تجلی شور و شعور حسینی
همزمان با نهم محرم‌ در اجتماع عظیم تاسوعای حسینی در میدان عالی قاپوی اردبیل عاشقان حسینی نوای الدخیل یا اباالفضل(ع) و یاحسین(ع) سر دادند.
کد خبر: ۵۰۱۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ 30 September 2017
به گزارش تابناک اردبیل، همزمان با نهم ماه محرم اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی در میدان عالی قاپوی دارالعباس اردبیل برگزار شد و عاشقان حسینی از جای جای ایران اسلامی و حتی کشورهای خارجی خود را به میدان عالی قاپوی اردبیل رسانده بودند تا در این مراسم باشکوه شور و شعور حسینی را شاهد باشند.

میدان عالی قاپوی اردبیل و خیابانهای منتهی به این میدان امروز جایی برای سوزن انداختن نداشت و اقشار مختلف مردم از کودک و نوجوان تا پیرمردان و پیرزنان همه آمده بودند تا عشق و ارادت خالصانه خود را به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) و یاران باوفایش نشان دهند.
 

اردبیل در روز تاسوعای حسینی حال و هوای خاصی داشت و اشک و سوگ چهره عاشقان حسینی در اردبیل را درهم گرفته بود و هرکس با نیتی به این مراسم باشکوه و عظیم که همه‌ساله در اردبیل برگزار می‌شود، آمده بودند.

از مناطق روستایی گرفته تا توابع و بخشها و سایر استانهای کشور و همچنین کشورهای خارجی و اسلامی مردم خود را به اجتماع عظیم تاسوعای حسینی در اردبیل رسانده بودند و همگان با لباس مشکی و بیرقهای عزا به دست به یاد امام حسین(ع) و یاران باوفایش اشک ریخته و به سوگ نشستند.

نوای "الدخیل یا اباالفضل و یاحسین(ع)" در اردبیل پیچید

عاشقان حسینی که از ابتدای صبح خود را به میدان عالی قاپوی اردبیل رسانده بودند نوای یاحسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) سر دادند و عشق و ارادت خود را به حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش نشان دادند.

اجتماع عظیم تاسوعای حسینی در اردبیل از ساعت 13 در میدان عالی قاپوی این شهر آغاز شد، گرچه از ابتدای صبح عاشقان و شیفتگان مکتب حسینی اردبیل در میدان عالی قاپو و خیابانهای منتهی گرد هم آمده بودند تا بگویند که اردبیل پایتخت حسینیت است اما این گردهمایی در ظهر امروز به اوج خود رسید و مردم این دیار همواره در برگزاری مراسم‌ها و عزاداری ماه محرم زبانزد خاص و عام هستند.

اجتماع عظیم تاسوعای حسینی با قرائت قرآن توسط قاری برجسته استان اردبیل حسن علویان صدر آغاز گردید و بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوری در رابطه با فلسفه تاسوعای حسینی و ماه محرم به سخنرانی پرداخت.

در ادامه و بعد از ایراد سخنرانی، مداحی در این اجتماع عظیم در تاسوعای حسینی در اردبیل آغاز شد و مداحان برحسته استان به ترتیب نادر جوادی، عبدالله داداشی، سیدمحمد عاملی و مسعود غفرانی، کیوان افتخاری و عبدالحسین نجارباشی به مداحی پرداخته و همچنین غلامرضا هادی در وصف ماه محرم و تاسوعای حسینی شعر سرود.
 

"دارالعباس" غرق عزا شد

امروز جای جای اردبیل غرق در ماتم و عزا بود، حسینیان اردبیلی یکپارچه آمده بودند تا در ماتم و عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به سوگ بنشینند.

در این روز اشک از چشمان شیفتگان و عاشقان مکتب حسینی در اردبیل جاری بود و هرکس با نیتی آمده بود و این اجتماع عظیم و عزاداری را دری برای شفاعت و برآورده شدن حاجات خود می‌دانستند.

یکی از عاشقان حسینی در اردبیل اظهار داشت: من همه ساله به اجتماع عظیم تاسوعا در اردبیل می‌آیم و این مراسم بسیار باشکوه و ویژه است و به راستی که اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی در اردبیل زبانزد خاص و عام است.

این شهروند اردبیلی با اشاره به اینکه هرکس با نیت و حاجتی در این مراسم شرکت می‌کند، افزود: این اجتماعات و مراسمهای عزاداری سرمایه بزرگی برای ملت ایران است و نشان از ادامه نهضت عاشورا و تاسوعای حسینی است.

انعکاس اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی اردبیل از شبکه‌های سراسری

اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی در اردبیل طبق رسم همه ساله بارها از شبکه‌های سراسری به طور مستقیم و زنده پخش شده است تا اقشار مختلف مردم در اقصی‌نقاط دنیا این اجتماع حسینی در اردبیل را از طریق رسانه‌ها دنبال کنند.

امروز خبرنگاران مختلفی از رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی در اردبیل آمده بودند و لحظات و تصاویر به یاد ماندنی و تاریخی از این عزاداری باشکوه به ثبت رساندند.

به راستی که امروز اردبیل تجلی‌گاه شور و شعور حسینی بود، بیرقهای سیاه و عزا در جای جای دیار دارالعباس برافراشته شده بود و نوای یاحسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) در این دیار پیچیده بود.

علاوه بر اینکه در میدان عالی قاپو اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی برگزار شد و در نقاط مختلف این استان از روستاها گرفته تا بخشها و شهرستان نیز مراسمهای عزاداری باشکوهی برگزار شد و مردم استان اردبیل در این روز عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش نشان دادند.

توزیع احسان و نذری در اجتماع تاسوعا

طبق رسمی دیرین مردم ولایتمدار اردبیل در اجتماع بزرگ تاسوعای حسینی نذر و احسان توزیع می‌کردند و در گوشه گوشه این دیار مراسم احسان و نذری برپا بود.

ایستگاههای صلواتی نیز در مراکز و میدانهای مختلف راه‌اندازی شده بود تا در بین عاشقان حسینی نذر و احسان توزیع گردد.

آری اردبیل امروز حال و هوای معنوی خاصی به خود گرفته بود، جای سوزن انداختن در میدان عالی قاپو و خیابانهای منتهی به این میدان وجود نداشت، عاشقان و شیفتگان مکتب حسینی همه و همه آمده بودند تا بگویند که نهضت عاشورا تا به همیشه در دلهای حسینی ما محبوس و مصون می‌ماند.

و در این میان مردم متدین و حسینی اردبیل با برافراشتن بیرقهای سیاه عشق و ارادت خود را حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش نشان دادند و فردا نیز اجتماع عظیم عاشورای حسینی  در همین میدان عالی قاپوی اردبیل برگزار می‌شود تا باری دیگر عشق و دلدادگی دیگری در تاریخ محرم اردبیل ثبت شود.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار