ورود پساب های صنعتی ارمنستان به ارس موجب شده تا سرطان در منطقه مغان موجب مرگ هزاران نفر شود.
کد خبر: ۴۹۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ 11 September 2017

به گزارش تابناک اردبیل، موضوع آلودگی رود ارس به حدی جدی و حائز اهمیت است که آبان‌ماه سال 1393 معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست کشور به صراحت و با تأیید آن اظهار کرد: مسؤولیت این موضوع بر عهده کشور ارمنستان بوده و لازم است دولت آن کشور برای رفع این آلودگی اقدام کند.

آلودگی رود ارس که منبع شرب اهالی سه شهرستان شمالی استان اردبیل است، به موضوع مهمی در میان مسؤولان، مردم و محافل عمومی و رسانه در چند سال اخیر تبدیل شده، اما هنوز راهکاری اساسی برای آن اندیشیده نشده است.
تضاد در اظهارات مسؤولان
علاوه بر مطرح شدن آلودگی رود ارس از سوی رئیس سازمان محیط زیست کشور، در تیرماه 1394 کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده وقت مردم اردبیل در مجلس نیز از ورود فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم ارمنستان به رود ارس خبر داد و حیات ساکنان آن حاشیه از رود ارس را پرخطر دانست و گفت: این مهم عامل اصلی مرگ و میر در دشت مغان شده است.

اما چندی از این اظهارات نگذشته بود که برومند نماینده سابق پارس‌آباد در مجلس با رد این شایعات تصریح کرد: اخیراً یکی از نمایندگان مجلس در استان اردبیل از ورود فاضلاب‌ها و پسماند صنعتی ارمنستان به رود ارس خبر داده که این امر شایعه‌ای بیش نبوده و تشویش اذهان عمومی را به دنبال داشته است.

اسلام مجد رئیس مرکز بهداشت گرمی مغان نیز در این زمینه گفت: تا به این لحظه با توجه به نتایج آزمایشات میکروبی و شیمیایی، مشکل بهداشتی نداریم، اما در اسرع وقت بار دیگر نمونه‌هایی را برای آزمایش‌های ویژه به آزمایشگاه مرجع استان می‌فرستیم.
وضعیت رود ارس زیر حد استاندارد است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این زمینه گفت: وضعیت بهداشتی رود ارس زیر حد استانداردهای لازم بوده و لازم است در این زمینه تصمیمات اساسی اتخاذ شود.
محمد خداپرست اظهار کرد: ما از طریق سیستم پایشی که در سد ارس داریم، به صورت دائمی اقدام به نمونه‌برداری  می‌کنیم اما برای افزایش اطلاعات درباره وضعیت رود باید از تکنولوژی‌های بروز پایش بهره گرفت.
وی با بیان اینکه در نظر داریم طرح یکپارچه پایش و نمونه‌برداری رود ارس از آذربایجان غربی و شرقی تا اردبیل را به مرحله اجرا درآوریم، گفت: با راه‌اندازی این سیستم یکپارچه به صورت آنلاین هر سه استان و سازمان مرکزی، وضعیت آب رود ارس را کنترل خواهند کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: سیستم پایش و نمونه‌برداری آلودگی استان اردبیل که در ورودی سد ارس در شهرستان پارس‌آباد نصب شده، نیازمند ارتقا است و در آینده نزدیک با تأمین اعتبار اقدام به نصب دستگاه اندازه‌گیری سموم پیشرفته خواهد شد.
وی همچنین از جلوگیری آلودگی رود ارس از سمت استان اردبیل در ایران خبر داد و افزود: با توجه بر لزوم حفاظت از محیط زیست، این اداره از هرگونه آلودگی صنعتی و غیرصنعتی رود ارس توسط واحدهای تولیدی پارس‌آباد جلوگیری می‌کند و به صورت مکرر خروجی و پس‌آب واحدهای تولیدی منتهی به ارس کنترل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، مسؤولان استان اردبیل نباید منتظر بمانند ارمنستان اقدامی برای رفع معضل ورود پس‌آب‌های صنعتی به رود ارس انجام دهد، زیرا هر لحظه و دقیقه بر میزان آلودگی زیست ‌محیطی منطقه به ‌دلیل ورود پس‌آب‌های صنعتی افزوده می‌‌شود و این مترادف با افزایش خطرات زیست محیطی در شمال استان است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار