پنج شرکت دولتی در استان اردبیل در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۹۵۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 18 September 2017
به گزارش تابناک اردبیل، هاشم مظفری با بیان اینکه در سال گذشته نیز هشت شرکت در لیست واگذاری قرار گرفته بود، افزود: در مورد کشت و صنعت مغان در سال گذشته هیچ اتفاقی رخ نداد و واگذاری به دلیل نبود مشتری انجام نشد.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان اردبیل با بیان اینکه قرار است 40 درصد سهام کشت و صنعت پارس نیز واگذار شود، گفت: واگذاری شرکت گاز استان به بخش خصوصی از لیست واگذاری‌ها خارج شده اما واگذاری شرکت غله و خدمات بازرگانی در قالب سیلوی جعفرآباد به ارزش 28میلیارد ریال ،جایگاه سوخت پارس‌آباد و خلخال هر کدام با 25 میلیارد ریال ، جایگاه سوخت مشگین‌شهر با 26 میلیارد ریال و شرکت غله و خدمات و بازرگانی منطقه هفت نیز با 42 میلیارد ریال واگذار شدند.
مظفری یادآور شد: امسال نیزپنج شرکت در لیست واگذاری‌ها قرار دارند که شامل شرکت کشت و صنعت و دامپروی مغان، شرکت کشت و صنعت پارس با 40 درصد سهام، مجتمع خدماتی نگین اردبیل، سیلوی اردبیل و جایگاه سوخت خلخال است که تاکنون مراحل واگذاری در برخی از این مجموعه‌ها انجام شده است.
وی با بیان اینکه نبود برش استانی در خصوصی‌سازی‌ها و همچنین نادیده گرفتن ظرفیت‌های استانی در فرایند واگذاری‌ها مشکلاتی را به وجود آورده است، افزود: پیشنهاد ما این است تا با در نظر گرفتن شرایط استان‌ها این واگذاری‌ها انجام شود که در این زمینه باید از ظرفیت تشکل‌های غیردولتی همچون اتاق بازرگانی استفاده شود.
مدیرکل اقتصاد و امور دارایی استان اردبیل یادآور شد: مقاومت برخی از مسئؤلان محلی و نمایندگان استان در مجلس در واگذاری‌ها مشکلاتی را به وجود آورده که در اجرای بند «د» سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی باید در این زمینه تجدید نظر شود تا از طریق درآمدهای حاصل از این محل منابعی به استان اختصاص یابد.
مظفری با بیان اینکه ارتقای بهره‌ وری این شرکت‌ها که اغلب زیان‌ده هستند می‌تواند مانع فروش آنها شود، گفت: کشت و صنعت مغان و همچنین کشت و صنعت پارس از جمله این مجموعه‌ هاست که به دلیل بهره‌وری پایین و تکنولوژی از رده خارج شده شرایط خاصی پیدا کرده، آنها به هیچ‌وجه مشتری ندارد و باید به دنبال راهکاری بود تا این ضعف‌ها و نقص‌ها برطرف شود.
وی به رویکرد جدید دولت در واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در این زمینه دستگاه‌های استانی باید به عنوان محرک اصلی عمل کنند و همکاران ما در دستگاه‌های اجرایی تولیت این کار را بر عهده بگیرند.
مدیرکل اقتصاد و اموردارایی استان اردبیل با بیان اینکه 10 جلسه در قالب کار گروه واگذاری استان و 49 جلسه در قالب واگذاری پروژه‌ها با 45 مصوبه در سال گذشته برگزار شده است، گفت: 6 مورد واگذری نیز در این زمینه به انجام رسیده ولی همچنان امیدواریم امکان واگذاری 72 مورد طرح‌های نیمه تمام در استان فراهم آید.
مظفری افزود: ورزش و جوانان با 29 جلسه و 14 پروژه قابل واگذاری، دانشگاه علوم پزشکی 2 مورد طرح قابل واگذاری، آموزش و پرورش با 4 طرح قابل واگذاری، فنی و حرفه‌ای یک طرح، جهاد کشاورزی 11 طرح، فرهنگ و ارشاد اسلامی هفت طرح و آب منطقه‌ای 2 پروژه در مسیر واگذاری دارند که امیدواریم تعیین تکلیف این موارد انجام شود.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان اردبیل به اصلاحیه جدید ماده 27 در واگذاری طرح ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این اصلاحیه 2دستگاه جدید به اعضای کار گروه شامل اتاق بازرگانی و مراجع قضایی اضافه شدند که انتظار می‌رود با حضور آنها شرایط سهل با تضمین‌های راحت‌تر در واگذاری این طرح ها به بخش خصوصی فراهم آید.
مظفری یکی از مشکلات اساسی را نبود جذب سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه فاینانس اعلام کرد و گفت: در این زمینه باید با تاکید مسؤولان استانی واگذاری‌ها به شکل خرید تضمینی انجام شود که در این باب نیز برخی از طرح های نیمه تمام به نظر می‌رسد جذابیت کافی برای جذب سرمایه‌گذار را ندارند.
91 طرح در سال گذشته در اولویت واگذاری بود که 51 مورد از این برنامه‌ریزی‌ها و واگذاری طرح ها تحقق پیدا کرده و بقیه در حال سپری شدن مراحل واگذاری است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار