محبوب حیدری گفت: جمعیت حاشیه‌نشینان در شهرستان اردبیل برابر با ۹۵ هزار و ۳۵۲ نفر بوده که ۶۷ درصد کل استان را به خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر: ۴۹۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱ 17 September 2017


به گزارش تابناک اردبیل؛ محبوب حیدری در جلسه بررسی ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در اردبیل اظهار داشت: ۳۰ درصد از مساحت شهری استان جزو محلات هدف بازآفرینی بوده و بر اساس سرشماری انجام شده جمعیتی بالغ بر ۱۴۱ هزار و ۴۱۳ نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان اردبیل با وجود جمعیت بالای آن برابر با ۱۴٫۸ است، گفت: اردبیل به دلیل کمبود اشتغال و آمار بالای بیکاری بین سال‌های ۸۵ تا ۹۰ کمترین میزان رشد جمعیتی را داشته که براساس آمار به مقدار ۳۵ درصد اعلام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی این استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر برای طرح بازآفرینی چهار شهرستان در اردبیل مصوب و دو طرح دیگر در دست بازنگری بوده و براساس آمار موجود چهار شهر دیگر در برنامه تهیه سال ۹۶ قرار گرفته است.

حیدری با بیان اینکه جمعیت حاشیه‌نشینان در شهرستان اردبیل برابر با ۹۵ هزار و ۳۵۲ نفر بوده که ۶۷ درصد کل استان را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: مساحت کل بافت‌های میانی ناکارآمد شناسایی شده در استان بیش از یک هزار و ۵۲۳ هکتار بوده و شهر اردبیل در این حوزه نیز عدد ۹۶۳ هکتاری را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی این استان اردبیل با تاکید بر اینکه محلات هدف بازآفرینی ۳۰ درصد مساحت شهرهای استان اردبیل را شامل می‌شود، تصریح کرد: در استان اردبیل ۱۵ محله حاشیه‌نشنین وجود دارد که حدود ۲۱٫۶ درصد از مساحت کل استان را از آن خود کرده است.

وی گفت: راه و شهرسازی استان تا کنون اقدامات بسیار خوب و مؤثری در حوزه بازآفرینی شهری در اردبیل انجام داده که اعطای تسهیلات بانکی، ساماندهی اطراف بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی، احداث مجتمع‌های تجاری، آزادسازی قسمتی از حریم بقعه و واگذاری آن به شهرداری اردبیل، برگزاری همایش بافت ناکارآمد میانی با دانشگاه و مدیران و کارشناسان نظام مهندسی، تامین اعتبار ۶۱ میلیارد ریالی پروژه‌های روبنایی و زیربنایی بازآفرینی و تامین اعتبار ۲۱ میلیارد ریالی برای آسفالت معابر در ۴ شهرستان استان از جمله آن به شمار می‌رود.

حیدری با تاکید بر ضرورت پیش‌بینی ردیف خاص اعتباری برای ساماندهی حاشیه شهرهای استان با اولویت اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال در سال ۹۷ از منابع ملی بیان کرد: انجام مطالعات جامع روستاهای واقع در حریم این شهرها با توجه به طرح‌های بالادست توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تشکیل کارگروه ماده ۹ قانون حمایت از احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در راستای حل مشکلات مربوط به املاک و اراضی، جایگزینی ضمانت در قالب سفته و یا سایر تضمین‌ها برای دریافت وام برای نوسازی و احداث واحدهای مسکونی در محلات هدف و پرداخت تخفیفات عوارض و نوسازی بافت فرسوده به شهرداری‌های استان بخشی از نیازهای استان در این حوزه است.

وی اظهار کرد: ساماندهی حاشیه رودخانه‌های داخل شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، خلخال و گرمی، تأمین سهمیه قیر در محلات هدف از سوی وزارت راه و شهرسازی و انجام آسفالت توسط شهرداری‌ها، تهیه و اجرای سند بازآفرینی بافت تاریخی چهار شهر اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال و پارس‌آباد، خرید خانه محله در اردبیل و غیره از دیگر پیشنهادات در امور بازآفرینی و نوسازی محلات در این منطقه به شمار می‌رود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار