مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ثبت جهانی قله سبلان در جایگاه یک اثر فرهنگی و طبیعی در مراحل اولیه بوده و در صورت تامین اعتبار لازم مطالعه ثبت این اثر شروع می شود.
کد خبر: ۴۹۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰ 23 September 2017
 
به گزارش تابناک اردبیل؛ کریم حاجی زاده  در نشست خبری با خبرنگاران استان افزود: این اثر در صورت ثبت جهانی اولین اثر طبیعی و فرهنگی جهان می شود .
 
وی بیان کرد: برای مطالعه ثبت این اثر 30 میلیار ریال اعتبار مورد نیاز است و قرار است هفت میلیارد ریال آن را سازمان میراث فرهنگی و هفت میلیارد ریال هم از اعتبارات استانی برای مطالعه این طرح اختصاص یابد.
 
او ادامه داد: در صوت تامین اعتبار مورد نیاز مطالعات این طرح یک تا 2 سال آینده تکمیل و برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارسال خواهد شد.
 
حاجی زاده با اشاره به افزایش تعداد ورودی مسافران خارجی به اردبیل افزود: تعداد مسافران خارجی بطور میانگین نسبت سال گذشته 12.5 درصد افزایش داشته و این نشان می دهد شیب ملایم مسافران خارجی به استان اردبیل در حال افزایش است.
 
وی با بیان اینکه بقعه شیخ صفی مهم ترین جاذبه گردشگری برای مسافران خارجی است گفت: بیشتر مسافران خارجی به قصد بازدید از بقعه شیخ صفی به اردبیل سفر می کنند و این جذابیت ناشی از ثبت جهانی این اثر تاریخی است که باعث شناخته شدن آن در کشورهای مختلف شده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: بعد از شیخ صفی اقلیم و طبیعت استان و مناطق گردشگری سرعین و مشگین شهر مهم ترین جاذبه گردشگری مسافران خارجی است که هر سال شاهد حضور آنها در این مکان ها هستیم.
 
حاجی زاده درباره آمار دقیق مسافران خارجی به استان افزود: مرجع آمار گردشگران از کشورهای آسیایی و اروپایی نیروی انتظامی است و آمار دقیقی در این مورد در دست نیست ولی در مرداد سال جاری از 38 کشور به اردبیل گردشگر آمده و بر اساس اعلام هتل سبلان هم در سه ماه اول سال 96 بیش از 700 اروپایی در این هتل اقامت داشتند.
 
وی همچنین با اشاره به معرفی جاذبه های گردشگری استان به گردشگران خارجی گفت: اداره کل میراث فرهنگی در تابستان امسال مناطق گردشگری را به مسافران معرفی کرد که مهم ترین این مناطق پل معلق مشگین و بقعه شیخ صفی اردبیل بود.
 
او در زمینه میزان ورودی گردشگران از جمهوری آذربایجان گفت: در 6 ماه اول سال جاری 191هزار و 76 نفر از این کشور وارد اردبیل شده اند که این میزان در سال گذشته 386 هزار و 75 نفر بود.
 
حاجی زاده با اشاره به برنامه های قابل اجرا برای گردشگری زمستانی نیز افزود: برای جذب گردشگران خارجی در فصل زمستان باید متولیان ورزشی برنامه های لازم درباره رویدادهای ورزشی را تدارک ببینند.
 
قله سبلان با ارتفاع 4811 متر در استان اردبیل واقع شده و هر سال در فصل های مختلف میزبان انبوه کوهنوردانی است که از سراسر کشور به دومین کوه مرتفع کشور صعود کرده و از زیبایی های آن لذت می برند.
 
سالانه بین 80 تا 100 هزار کوهنورد از مناطق مختلف کشور و برخی از کشورهای خارجی به قله 4811 متری سبلان صعود می کنند.
 
قله سبلان در جنوب مشگین شهر واقع شده و دارای سه پناهگاه در اضلاع مختلف است.
پل معلق مشگین شهر ، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی و وجود پیست اسکی آلوارس در 12 کیلومتری سرعین و شهر چشمه های بهشتی از جاذبه های گردشگری ، ورزشی استان اردبیل است.
 
مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از دیگر جاذبه های اردبیل هستند.
 
همچنین مقبره شیخ حیدر ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، سنگ نبشته های ساسانی ، قلعه های دیو ، قهقهه و کهنه در مشگین شهر ، قیز قلعه و شاه تپه در گرمی ، حمام سنگی در کوثر ، قلعه بوینی یوغون در نیر ، هفت تپه در خلخال و بناهای باستانی بازمانده از دوره های مختلف در گوشه و کنار این خطه نمونه هایی از تاریخ و فرهنگ این دیار است.
 
دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه های باستانی آناهیتا ، گورستان سنگی پیرازمیان ، کلیسای مریم مقدس ، کاروانسرای شاه عباسی ، شهر یئری ، شیروان دره سی ، عمارت آقازاده اردبیلی ، منطقه گردشگری کپز و ازناو ، منطقه حفاظت شده آق داغ ، ژئوپارک دربند مشکول ، گیلوان ، آبشارهای سردابه ، گورگور ، شورشورنه ، آق بلاغ (سیبیه خانی) ، دیز و نره گر و غارهای تاریخی لاهرود و هفت خانه از دیگر آثار قابل توجه هستند.
 
همچنین موزه مفاخر دینی ، موزه تخصصی باستان شناسی ، موزه چینی خانه مجموعه شیخ صفی ، موزه مردم شناسی ، موزه صنایع دستی و موزه تاریخ طبیعی اردبیل از دیگر جاذبه هایی است که گوشه هایی از تاریخ و تمدن این دیار را به نمایش گذاشته است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار