رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل اعلام کرد؛
اخوان اکبری اعلام کرد:استان در کل آمار سرطانها، ردیف 13یا14 کشور ولی در سرطان گوارش دارای رتبه نخست کشوری است.
کد خبر: ۵۲۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶ 08 November 2017
 به گزارش تابناک اردبیل، دکتر اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار داشت: مصرف بی رویه نمک، گوشت قرمز، سیگارو مصرف کم میوه و سبزیجات از مهمترین عوامل موثر بر ابتلا به سرطان گوارش در ایران و اردبیل است.

وی با بیان اینکه فرهنگ پیشگیری از سرطان می بایست در سبک زندگی سالم بین آحاد جامعه قرار گیرد اظهار کرد: شیوع سرطان در کشور از میانگین جهانی پائین تر است و در استان اردبیل نیز شیوع کلی سرطان از متوسط کشوری کمتر است.

وی بیان کرد: آمار سرطان در اردبیل در سال 93 یک هزار و ، 802 مورد، در سال 94، دو هزار و 333 مورد و در سال 95نیز دو هزار و 412 مورد ثبت شده است.

اخوان اکبری در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه یکی از چالش های نظام سلامت کشور پیشگیری و درمان انواع سرطانهاست گفت: سرطان گوارش در ایران شایع بوده بطوریکه در جهان رتبه سوم را دارد و روند ابتلا به آن مثل سایر نقاط دنیا رو به افزایش است.

او گفت: مهمترین عوامل موثر بر ابتلا به سرطان گوارش در ایران و اردبیل عفونت Helicobacter pylori، گاستریت آتروفیک، سیگار، مصرف زیاد نمک، سطح سلینیوم پایین، مصرف زیاد گوشت قرمز، مصرف کم میوه و سبزیجات می باشد.

وی گفت: در حوزه بهداشت، غربالگری سرطان سینه و روده بزرگ و دهانه رحم در مراکز بهداشتی انجام می شود از جمله اقدمات دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص سرطان قرار داد با موسسه محک تهران می باشد که در تامین داروهای سرطان و پرداخت هزینه های بستری و خدمات رفاهی بیماران فوق فعالیت می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشریح کرد: بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل به عنوان قطب درمان سرطان در خصوص حمایت از بیماران سرطانی، با داشتن بخش شیمی درمانی و رادیوتراپی پیشرفته و بخش انکولوژی 28 تخته خدمات رایگان به بیماران ارایه می دهد ضمن اینکه در بیمارستان بوعلی اردبیل با 14 تخت فعال شیمی درمانی اطفال، ماهانه بطور متوسط 70تا 80 مورد شیمی درمانی اطفال انجام می گیرد.

وی اظهار داشت: بخش انکولوژی مرکز امام اردبیل با 28تخت فعال در سال 94 راه اندازی شده و ماهیانه به حدود 300بیمار خدمات ارایه می شود و شامل 99 درصد خدمات شیمی درمانی با فرانشیز سه تا 6 درصد می باشد و در بسیاری از موارد به لحاظ عدم تمکن مالی بیمار تمامی خدمات درمانی بصورت رایگان انجام می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به فرهنگ سازی لازم در جامعه افزود: متاسفانه فرهنگ پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر و استفاده از غذای سالم و رعایت سبک زندگی سالم و مولفه های موثر بر سرطان که در طی سالها تحقیقات و پژوهش محققان احصا شده در جامعه ما کمتر مد نظر قرار می گیرد و معضلاتی که جامعه و افراد را هنگام ابتلا به سرطان گریبانگیر می نماید آسیب های روحی و روانی و هزینه های غیرقابل جبران را به آحاد جامعه تحمیل می نمایند.

دکتر اخوان اکبری در رابطه با نگرانی های عنوان شده مبنی بر شیوع گسترده سرطان گوارش در پارس آباد افزود: آمارهای موجود نشانگر پایین بودن بروز سرطان در استان اردبیل از میانگین کشوری است و به تبع آن موضوع سرطان معده ، نرخ بالایی از ابتلا را داراست ولی اینکه شیوع سرطان معده در پارس آباد با سایر نقاط استان تفاوت دارد صحیح نیست چرا که بیشترین تعداد سرطان معده به نسبت جمعیت در استان متعلق به شهر اردبیل است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار