مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل
طرح انتقال آب از حوزه رودخانه قزل اوزن به اردبیل یکی از راه های تامین آب استان است که در مرحله مطالعات نهایی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۰۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 02 October 2017
 
به گزارش تابناک اردبیل، اصغر سلیمان زاده افزود: برای اینکه این استان در آینده با بحران کم آبی مواجه نشود چندین طرح برای تامین آب در دست اجرا و مطالعه است که از جمله ان انتقال آب از حوزه قزل اوزن به استان به میزان 50 میلیون متر مکعب می باشد.
 
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح نیاز است 110 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد.
سلیمان زاده گفت: تکمیل برج های آبگیر سد یامچی نیر ،انتقال آب از سد شهریار میانه در حوزه قزل اوزن ،ساماندهی و جمع آوری چاه های داخل شهر و انتقال آن به مخزن شورابیل و همچنین انتقال آب از چشمه گورگور طرح هایی هستند که در صورت اجرا می توان مشکلات آب استان را مرتفع کرد.
 
وی با اشاره به تهیه طرح جامع تامین آب شرب اردبیل افزود: در طرح جامع تامین آب شهرهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین در افق 1425 بیش از 92/3 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز مدنظر است .
 
سلیمان زاده گفت: این نیاز براساس آمار جمعیتی و سرانه آب مورد نیاز در شهرها به میزان 220 لیتر و در روستاها 140 لیتر پیش بینی شده به طوری که هم اکنون برای تامین آب شرب اردبیل 30 میلیون مترمکعب از سد یامچی و 15 میلیون مترمکعب از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می شود.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل به وجود چشمه ها و چاه های متعدد در دشت اردبیل اشاره کرد و گفت: براساس آخرین ارزیابی ها در سال 1425 با 49 میلیون مترمکعب کمبود و کسری آب روبرو خواهیم بود که انتقال آب بین حوزه ای می تواند بخشی از این مشکل را برطرف کند.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از حل مشکل تخلیه فاضلاب روستاهای بالادست یامچی و همچنین شهر نیر به مخزن سد با تدابیر مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی خبر داد و گفت: با تدبیر مناسب تا حدود زیادی این آلودگی ها برطرف شده است.
 
سلیمان زاده به سرازیر شدن روان آب های آلوده به کودهای شیمیایی به این سد اشاره کرد و افزود:: تصفیه خانه آب شرب اردبیل در حال حاضر امکان هوادهی و ارتقای کیفیت آب شرب را ندارد و باید هر چه زودتر تصفیه خانه مدل دوم و برج آبگیر در سد یامچی تکمیل شود.
 
وی در مورد احداث برج آبگیر و ضرورت سرعت گرفتن اجرای آن تصریح کرد: در این طرح انتقال به روش ثقلی انجام می شود و با برداشت آب از لایه های مختلف تلاش بر ارتقای کیفیت آب شرب اردبیل جدی است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: این طرح 72 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا یکسال اینده به بهره برداری برسد .
 
هم اکنون آب آشامیدنی شهر حدود 600هزار نفری اردبیل و 50 روستای اطراف از سد کشاورزی یامچی در نزدیکی شهر نیر تامین می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار