رئیس انجمن روماتولوژی:
7000 بیمار که این دارو را دریافت می کردند حال وسط درمان دارویشان قطع شده و داروی 60 هزار تومانی یکباره به 600 هزار تومان تغییر پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۳۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳ 29 November 2017
به گزارش تابناک اردبیل،در پی حذف این دارو از پوشش بیمه‌، رییس سازمان غذا و دارو توضیحاتی را مبنی بر آن که این دارو اثربخشی مناسبی نسبت به هزینه‌های بالایش ندارد ارائه داد و دلیل حذف این دارو از پوشش بیمه را همین موضوع دانست. اما رئیس انجمن روماتولوژی ایران داروی "تری‌پاراتاید" را یکی از داروهای حیاتی بیماران معرفی می کند و به شدت اظهار نظر رئیس سازمان غذا و دارو را مورد انتقاد قرار می دهد.

دکتر احمدرضا جمشیدی، رئیس انجمن روماتولوژی ایران در گفت‌و‌گو با جام جم آنلاین درباره حذف داروی تری‌پاراتاید از لیست بیمه‌ها گفت: افرادی که بر این عقیده هستند این دارو اثربخشی مناسبی ندارد مسلما در این کار تخصصی نداشته و حتی مطالعه در خصوص انجام نداده اند. مطالعه ای که در دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با این دارو انجام گرفته است ، ثابت شده این دارو هزینه - اثربخش دارد منتهی دوستان ما در معاونت غذا و دارو و سازمان های بیمه گر یک عاملی را استناد می کنند، که بر اساس یک جی دی پی(تولید ناخالص داخلی) این دارو هزینه - اثر بخش نیست!

وی در ادامه افزود: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است داروهایی که زیر (3 جی دی پی)قیمتشان باشد داروهای هزینه - اثربخش هستند، 1 جی دی پی برای کشور های فقیر است. بر اساس این اظهار نظر تمام داروهای ضد سرطان، هزینه - اثر بخش نیستند بنابراین ما باید بیماران سرطانی را رها کنیم؟

جمشیدی خاطرنشان کرد: این دارو نیز همین حالت را دارد، این دارو یک داروی منحصر به فرد است که فقط در پوکی استخوان های بسیار شدید که با شکستگی مهره ها همراه باشد، مورد استفاده قرار می گیرد . بر خلاف توضیحات سازمان غذا و دارو در این نوع از بیماران ما هیچ گزینه دیگری جز استفاده از این دارو نداریم. به عبارتی دیگر بیماری که طی پوکی استخوان مهره هایشان شکسته است برای درمان هیچ گزینه دارویی جز تری‌پاراتاید ندارد.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران متذکر شد: تری‌پاراتاید هیچ مشابه دارویی در داخل کشور ندارد که جایگزین آن شود به عبارتی کل داروهای پوکی استخوان موجود به غیر از این دارو تراکم استخوان را در طول مدت زمان طولانی بالا(5 الی 10 سال) می آورند اما این دارو طی 2 سال تراکم استخوان بیمار را بطور قابل ملاحظه ای بالا می برد لذا با اینکه به دلیل تکنولوژی بالایی که دارد داروی پرهزینه بوده اما مهم تر از آن، این است که این دارو دارای دوره درمان بسیار مناسبی است.

وی بر حیاتی بودن این دارو تاکید کرد و گفت: تنها داروی حیاتی برای بیماران پوکی استخوان این داروست، هم اکنون بیماران بلاتکلیف هستند. 7000 بیمار که این دارو را دریافت می کردند حال وسط درمان دارویشان قطع شده و داروی 60 هزار تومانی یکباره به 600 هزار تومان تغییر پیدا کرده است.

جمشیدی گفت: آیا سازمان غذا و دارو متولی سلامت مردم است؟ چرا که ما انتظار داشتیم این سازمان به سازمان های بیمه گر فشار وارد کند که این دارو را دوباره باز گردانند نه این که خود مدعی این قضیه شوند.

این متخصص در پایان اشاره کرد: تمام داروهایی که در درمان پوکی استخوان بکار گرفته می شوند مهار کننده سلول های استخوان خوار هستند این مهار باعث می شود در طول سال ها تراکم استخوان بازگردد اما تنها دارویی محرک استخوان سازی است همین داروی تری‌پاراتاید ست و بازهم تاکید می کنم هیچ مشابه دیگری در کشور موجود نیست. بیمارانی که دارای پوکی استخوان شدید هستند معولا از وضعیت مالی مناسبی برخودار نیستند و توان پرداخت هزینه گزاف این دارو را ندارند بنابراین بدون حمایت، از این دارو محروم شده و زندگیشان رو به نابودی کشیده می شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار