کد خبر: ۵۰۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 30 September 2017

 روز تاسوعا است. درست یک روز مانده به غوغای کربلا که حسین (ع) در مقابل لشکر کفر یاران اندک خود را به صف کرد.

روز تاسوعا است و چشم‌ها در سوز حسین(ع) می‌گرید و سینه‌ها از مظلومیت سردار کربلا در خون و آتش است.

دسته‌دسته مردم در معابر شهر به حرکت درآمده‌اند. شمع‌های سفیدرنگ در دست و بر دوش. همهمه‌ای انگار بر شهر سایه افکنده است.

شمعی کوچک در سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) روشن می‌شود. نور گرم بر روی اشک سرد و بی‌رنگ سایه انداخته است. لب‌ها به زمزمه درمی‌آید. یا حسین (ع) دریاب ما را.

شمع گردانی رسمی هزارساله در اردبیل

مقابل مسجد دسته‌دسته می‌آیند و می‌روند و شمع‌ها روی هم روشن می‌شود. بیش از هزار سال است که اردبیلی‌ها در روز تاسوعا آرزو و حاجت خود را پیرامون شمع‌های سفیدرنگ زمزمه می‌کنند. شعله‌های نارنجی حالا مملو شده از دردها، حسرت‌ها، آرزوها و نیازها.

شمع گردان‌ها در سکوت و پای پیاده به مساجد رفته و در سکوهای تعبیه شده شمع روشن می‌کنند. رسم «شام پای لاما» بیش از هزار سال قدمت دارد و در روز تاسوعا عاشقان حسین(ع) و مریدان به درگاهش را در آستانه در مساجد به دعا وامی‌دارد.

پژوهشگر تاریخ اردبیل به خبرنگار مهر گفت: از گذشته اردبیلی‌ها در روز تاسوعا آیینی را برگزار می‌کنند که به نوعی عرض ارادت به امام حسین(ع) و طلب شفاعت از قهرمان کربلا است.

بیوک جامعی تصریح کرد: رسم شمع گردانی به حدی ریشه و سابقه در تاریخ این شهر دارد که در کتب تاریخی به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه در این رسم دیرینه هر شهروند طالب حاجت در ۴۱ مسجد شمع روشن می‌کند، اضافه کرد: شمع گردانی با هدف طلب شفاعت از امام حسین (ع) انجام می‌شود.

به گفته پژوهشگر تاریخ اردبیل شمع گردانی اغلب با پای پیاده انجام شده و از صبح روز تاسوعا تا نماز مغرب ادامه دارد.

جامعی افزود: شمع گردانی توسط هر شهروندی اعم از زنان یا مردان می‌تواند انجام شود و یکی از رسوم قدیمی شهر اردبیل است.

۴۱ مسجد به نشانه اولین مساجد شهر

بر دوش پیرمرد کهنسالی توبره کوچک ساخته شده از تکه‌های گلیم و فرش دیده می‌شود. ۴۱ عدد شمع در داخل توبره کوچک که دو قسمت دارد ردیف شده است. رسم شمع گردانی به حدی از سابقه تاریخی برخوردار است که از گذشته توبره‌های کوچک مخصوص شمع گردانی با گلیم و فرش تهیه می‌شد و مردان بر دوش و زنان بر روی بازو می‌انداختند.

به گفته شهروند اردبیلی شمع گردانی با روشن کردن شمع در ۴۱ مسجد همراه است. دلیل انتخاب ۴۱ مسجد به این موضوع بازمی‌گردد که در گذشته تعداد کل مساجد شهر اردبیل ۴۱ مورد بوده و در واقع شمع گردان در تمامی مساجد شمع روشن می‌کرد.

حمیدرضا رستم پور تصریح کرد: روشن کردن شمع در ۴۱ مسجد به همین دلیل ماندگار شده و امروز هر اردبیلی حاجت و نذری دارد یا برای ادای آن و یا بعد از رسیدن به حاجت شمع گردانی می‌کند.

وی افزود: شمع گردانی در بین اردبیلی‌ها از احترام ویژه برخوردار است و یکی از سنت‌های تاریخی عزاداری در اردبیل محسوب می‌شود.

آیین‌های اصیل عزاداری جاذبه‌های گردشگری مذهبی

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل معتقد است آیین‌های اصیل عزاداری می‌توانند به جاذبه‌های گردشگری مذهبی تبدیل شوند.

آیین‌هایی همچون طشت گذاری، عزاداری محلات شش‌گانه و شمع گردانی از غنای تاریخی و فرهنگی برخوردار بوده و می‌بایست در سطح گسترده معرفی شودکریم حاجی‌زاده با اشاره به آیین‌های تاریخی عزاداری در اردبیل در گفتگو باخبرنگار مهر متذکر شد: اردبیل در گردشگری مذهبی قابلیت‌های متعددی داشته و همواره در عزاداری‌های ماه محرم به ویژه در دهه نخست ماه، شاهد حضور انبوه مسافران و گردشگران به اردبیل هستیم.

وی تأکید کرد: در محرم امسال حتی گردشگران خارجی نیز به اردبیل سفرکرده‌اند و با اشتیاق قابل‌توجهی خواستار اطلاع از چندوچون و فلسفه آیین‌های عزاداری هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان متذکر شد: آیین‌هایی همچون طشت گذاری، عزاداری محلات شش‌گانه و شمع گردانی از غنای تاریخی و فرهنگی برخوردار بوده و می‌بایست در سطح گسترده معرفی شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز به غنای تاریخی و فرهنگی عزاداری‌ها در اردبیل اشاره و به خبرنگار مهر گفت: نیازمند معرفی گسترده عزاداری اردبیل هستیم.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده با اذعان به سابقه تاریخی آیین شمع گردانی افزود: اردبیلی‌ها در روز تاسوعا این رسم دیرینه را با هدف حاجت طلبی از بارگاه امام حسین (ع) اجرا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آیین‌های تاریخی عزاداری در اردبیل گواه ارادت قلبی دیرینه مردم این شهر به امام حسین (ع) است.

شمع‌ها در سوگ تو روشن شده یا حسین(ع)، روزی که به مقتل کفر می‌روی روح آزاده‌ات دستگیر ناتوانی‌های ما باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار