کد خبر: ۵۲۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ 22 November 2017

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما به نقل از آران مغان، امسال نیز مانند سال های گذشته، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل بر مسائل جاری در کشور، منطقه و جهان، نقشه راه مردم و مسئولین کشور را بر مبنای "اقتصاد مقاومتی"، و زیر مجموعه های مهم "تولید و اشتغال" نامگذاری کردند.

اما آنچه در این سال ها بیشتر از همه به چشم آمده است، کوتاهی هایی بوده است که این نامگذاری ها را فقط در بنرها و پوستر ها و در کلام و شعارهای مسئولین بیشتر به نظاره نشسته ایم تا اینکه به عمل برسد و واقعا گرهی از کار بسته اقتصاد ما باز کند.

اما در مقابل این انفعال، کسانی هستند که با باور قدرت خویش و با لبیک به فرمان رهبری معظم، دست به تغییر معادلات زده اند و با اندک داشته های خود، فتح قله های بزرگ را هدف خویش کرده اند. جوانانی ساعی، کوشا، با استعداد، متخصص و متعهد که با قوه جهادی خود، "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" را در فضای واقعی جامعه به منصه ظهور رسانده اند.

خبرنگار آران مغان در این رابطه مصاحبه ای با یکی از این جوانان نخبه بسيجي ترتیب داده است، تا توجه مسئولین امر در سالی که از جانب رهبری گرانقدر به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری شده، بیش از پیش جلب گردد تا مبادا اولین اولویت کنونی کشور كه دغدغه رهبر معظم انقلاب بوده نادیده انگاشته شود.

///

قسمتی از بیوگرافی خودتان را برای آشنایی بیشتر بیان کنید؟

بنده مصطفی اسوار متولد 1362 در شهر پارس آباد و داراي مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکاترونیک هستم.

من تحصیلات تکمیلی خود را از سال 87 با پروژه تعقیب خط با پردازش تصویر در مقطع کاردانی به پایان رساندم و بعد از فارغ التحصیلی همزمان کارشناسی را در رشته نرم افزار کامپيوتر ادامه دادم که پایان نامه کارشناسی را با پایه دوربین فیلمبرداری دیواری کنترل از راه دور را با موفقیت به پایان رساندم. در ادامه با علاقه ای که به بحث علمی و پژوهش یافته بودم همان سال کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی مکاترونیک از دانشگاه اهر مجدانه ادامه دادم که پایان نامه ام به پیشنهاد خودم یک نوع پرنده ای بود که از طبیعت الهام گرفته شده بود و قابلیت عملیاتی شدن را داشت که موفقیت های چشم گیری رو در پی داشت و امیدوارم که بتوانم تحصیلاتم را ادامه داده و برای کشورم فردی مفید و تاثیرگذار باشم.

از اختراعات خود بگویید، از چه‌زمانی اختراعات خود را آغاز کردید؟

بنده قبل از آنکه بتوانم وارد دانشگاه شوم از کودکی با مسائل علمی سروکار داشتم ولی به صورت تفننی و  غیر حرفه ای که بعد از ورود به دانشگاه و آشنایی با پتانسیلهای پیش روی دانشگاه معلومات خود را به سمت علمی سوق دادم و تحقیقات علمی و مطالعات علمی خود را به صورت حرفه ای شروع کردم که نتیجه های قابل قبولی را به همراه داشت و از این بابت خدا را شاکرم.

نخستین ابتکار خودتان را برایمان شرح دهید؟

نخستین ابتکاری که داشتم مربوط به زمان راهنمایی بود که یک روز برای اینکه بتوانم کشورهای جهان رو بهتر بشناسم ایده ای به ذهنم خطور کرد که نتیجه اش چنین شد ، نقشه جهان رو تهیه کردم و آن را بر روی یک تخته سه لای 110 در 80 چسباندم و برای همه کشورهای ال ای دی سبز کارگذاشتم و در سمت چپ نقشه که 5 قاره مشخص بود ال ای دی قرمز قرار دادم و برای هر قاره کلیدی مجزا نصب کردم و این کار صرف آشنایی با کشورها و قاره های مربوطه بود که بعد از تکمیل آن یک  آلارمی را بر روی آن نصب کردم و این ایده تبدیل شد به یک نقشه ای که میشد با آن بازی با کشورها رو انجام داد به نحوی که با دوستان جمع می شدیم منزل ما و من کلید قاره ای را روشن میکردم که کشورهای مربوط به آن نیز روشن می شد و همزمان آلارم نیز به مدت 30 ثانیه فعال می شد که بایستی فرد مورد نظر کشور خواسته شده را در عرض 30 ثانبه جواب میداد و این اولین ابتکار و خلاقیتم بود که یواش یواش زمینه را برایم هموار می نمود.

در مورد پهپاد نیمه مرئي كه ساخته ايد، توضیح بدهید؟

این پرنده تک بال جزو پهپادهای نیمه مرئی می باشد که از طبیعت الهام گرفته شده است و شیء الهام گرفته شده از آن دانه های افرا می باشد همانطور که دانه های افرا از آسمان با چرخش نسبتا زیادی به آرامی بر زمین می نشیند که اگر بتوانیم نیرویی بیشتر از نیروی فرود به صورت معکوس بر آن اعمال کنیم آنوقت این شیء از جا کنده شده و به سمت آسمان پرواز خواهد کرد که این تئوری پیچیدگی های خاص خودش را داشت و هم اکنون با عنایت خداوند متعال این سازه تست پرواز خود را انجام داده است و الان در مراحل تقویت ارتفاع پرواز می باشد که ان شاءالله نتایج مطلوبی را در بر خواهد داشت.

چه مدت برای ساخت اين پهپاد وقت صرف کرده‌اید؟

تقریبا از زمانی که ایده کار بر روی این پهپاد در من نقش بست چند ماهی نگذشته بود که حین تحصیلات کارشناسی ارشد در ذهنم تداعی شد که این طرح میتواند پروژه جالبی باشد و حدودا 8 ماه کار مطالعاتی و تحقیقاتی بر روی این طرح صورت گرفت و بعد از کارهای تحقیقاتی فشرده 8 ماه کارهای عملیاتی آن زمان برد که البته در اویل خطاهای زیادی را تجربه کردم که در میان کار تحقیقات نیز ادامه داشت و تقریبا بعد از 16 ماه به ثمر نشست.

پهپادي كه ساخته ايد كامل شده است و در صورت كامل شدن چقدر براي آن هزينه كرده ايد؟

تقریبا کامل شده است و این بدان معنی نیست که نقصی ندارد بلکه برای ارتقاع و کاربردی تر کردن آن نیاز به تلاش بیشتری می باشد. چون این طرح کاربرد نظامی دارد و نیازمند تجهیزات پیشرفته جهت کنترل و مدیریت دارد و بخاطر همین هنوز نتوانسته ام برآورد هزینه نمایم.

پهپاد نيمه مرئي شما در چه زمينه اي بيشتر كاربرد دارد؟

در مورد کارکردش فعلا نمی توانم چیزی بگویم فقط اين را مي توان گفت كه این نوع از پهپادها جزو پهپادهای نیمه مرئی می باشند که از بروزترین تکنولوژی های جهان محسوب می شوند این پهپادها در حال پرواز از چشمها پنهان شده و در ارتفاع پست پرواز می کند و معمولا کاربرد نظامی و عملیاتی دارند از این نوع پهپادها در عملیاتهای نامنظم درون شهری استفاده می شود.

 

///

مراحل ثبت اختراعات در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مراحل ثبت اختراع در کشور به نوعیست که باید از طریق پایگاه اطلاع رسانی مرکز مالکیت معنوی - سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرح خود را طبق سامانه فرآیندش را آنگونه که توصیف شده است تکمیل نمود که بعد از تکمیل در عرض یک ماه ابلاغی از سوی آن سازمان ارسال میشود که روند کار را مشخص می کند و می بایست کمتر از یک ماه بتوانی نواقصات آن را تکمیل نمایی که در صورت کمبود زمان میتوان از فرصت تمهیل یک ماه برخوردار شد و بعد از آن اگر طرح شما مورد قبول باشد و نمونه مشابه یا داخلی نداشته باشد به قسمت داوری طرح کشیده می شود که بحث دفاع از طرح نیز مطرح می باشد که طرح مورد نظر باید توجیه علمی و عملی داشته باشد

در حوزه ثبت اختراعات و ابتکارات خود به مشکلی برخورد کرده‌اید؟

خب معمولا پیش میاید که در برخی موارد قبل از آنکه کار به داوری کشیده شود بعضا در پروژه های مهم سازمان از محقق و پژوهشگر جزئیات کار را نیز می خواهد که به نظر بنده جزئیات جزو اسرار طرح و پروژه می باشد که بایستی در مراحل بعدی ثبت صورت بگیرد که طرف مقابل بتواند در مقام دفاع از طرح قرار بگیرد و مسئله به صورت شفاف و واضح صورت بگیرد و ابهامی در کار پیش نیاید.

در حال حاضر طرح پهپاد نامرئي خود را ثبت کرده‌اید؟

یکبار برای ثبت اقدام کردم که با مشکلاتی مواجه شد و اكنون در مرحله ثبت مجدد می باشد و همچنین الان طرح مورد نظر در مرحله طرح حمایتی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان می باشد و مسئله قابل تقدیر اینجاست که طرح های حمایتی سازمان بسیج علمی بلاعوض می باشد.

چگونه ایده ها به ذهن شما می رسد؟

خوب طرح ها و ایده ها معمولا باید به گونه ای باشد که نیازهای کشور را تامین کند و این نیازهاست که ایده ها را در ذهنها می پروراند چه از لحاظ مصارف عمومی و چه از لحاظ نظامی و امنیتی

سازمان و مؤسسه‌ای برای اجرایی کردن طرح شما حمایت مالی انجام داده است؟

سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اردبیل که جا دارد در این خصوص از برادران عزیزم در سازمان بسیج علمی نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم و برایشان توفیقات روز افزون را از خداوند متعال خواستارم

پیشنهاد شما به نخبگان جوان جامعه در عرصه ابتکارات با توجه به بی‌توجهی مسئولان چیست؟

جوانان جامعه ما منشاء خیر و برکت برای ملت عزیزمان ایران هستند البته تلاش های مستمر و جدی در این راه یکی از شاخصه های موفقیت می باشد که نابرده رنج گنج میسر نمی شود و مسئولان عزیز در این راه بایستی بزرگترین پشتوانه و دلگرمی برای جوانان جامعه باشند و اگر جوانان نخبه کشور عزیزمان مورد کم لطفی و بی مهری مسئولان قرار بگیرند در این صورت مسئولان شایسته چنین ملتی نخواهند بود و چنین مسئولی در قبال خداوند متعال پاسخگو خواهد بود.

با توجه به اهمیت موضوع علم و فناوری برای کشور و نقش اساسی آن در اقتصاد مقاومتی به نظر شما چه شرایطی باید فراهم بشود تا اینگونه حرکت های علمی با قدرت و شور بیشتری ادامه پیداکند؟

فقط و فقط حمایت، اعتماد و اطمینان به جوانان نخبه كشور

 

////

در حال حاضر چه طرحی را در دست اقدام و یا ثبت دارید و آیا از ادامه نوآوری و ابتکار در عرصه علمی منصرف شده‌اید؟

در حال حاضر بر روی پروژه پهپاد کار میکنم چون هر طرحی باید کاربردی باشد تا به چرخه مصرف برسد و ارتقاع سطح کیفی آن و امیدوارم عنایتهای خداوندی پشتوانه ای محکم باشد تا در این راه خستگی ناپذیر باشیم. ان شاءالله

خانواده در اختراع شما چه نقش داشته است؟

خانواده در این خصوص نقش بسیار اساسی و کلیدی را ایفا میکند خصوصا حمایتهای مادی و معنوی که بزرگترین پشتوانه در این خصوص می باشد.

حرف پاياني؟

خداوند متعال را شاکرم که ما را در چنین موقعیتی قرار داد تا بتوانم در جامعه سرافراز ایران اسلامی فردی هرچند کوچک ولی موثری باشم امیدوارم بتوانیم راه شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم را ادامه دهیم، باشد که رستگار شویم.

گفتني است، مصطفي اسوار در کنار فعالیتهای علمي و پزوهشي كه انجام مي دهد در رشته ورزشی تیراندازی با کمان به صورت حرفه ای تمرين مي كند بطوري كه دو بار سهميه نماینده استان جهت حضور در مسابقات لیگ برتر کشوری و یکبار هم بعنوان نماینده استان در مسابقات انتخابی تیم ملی را بدست آورده است.

وي همچنين در زمینه حفظ و مفاهيم قرآن، چندین بار به مسابقات استانی و منطقه ای راه يافته و بنوعي زندگي خود را بر پايه تعاليم الهي بنا نهاده است و سعي دارد با عمل به شعار رهبر معظم انقلاب برنامه هایش را پیش ببرد.

 گزارش از: مرتضي بري

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار