم است

بسیاری از ساکنان مسکن مهر و یا مالکانی که منتظر تکمیل واحدهای خود هستند از کیفیت مسکن مهر اردبیل ابراز گله‌مندی می‌کنند. بطوریکه در مشگین شهر اغلب واحدها خالی مانده و حتی مالک رغبتی به سکونت ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان معتقد است اگر ساخت‌وساز مسکن مهر اصولی بود بی‌شک منافع قابل‌توجهی داشت اما در وضعیت فعلی کیفیت مطلوبی ندارد.

حیدری تأکید کرد: مشکلات کیفی مسکن مهر استان اردبیل غیرقابل‌انکار است اما تلاش بر این است تا پایان سال پرونده مسکن مهر اردبیل بسته شود.

مسکن مهر اردبیل در آشفتگی نظارت‌ها به دنبال تکمیل و تنها تحویل کلید برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است. به درستی مشخص نیست پیامد بی‌توجهی به کیفیت احداث مسکن مهر پنج یا ۱۰ سال بعد چه خواهد بود و آیا وعده خانه‌دار کردن دولت‌ها ساختمان‌هایی است که هنوز درحداقل امکانات با کمبود مواجه هستند.منبع/ مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار