تابناک اردبیل بررسی می کند
با وجود فرهنگ‌سازی مداوم طی اجرای طرح تحول نظام سلامت، سزارین در استان اردبیل همچنان مورد استقبال مادران باردار و همسران آنها است.
کد خبر: ۵۲۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 20 November 2017

به گزارش تابناک اردبیل، تا چندی پیش سزارین به دلایل مختلف یکی از شیوه های اصلی زایمان در اردبیل قلمداد می شد، تا جایی که به لحاظ بعد اجتماعی در دوره‌ای به شیوه تجمل گرایی در زایمان تبدیل شده بود.

با این وجود در طرح تحول نظام سلامت به منظور کاهش سزارین که در علم طب شیوه زایمان در شرایط  غیر عادی مادر و جنین شناخته می شود، زایمان طبیعی در مراکز دولتی درمانی رایگان شد.

هر چند این طرح طی سال های اخیر با قوت اجرا شده و تا حدودی نیز منجر به کاهش سزارین شده اما همچنان مواردی از عمل جراحی غیر ضروری برای تولد نوزاد مشاهده می شود.

 متولیان بهداشت و درمان استان معتقدند پزشکان در تشویق بیمار به سزارین نقشی ندارند و این خود مادران و خانواده آنها است که در برخی مواقع سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح می دهند.

رئیس بیمارستان علوی اردبیل به مهر گفت: متاسفانه همچنان سزارین انجام می شود.

وحید عباسی تصریح کرد: پزشک با تشخیص علمی و پزشکی مناسب ترین و بی خطر ترین شیوه زایمان را به بیمار تشریح می کند اما در برخی مواقع مادران و همسرانشان حاضر به پذیرش نیستند.

وی افزود: در برخی مواقع شرایط مادر و جنین به شکلی است که می بایست نوزاد با عمل سزارین به دنیا بیاید که در این صورت دلایل موجه علمی، سزارین را به عنوان تشخیص پزشک توصیه می کند.

رئیس بیمارستان علوی اردبیل با بیان اینکه این بیمارستان قطب زایمان استان بوده و تمامی زایمان های خطرناک به اینجا انتقال می یابد، اضافه کرد: ۴۰ درصد از زایمان های ما به دلیل اینکه اغلب زایمان های خطرناک در این مرکز درمانی انجام می شود، سزارین است.

به گفته عباسی برای ترویج زایمان طبیعی، در این بیمارستان زایمان طبیعی به صورت رایگان انجام می شود و بلوک زایمان بیمارستان نیز به زودی با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعال خواهد شد.

وی به راه اندازی دو اتاق زایمان در آب اشاره و تاکید کرد: زایمان LDR  نیز که در واقع زایمان با حضور همراه مادر باردار است، در این بیمارستان امکان پذیر شده است.

رئیس بیمارستان علوی افزود: با وجود تمامی امکانات ایجاد شده ضروری است همچنان زایمان طبیعی فرهنگ سازی شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار