پس از سال ها خدا فرزند پسری برایشان داده بود، یکشنبه شب پدر و مادر نه چندان جوان کلی سور و سات برای جشن تولد یک سالگی علی کوچولو تدارک دیده بودند، آپارتمان نقلی مسکن مهری شان نیز آن شب پذیرای دوستان و آشنایان بود و فریادهای شاد میهمانان که علی کوچولو را برای فوت کردن شمع به شدت تشویق می کردند.
کد خبر: ۵۲۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴ 14 November 2017

تابناک اردبیل: پسرک شاد و شنگول به لب های گرد شده میهمانان چشم دوخته بود و درست وقتی که لب های کوچکش را برای فوت شمع غنچه کرد ناگهان اتاق بشدت لرزید، اولین نوری که خاموش شد شمع تولد یک سالگی علی بود، علی افتاد و فریادهای هراسناک مادر که زیر خاک و بتون ملتمسانه بدنبال غنچه لب های علی اش بود.

وقتی نیروهای امدادی در سپیده دم غم انگیز دوشنبه لایه های خاک و بتن را جابجا کردند به سختی توانستند پیکر بی جان کودک را از آغوش مادر که لبانش را بر لبان غنچه کرده کودکش فشار می داد جدا کنند.

سرپل ذهاب به تاریخ غم انگیزتر از سپیده دم دوشنبه را به یاد ندارد ، فریادهایی که از نیمه های شب تا خود صبح خاموش نمی شد، مادری که ناامیدانه با دست های خونین زیر تلی از خاک بدنبال کودکش بود، مردی که ملتمسانه به سمت نیروهای امدادی هجوم می آورد که زن و بچه هایش زیر خاک مانده اند و او تا ساعتی پیش فریادهای کمکشان را می شنید ، چقدر تقلا می کرد که به امدادگران اطمینان دهد که آنها هنوز زنده اند.

..و دخترکی که خاک از صورت مادر پاک می کرد که بیدار شو مادر، وقت مدرسه ام دیر شد تو که همیشه زودتر از من از خواب بیدار می شدی ، چه شده که امروز به خواب مانده ای مادر.

.. و غم انگیزتر اینکه در میان مرگ و گریه های جدایی ابدی شوهر، زنی جوان در میان خانه ویران خود و در حلقه امدادگران زن درد زایمان می کشید تا بشنود نخستین گریه نوزاد یتیمش را که با کمک امدادگردان چشم به جهان می گشود، غم انگیزترین تولد یک کودک.
حکایت سرپل ذهاب دیروز و امروز چیز دیگری است، حکایت پایان خوشی ها و آغاز روزی به درازی یک زندگی پر از غم و حسرت و خاطره.

زمین آن شب غضب آلود لرزید، همه چیز به هم ریخت، فاجعه بیشتر از آن چیزی بود که تصور می شد و نیروهای امدادی که اول کاری غافلگیر شده بودند و کمبودهایی که برای کمک به زلزله زدگان بود.

مردمی که تا صبح برای عزیزان از دست رفته شان مویه می کردند اکنون حقیقت تلخ جدایی را پذیرفته اند و دیگر به فکر حیات و تداوم زندگی غم انگیزشان هستند، آنها نیاز به کمک دارند. هوای منطقه سرد است و چادر و پتو نیاز ضروری زلزله زدگان است. کودکان به شیر خشک نیاز دارند و آب معدنی از دیگر نیازهای ضروری است.

مردم کمی عصبانی اند و این طبیعت هر حادثه طبیعی است، آنها به جز عزیزانشان، زندگی خود و اندوخته تمام عمرشان را در یک چشم به هم زدن از دست داده اند و اکنون نیازمند توجه و کمک.

امدادگران از همان لحظه های ابتدایی حادثه مشغول کارند، دست خالی و یا با وسیله ، مردم شهر نیز به آنها پیوسته اند ، اکنون پس از ۲ روز نیروهای امدادی بیشتری وارد منطقه شده و کارها سرعت گرفته ولی هنوز نیاز به همیاری و همکاری هموطنان است.
بهرام غیبی ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل که همان شب زلزله با ۵۰ نفر از نیروهای امدادی به سرپل ذهاب رفته، گفت: عمق خسارت در سرپل زیاد است ، اغلب ساختمان ها فرو ریخته و غیر قابل سکونت شده اند.
وی افزود: کارهای جستجو و امداد و نجات اولیه تقریبا پایان یافته و از امروز کار آواربرداری و اسکان زلزله زدگان سرعت خواهد گرفت.
خبرنگاران ایرنا از سرپل ذهاب گزارش می دهند که هم اکنون نیروهای خدماتی و امدادی مشعول ارائه خدمت در این شهرستان هستند. نیروهای ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتطامی، هلال احمر، علوم پزشکی و اورژانس در این شهرستان حضور دارند و مشغول ارائه خدمات به مردم هستد.
با وجود اینکه از ساعات اولیه خدمات امدادی در مناطق زلزله زده آغاز شده اما ازدحام جمعیت و میزان نیاز مردم باعث شده خدمات جوابگوی نیاز مردم زلزله زده نباشد.

قطعی برق، آب، تلفن و گاز نیز از دیگر مشکلاتی است که مردم آسیب دیده با آن دست و پنجه نرم می کنند.

نیروهای امدادی و پرسنل نیروهای مسلح از صبح امروز کار امداد رسانی را آغاز کرده اند و نسبت به توزیع چادر، آب آشامیدنی و مواد غذایی بین مردم اقدام کردند.

استاندار کرمانشاه نیز گفت: آب و برق ۷۰ درصد شهر سرپل ذهاب وصل است ضمن اینکه طبق مصوبه شب گذشته در حضور وزیر کشور مقرر شده است مشکل ۳۰ درصد مناطق باقیمانده نیز امروز برطرف شود.

هوشنگ بازوند روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با مساعدت وزیر بهداشت حدود ۳۳ فروند بالگرد برای انتقال مصدومان امداد رسانی کردند و با این کمک بزرگ در عمل کاری که در چهار روز باید انجام می شد یک روزه انجام شد.

بازوند در خصوص نیازهای اصلی مردم زلزله زده نیز گفت: از آنجایی که در شرایط اسکان اضطراری هستیم به آب بسته بندی، چادر، پتو و مواد غذایی کنسرو و خرما نیازمندیم و از مردم می خواهیم در تامین این اقلام برای مناطق آسیب دیده کمک کنند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز در کرمانشاه گفت که بعد از وقوع زلزله در حوزه بهداشت و درمان، اقدام های اولیه در مناطق زلزله زده، اعزام مصدومان به مراکز درمانی و اعمال جراحی مورد نیاز انجام شده است.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی دوشنبه شب در جلسه ستاد بحران استان کرمانشاه افزود: تیم های بهداشت و حمایت های روحی و روانی در مناطق زلزله زده مستقر و تحت مدیریت استاندار و فرمانداران شهرستان های استان کرمانشاه هستند.

او گفت: همکاری بسیار خوبی در حوزه بهداشت و درمان از سوی دستگاه های اجرایی و نیروهای امدادی و نظامی در مناطق زلزله زده وجود دارد و مصدومان با ۲۰ فروند بالگرد به مراکز درمانی انتقال یافتند.

در این حال رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز صبح سه شنبه برای بازدید از مناطق زلزله زده عازم کرمانشاه شد و در فرودگاه این شهر تاکید کرد که دولت ، مردم و نیروهای مسلح با تمام توان و ظرفیت خود در کنار آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه خواهند بود تا هرچه سریع تر شرایط عادی زندگی را پیدا کنند.

حسن روحانی اظهار کرد: دیدار با مردم قهرمان استان کرمانشاه همواره جزو آرزوهای من بوده است اما دلم نمی خواست در چنین شرایطی که مردم غمدار هستند و دچار آسیب شده اند، این دیدار رخ دهد.

روحانی ادامه داد: هدف من از سفر به کرمانشاه علاوه بر عرض سلام به مردم این استان و ابراز همدری با آن ها، ابلاغ پیام تسلیت ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی هم بوده است.

رئیس جمهوری همچنین این اطمینان خاطر را به مجروحان زلزله کرمانشاه و آنهایی که خانه و کاشانه خود را از دست داده اند، داد که دولت همه توان خود را برای بهبود شرایط جسمانی و ساخت دوباره مسکن به کار خواهد بست و نسبت به رفع مشکلات بوجود آمده اقدام می کند.

وی مسوول اصلی اسکان زلزله زدگان و بازسازی منازل تخریب شده آنها را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: خوب است همه سمن ها و نهادهای مردمی نیز به این بنیاد برای ساخت هرچه سریع تر خانه های زلزله زدگان کمک کنند.
دکتر روحانی تاکید کرد: دولت نیز باید تسهیلات و کمک های بلاعوض را در اختیار زلزله زدگان قرار دهد تا در حداقل زمان ممکن مردمی که دچار مشکل شده اند، سامان پیدا کنند.

رئیس جمهوری در ادامه از همنوایی و همراهی ملت ایران و استان کرمانشاه با زلزله زدگان قدردانی کرد و گفت: همه از همان دقایق ابتدایی وقوع این حادثه پای کار بودند و آسیب دیدگان را تنها نگذاشتند.

وی گفت: مقامات نظامی اعم از ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای هلال احمر، بنیاد مسکن ، وزارتخانه های راه ، نیرو، کشور، بهداشت و درمان و … نیز همگی با تمام توان و ظرفیت پای کار بوده اند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: دولت ، مردم و نیروهای مسلح با تمام توان و ظرفیت خود در کنار آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه خواهند بود تا هرچه سریع تر شرایط عادی زندگی را پیدا کنند.

زلزله ۷٫۳ ریشتری یکشنبه شب در استان کرمانشاه تاکنون بیش از ۴۰۰ کشته و بیش از هفت هزار مصدوم داشته است.

این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و ۹۵۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد است.

در جریان این زلزله ۱۲ هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده و بیش از ۱۵هزار واحد دیگر نیز آسیب دیده است.

گزارش از سیفعلی موسی زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار