کد خبر: ۵۲۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷ 21 November 2017
روستای کلانسورا گرمی
گرمی- مهاجرت گسترده اهالی ساکن در روستای «کلانسورا» از توابع شهرستان گرمی منجر به متروکه شدن و تخریب این روستای باستانی و هشت هزار ساله شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای باستانی کلانسورا یکی از مناطق تاریخی شهرستان گرمی محسوب می‌شود که به گفته کارشناسان نوع معماری و ساخت‌وسازهای آن حکایت از تمدنی هشت‌ هزار ساله در آن دارد.

بااین‌وجود مهاجرت ساکنان منجر به مخروبه شدن این روستا شده و کارشناسان معتقدند نباید بناهای تاریخی از این دست به حال خود رها شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: بافت قدیمی روستای کلانسورا به دلیل جابجایی روستاییان تخریب و متروکه شده است.

روح‌الله محمدی در بیان دلایل تغییر محل اسکان و جابه جایی تاکید کرد: رانش بخشی از روستا باعث شده تا مسئولان ساکنان را در شهرک جدیدالاحداث کلانسورا اسکان دهند.

وی افزود: بافت قدیمی روستای کلانسورا کاملاً منطبق با معیشت دامداری و کشاورزی روستایی منطقه است که سابقه این شکل زندگی قدمتی نزدیک به هشت‌هزارساله در آذربایجان دارد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان گرمی به دلیل اینکه خانه‌های متروکه روستا کاملاً با پلان سنتی و  مصالح بوم آورد ساخته شده لذا در مطالعات بافت کالبدی روستاهای متکی بر دامداری و کشاورزی می‌تواند الگوی بی‌نظیری باشد.

محمدی در عین حال و در اظهارات تامل برانگیز، خالی از سکنه شدن روستا و خرابی‌های ناشی از عوامل جوی منظره روستا را برای محققان و دانشجویان رشته‌های جغرافیای روستایی، باستان‌شناسی و معماری بسیار جذاب می داند.

این اظهارات نشان می دهد که وی مطالعات زنده و پویا در حوزه مردم شناسی و جامعه شناسی را در این منطقه مهم ندانسته است.

وی در این خصوص بیان داشت: همچنین بافت قدیمی کلانسورا مناسب برای بازدید تورهای دانشجویی و حتی طبیعت‌گردی است که در صورت همکاری اهالی روستا می‌توان این منطقه را به یکی از مناطق جذاب گردشگری تبدیل کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار