آزادسازی به سبک دولت دوازدهم
با روی کار آمدن دولت دوازدهم در مرداد ماه سال جاری، گویا دیدگاه دولت تغییر و اندکی دولت پیچ رشد قیمت ها را باز کرده است.
کد خبر: ۵۲۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 26 November 2017

به گزارش تابناک اردبیل، دولت یازدهم در حالی سکان هدایت قوه مجریه را به دست گرفت که تورم به بیش از 30 درصد رسیده و مردم از رشد شدید قیمت ها به تنگ آمده بودند. دولت یازدهم تصمیم گرفت، بیشترین تمرکز خود در زمینه اقتصاد را بر کاهش نرخ تورم قرار دهد. در دوره دولت یازدهم، نرخ تورم از بیش از 30 درصد به کمتر از 10 درصد تنزل یافت و این شاید مهمترین دستاورد دولت یازدهم بود.

به گفته کارشناسان به دلیل رسیدن به این دستاورد، رونق اقتصادی فدا و در این دوران رکود عمیق تر و بیکاری تشدید شد. در همین دوره به روایت آمار نقدینگی که یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم است، از 360 هزار میلیارد تومان به بیش از 1200 هزار میلیارد تومان رسید.

با آغاز به کار دولت دوازدهم، به نظر می رسد که اندکی تفکرات مسئولین تغییر کرده و به برخی کالاهای اساسی اجازه رشد قیمت داده شده است. از آن جمله می توان به رشد 15 درصدی قیمت نان اشاره نمود. نان که قوت غالب مردم است، در سه سال گذشته با قیمتی ثابت عرضه می شد؛ اما در آبان ماه سال جاری مسئولین تصمیم گرفتند به ازای هر سال قیمت نان را 5 درصد گران تر کنند که نهایتاً قیمت آن 15 درصد افزایش یافت. به همین منظور از شنبه 4 آذر ماه این افزایش قیمت نان اعمال می شود.

با نگاهی به آمار قیمت کالاهای اساسی در آبان ماه سال جاری ـ که توسط بانک مرکزی منتشر شده است ـ به این نتیجه خواهیم رسید که این افزایش قیمت، تنها مختص نان نبوده و برخی کالاهای اساسی دیگر نیز در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته رشد چشمگیری داشته اند. در جدول زیر قیمت بیست کالای اساسی و تغییرات آن ها نسبت به آبان ماه سال گذشته مشاهده می شود.

دولت پیچ رشد قیمت ها را باز کرد + قیمت جدید اقلام مصرفی 

همان گونه که از جدول بالا پیداست، قیمت همه 20 قلم کالای اساسی در یک سال گذشته افزایش داشته است. درصد افزایش قیمت ها نیز بین 14 تا 66 درصد بوده است. بیشترین افزایش قیمت متعلق به پیاز بوده که قیمت آن طی یک سال گذشته، 66 درصد افزایش یافته است و کمترین میزان افزایش قیمت نیز متعلق به گوشت گوساله بوده که قیمت آن طی یک سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

این افزایش قیمت کالاها در حالی است که گویا قرار است به گفته مسئولین قیمت کره خوراکی و بلیت قطار نیز آزادسازی شود که در این صورت، قیمت این دو قلم نیز احتمالاً افزایش خواهد یافت.

محسن بهرامی ارض اقدس دبیر ستاد تنظیم بازار در سی ام آبان 1396 و در حاشیه نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در همین زمینه اعلام نمود که امکان آزادسازی قیمت در بخش حمل و نقل ریلی و کره خوراکی که در سبد خانوار از اهمیت کمتری برخوردار است، وجود دارد و شاید آزادسازی نرخ این خدمات و کالا زمینه رقابتی ‌سازی را در بازار فراهم آورد.

به هر صورت، همان گونه که ملاحظه می شود گویا دولت اندکی در رویه سابق خود تغییراتی را ایجاد نموده است و تصمیم دارد که اجازه افزایش قیمت برخی کالاها را صادر نماید که این موضوع با افزایش قیمت نان آغاز شد و در روزها و ماه های آینده نیز باید شاهد تغییرات بیشتری در این زمینه باشیم.منبع:تابناک

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار