خود نانوایان، کیفیت نامطلوب آرد توزیعی را از جمله دلایل نامطلوب بودن کیفیت نان پخته شده معرفی می کنند؛ دلیلی که حتی عدم مهارت برخی از نانوایان در پخت نان را نیز در خود مستتر کرده است.
کد خبر: ۵۱۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸ 21 October 2017

به گزارش تابناک اردبیل، نان به عنوان مهم‌ترین کالا در سبد غذایی مردم محسوب می شود و این محصول همواره بیشترین سهم در هرم غذایی هر خانواده ای را به خود اختصاص داده؛ این در حالی است که کیفیت نان تولید شده در اردبیل چندان مطلوب نبوده و در طول سال‌های گذشته همواره اعتراض شهروندان را به همراه داشته است.

در این خصوص خود نانوایان، کیفیت نامطلوب آرد توزیعی را از جمله دلایل نامطلوب بودن کیفیت نان پخته شده معرفی می کنند؛ دلیلی که حتی عدم مهارت برخی از نانوایان در پخت نان را نیز در خود مستتر کرده است.

در همین خصوص بهنام اسماعیل زاده رئیس اتحادیه نانوایان استان اردبیل نیز با تایید اظهارات نانوایان، در خصوص دلایل نامطلوب بودن کیفیت پخت نان اظهار کرد: کارخانه‌هایی که گندم را به آرد تبدیل می کنند، ابتدا گندم‌ را نول‌کشی کرده و مغز آن را برمی‌دارند، سپس پوسته گندم‌ راه به آرد تبدیل می کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان با بیان اینکه متاسفانه مسئولان مربوط، هیچ نظارتی بر فعالیت کارخانه‌ها ندارند گفت: گندم برای تبدیل شدن به آرد به صورت کامل در اختیار کارخانجات قرار می گیرد که در اینجا لازم است نهادهای مسئول از جمله شرکت غله، اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و دیگر نهادها، بر نحوه تبدیل شدن این گندم‌ها به آرد نظارت داشته باشند.

بهنام اسماعیل زاده  اظهار کرد: اگر گندم به صورت کامل به آرد تبدیل شود، قطعا کیفیت نان عرضه شده به مردم نیز بسیار بهتر خواهد بود.

وی در خصوص استفاده نانوایان از جوش شیرین در پخت نان نیز اظهار کرد: استفاده از جوش شیرین برای نان کلا لغو شده است و به جرات می‌گویم که ۲ درصد نانوایان ما هم، از جوش شیرین استفاده نمی کنند.

در همین خصوص علی نوبخت مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل نیز با بیان اینکه گندم هایی که به کارخانجات جهت تبدیل شدن به آرد ارسال می شود، کیفیت بالایی دارند گفت: در خصوص اینکه این کارخانجات مغز گندم را خارج می کنند باید متخصصین این حوزه اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه اداره استاندارد، سازمان بهداشت و …، نظارت لازم بر آردهای تولید شده را دارند گفت: البته در کیفیت نان عرضه شده به مردم علاوه بر آرد، عوامل مختلفی از جمله میزان توانمندی نانوا، زمان جا افتادن خمیر و…، نیز دخیل است.

نوبخت با اشاره به وجود ۱۳ کارخانه آردسازی در سطح استان و ۷ کارخانه در سطح شهر اردبیل اظهار کرد: نانوایی‌ها در خرید آرد از کارخانجات آزادند و اگر کیفیت آرد کارخانه‌ای را مطلوب نمی‌بینند، می توانند آرد مورد نیاز را از کارخانه دیگر تهیه کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: هرچند کیفیت پخت نان در اردبیل به حد مطلوب و عالی نرسیده است اما باید اذعان کرد که در طول سال‌های گذشته، کیفیت پخت بهتر شده است.

در هر حال با توجه به اینکه نان به عنوان یکی از اصلی‌ترین کالاها در سبد غذایی خانواده‌های اردبیلی به شمار ‌می‌رود و البته این استان نیز به عنوان قطب تولید گندم به حساب می آید، تولید و پخت نان با کیفیت، حداقل‌ انتظاری است که شهروندان دارند و در این خصوص لازم است مسئولان مربوطه با نظارت دقیق بر کارخانه‌های تولید آرد و نیز نانوایی‌ها، بتوانند در این مسیر گام‌های موثری بردارند.

انتهای پیام/سبلان ما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار