کد خبر: ۵۲۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 11 November 2017

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما به نقل از آران مغان، رود ارس به عنوان مهم‌ترین منبع تامین‌کننده آب دشت مغان این روزها بحران‌های شدیدی را پشت‌سر می‌گذارد، از یک‌سو آلودگی زیست‌محیطی این رود و از سوی دیگر روند رو به كاهش حقآبه منطقه مغان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که اهالي دلیل اصلی آن را سوء مدیریت مسئولان در دفاع از منابع آبی مغان عنوان می‌کنند.

رودخانه ارس سالیان سال است که منشا سرسبزی، نشاط و سرزندگی منطقه، باغات و مزارع مغان است. اما در سالهای اخیر به دلایلی نامعلوم آب آن کاهش یافته به حدی که هم اکنون این کاهش موجب نگرانی مردم مغان شده است.

اين نگراني اهالي مغان در حالي است كه اخبار ضدونقيضي نسبت به كاهش حقآبه اين منطقه به گوش مي رسد بطوري كه از مدتها پيش خبر انتقال آب ارس به دشت تبریز، شبستر و شبستر و اخيرا هم انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب ارس به اردبیل بر سرزبانها افتاده است.

///

در همين خصوص منصور قهرماني مدیر امور منابع آب مغان با گزارشي از وضعیت آب سدهای مغان و ارس از کاهش محسوس میزان آب این سدها در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: در مقایسه با سال گذشته میزان آب پشت سد ارس که ۴۳۰ میلیون متر مکعب بود، به ۳۳۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته که حدود ۲۳ درصد کاهش را تجربه کرده است و سد خدافرین نیز با ۲۴۸ میلیون متر مکعب در سال گذشته با ۳۳ درصد کاهش به ۱۶۵ میلیون متر مکعب در سال جاری تقلیل یافته است.

اما وزارت محیط‌زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان شمالی نيز با انتشار گزارش وضعیت منابع آبی این کشور، از کاهش 40 سانتی‌متری سطح آب رودخانه ارس «آراز» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج، سطح آب رودخانه ارس «آراز» در منطقه «نوروزلو» آذربایجان شمالی با 130 سانتی‌متر ارتفاع، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 8 سانتی‌متر و در بلندمدت 40 سانتی‌متر کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، اکثر قریب به اتفاق منابع آبی آذربایجان شمالی در وضعیت نرمال قرار دارند و تنها در رودخانه ارس «آراز» وضعیت بحرانی حاکم است. ارتفاع سطح آب رودخانه ارس «آراز» در منطقه مذکور در حالت نرمال باید در محدوده 170 سانتی‌متری باشد.

///

اين گفته هاي مدیر امور منابع آب مغان در خصوص كاهش آب سدهاي ارس و مغان و اذعان وزارت محیط‌زیست و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان شمالی مبني بر كاهش آب ارس در حالي است كه از سويي نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نيز از تصویب انتقال آب رود ارس به دشت شبستر و تبریز خبر داد و گفت: تصویب انتقال آب رود ارس به دشت تبریز و شبستر ۶۸۸ میلیون یورو سرمایه گذاری جذب خواهد کرد.

معصومه آقاپور افزود: این امر در سال ۹۱ به صورت کلیتی مطرح شده و مسکوت مانده بود و بنده از آذر ۹۵ پیگیر این قضیه شدم تا به نتیجه برسیم و مراحل مختلفی را طی کردیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس گفت: با این مصوبه ۱۸۸ میلیون مترمکعب آب وارد جریان خواهد شد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب بوده و بقیه آن وارد دریاچهارومیه انتقال می یابد و حدود ۷۰ درصد از برداشت آب های زیرزمینی نیز جلوگیری خواهد کرد.

////

از سويي در حالي رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در حاشیه دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با امام جمعه اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران اظهار كرد كه انتقال بین‌حوزه‌ای آب هیچ ایراد علمی و شرعی نداشته و در تمام دنیا قابل اجراست و وزارت نیرو موافق اجرای آن با هدف تامین شرب مناطق مختلف است كه پرویز کردوانی پدر كويرشناسي ايران مي گويد: انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه نه تنها باعث نابودی زیستگاه بکر ارسباران و خشک شدن دشت مغان خواهد شد بلکه هیچ تاثیری در ادامه حیات دریاچه ارومیه نخواهد داشت.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در حالي خبر از محفوظ بودن حق آبه اردبیل از رود مرزی «ارس» خبر مي دهد كه پدر كويرشناسي ايران برخلاف او هزینه انتقال آب از رودخانه ارس را بسیار سنگین بيان مي كند و مي گويد: اگر درصدی احتمال موفقیت این طرح وجود داشت من نیز از این طرح حمایت می‌کردم ولی این طرح به هیچ عنوان علمی و منطقی نیست.

جدال بر سر حقآبه رودخانه ارس منطقه مغان با استانهاي همجوار همچون آذربايجان شرقي در حالي است كه روز گذشته رضا كريمي نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی آب پاكي روي دست مردم مغان ريخت و در اظهار نظري جديد در گفتگو با خبرنگار مهر از اختصاص ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب ارس برای مصرف شرب اردبیل خبر داد و گفت: برای تأمین آب شرب اردبيل انتقال بین‌حوزه‌ای از دو حوزه ارس و قزل‌اوزن در دست پیگیری است و مطالعات انتقال آب ارس آغاز شده است.

///

انتظار مردم از نمايندگان مردم شهرستانهاي پارس آباد و بيله سوار و گرمي در مجلس شوراي این است كه در خصوص حقآبه منطقه مغان و اظهاراتي كه اخيرا از سوي نماينده مردم اردبيل و ديگر مسئولان در خصوص انتقال آب ارس به اردبيل كه ذهن افکار عمومی در منطقه مغان را به خود مشغول کرده است، شفاف سازی کنند.

ارس مهم‌ترين و پرآب‌ترين رودخانه شمالى ايران در منطقه آذربايجان است که از غرب جلفا تا پارس آباد مغان (استان اردبيل) در طول نوار مرزى ايران و جمهورى آذربايجان جريان دارد. ارس که در زبان آذربايجانى «آراز» گفته مى‌شود، پس از طى مسافتى، سرانجام به درياى خزر مى‌ريزد. در واقع ارس از دو شاخه مجزا، يکى از ارمنستان و ديگرى از ترکيه و رشته‌کوه‌هاى آرارات تغذيه مى‌شود و در محل زنگنه واقع در منتهى‌اليه شمال‌غربى ايران که مرز مشترک ايران و جمهورى آذربايجان و ترکيه است باهم تلاقى مى‌کنند. از آن پس، رودخانه ارس تا محلى به نام بهرام‌ تپه، به عنوان مرز مشترک دو کشور ايران و جمهورى آذربايجان امتداد مى‌يابد.

گزارش از مرتضي بري

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار